Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ayrton Senna - dziś 56. rocznica urodzin legendarnego kierowcy

Aby zrozumieć fenomen Brazylijskiego kierowcy polecamy obejrzeć film dokumentalny z 2010 roku "Senna", który bardzo rzetelnie przybliża złożoną osobowość Ayrtona Senny i to jak fenomenalnym był kierowcą. 

Bartosz Broński 2016-03-21

Ayrton Senna, jak większość światowej sławy kierowców swoją karierę zaczynał od kartingu. W 1997 roku Brazylijczyk wygrał Kartingowe Mistrzostwa Ameryki Południowej. Przez cztery kolejne lata, od 1978 roku zdobywał tytuł Mistrza Brazylii. Na początku lat 80. XX wieku przeniósł się na Stary Kontynent, by rywalizować w Formule Ford 1600, w której zdobył mistrzostwo. Następnie tryumfował w Europejskiej oraz Brytyjskiej Formule Ford 2000 i wygrał również renomowany wyścig Grand Prix Makau. Po startach w Formule 3 trafił w roku 1985 do Formuły 1. Jego pierwszym zespołem był Toleman.

W Tolemanie rodzi się prawdziwa legenda Ayrtona Senny, W 1984 roku bierze udział w deszczowym Grand Prix Monako i popisuje się fenomenalnymi umiejętnościami jazdy na mokrej nawierzchni, z czego będzie słynął w kolejnych latach. W sezonie 1985 przechodzi do Lotusa, z którym udaje się mu wywalczyć pierwsze zwycięstwo - Grand Prix Portugalii, znów pokazując wszystkim swoje umiejętności jazdy w deszczu. Kolejna wygrana przychodzi wraz z startem w GP Belgii. Ostatni rok (1987) spędzony w zespole Lotusa daje mu trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej na koniec sezonu.

McLaren i Honda pod koniec lat 80. XX wieku i na początku 90. stworzyły duet nie do pokonania. Oczywiście sukcesy to zasługa dwóch świetnych kierowców - Alaina Prosta i Ayrtona Senny, który do zespołu McLarena przeszedł w 1988 roku. Zespół z Woking w tym roku wygrał 15 z 16 wyścigów dominując zmagania w Formule 1. Swój pierwszy tytuł mistrzowski wywalczył Senna, pokonując kolegę Prosta o 3 punkty w klasyfikacji generalnej. Rozpoczęła się zacięta, bratobójcza rywalizacja, która przeszła do historii sportów motorowych.

Podczas GP Japonii w 1989 roku dochodzi do kontaktu bolidów Senny i Prosta, za co obwiniony zostaje Alain Prost i wycofując się z wyścigu. Senna wygrywa wyścig, ale zostaje pozbawiony zwycięstwa, po tym jak według sędziów, w sposób niedozwolony omija szykanę Casio. Efektem tego jest dyskwalifikacja i zawieszenie Brazylijczyka na pół roku.

Konflikt obu kierowców w zespole kończy przejście Prosta do Ferrari w 1990 roku. Mimo zmiany barw ostra rywalizacja nie zwalnia tempa. I znów w GP Japonii dochodzi do kolizji Senny z Prostem. Brazylijczyk uderza w samochód francuskiego kierowcy, po tym jak następuje zamiana pierwszego pola startowego. Senna uważa, że zostaje skrzywdzony przez sędziów, gdyż pierwsze miejsce na starcie zostaje przeniesione na stronę gorzej przyczepną. W 1990 roku Ayrton zdobywa drugi, a rok później trzeci tytuł mistrzowski. Sezon 1992 przynosi pierwszy kryzys McLarena i dominację zespołu Williamsa, sytuacja nieznacznie poprawia się w 1993 roku, ale w 1994 Ayrton przechodzi do Williamsa. Pozycja zespołu mocno się komplikuje, gdyż nowy bolid brytyjskiego zespołu nie posiada już zakazanego systemu kontroli trakcji i aktywnego zawieszenie, które w poprzednich sezonach dawały przewagę nad konkurencją.

1 maja 1994 roku Ayrton Senna staje po raz 65. na pole position do wyścigu o GP San Marino. Wyścig zostaje rozgrywany w cieniu tragedii, która miała miejsce w sobotę, 30 kwietnia. Podczas kwalifikacyjnego okrążenia Roland Ratzenberg wypada na zakręcie przy ok. 320 km/h uderzając w betonową ścianę. Mimo przywróconej akcji serca Austriak umiera w szpitalu.

Na starcie wyścigu dochodzi do wypadku, Pedro Lamy uderza w bolid J.J. Lehto, jedno z oderwanych kół wylatuje w trybuny i rani 9 osób. Na tor wyjeżdża Safety Car, a porządkowi mają uprzątnąć tor. Po wznowieniu Senna i jadący za nim Schumacher zaczynają ostrą rywalizację. Dwa okrążenia po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa Schumacher jest za Senną i oba bolidy wjeżdżają w szybki, długi zakręt Tamburello. Bolid Senny z nieznanych przyczyn nie obiera prawidłowej linii jazdy i lekko skręcając w prawo uderza w betonową ścianę. Samochód odbija się i roztrzaskany zatrzymuje się kilkanaście metrów od zakrętu. Później w toku śledztwa wadliwa kolumna kierownicza zostanie uznana za przyczynę wypadku.

Na miejscu wypadku, w bolidzie porządkowi znajdują austriacką flagę, prawdopodobnie Senna chciał na mecie uczcić pamięć Rolanda Ratzenberga. Ayrton transportowany helikopterem trafia do szpitala w Bolonii. Trzykrotny mistrz świata ma m.in. rozległe uszkodzenia mózgu. O 18:40 lokalnego czasu ustaje akcja serca, umiera Ayrton Senna da Silva.

Sprawa wypadku jest wyjaśniana przez lata, toczy się wiele postępowań sądowych. Werdykt finałowy zostaje wydany dopiero we 2007 roku! Mówi on, że przyczyną wypadku była awaria kolumny kierowniczej, którą wywołała wprowadzona modyfikacja. Winę ponosi Patrick Head, który miał pominąć kontrolę podzespołu. Brytyjski inżynier nie trafia do wiezienia, gdyż w myśl włoskiego prawa zarzut nieumyślnego spowodowania śmierci ulega przedawnieniu po 7,5 roku. Ostateczny werdykt ogłoszono 13 lat po wypadku.

Ayrton Senna przez wielu stawiany jest za wzór kierowcy wyścigowego, za kierowcę wszechczasów. Czy słusznie? Najlepszym komentarzem są poniższe opinie:

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij