Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Czas na zmianę

Premiera Skody Fabii drugiej generacji nastąpi na marcowym salonie w Genewie, ale u nas już dziś można zobaczyć pierwsze oficjalne zdjęcia.

2007-03-29
Skoda Fabia Boki proste, z tyłu ładne, nowe lampy oraz charakterystyczna pokrywa bagażnika.

Gdy we wrześniu 1999 roku Fabia debiutowała jako następczyni wysłużonej Felicji, był to model niemal rewolucyjny. W stosunku do poprzedniczki prezentowała ogromny skok jakościowy, a w swojej klasie wyróżniała się blisko czterometrową długością (hatchback). Fabia umocniła pozycję Skody nie tylko na rodzimym rynku, ale także w wielu krajach zachodnich. A w Polsce w dużej mierze przyczyniła się do awansu czeskiego producenta na pierwsze miejsce wśród sprzedawców nowych samochodów. Przez ponad sześć lat nabywców znalazły w naszym kraju 147 794 Fabie. Ponieważ całkowita produkcja tego modelu wynosi około półtora miliona, można przyjąć, że co dziesiąta wyprodukowana Fabia jest zarejestrowana właśnie w Polsce.

Dziś klienci nauczyli się kojarzyć markę Skoda z dobrą jakością za przyzwoitą cenę, zaś klasa małych samochodów urosła. Fabia już się tak nie wyróżnia, choć nadal znajduje zwolenników. Kalendarz jednak nieubłaganie wskazuje czas pokoleniowej zmiany. Ta nastąpi wiosną 2007 roku, kiedy to na prestiżowym salonie w Genewie oficjalnie zadebiutuje Fabia numer dwa. Około pół roku później pojawi się nowa Fabia Combi (przedtem na drugą wersję nadwoziową czekaliśmy cały rok). Przyszłość Fabii Sedan jest niepewna. O ile na niektórych rynkach (w tym w Polsce) Combi stanowi ponad połowę sprzedaży, o tyle udział Sedana w sprzedaży Fabii jest kilkuprocentowy. Wiadomo jednak, że Fabia pierwszej generacji będzie wytwarzana nadal, w Indiach.

Bez trudu zauważymy, że przód Fabii jest wierną kopią przedniej partii Roomstera. Design stał się przez to bardziej odważny lub, jak kto woli - młodzieżowy. To istotna zmiana, bowiem pierwsza Fabia charakteryzowała się raczej klasyczną, spokojną stylistyką, wzorowaną na większej Octavii. Tył jest zupełnie świeżego pomysłu, z lampami o interesującym kształcie oraz charakterystycznym "schodkiem" na pokrywie bagażnika. Po bokach nadal dominują proste i płaszczyzny. Zachowano szerokie tylne słupki, a boczne tylne okno jest wciąż podzielone - chociaż ma zupełnie inny kształt, z wyraźnym zaokrągleniem dolnego tylnego narożnika.

Roomster Scout: stylizowany na terenówkę


 

Fabia drugiej generacji to nie jedyna nowość w ofercie Skody. Nieco wcześniej pokazano Roomstera w wersji Scout. To drugi, po Octavii Scout, model Skody, który wzbogacono o elementy auta terenowego. Należą do nich obudowane tworzywem progi, nadkola i zderzaki, wzmocnienia od spodu (w tym srebrny panel pod tylnym zderzakiem) oraz aluminiowe felgi Scout, opracowane specjalnie dla tej wersji. Standardowo mają one średnicę 16 cali, ale można też zamówić 17-calowe. Do wyboru są silniki benzynowe 1.4 16V (86 KM) i 1.6 16V (105 KM) oraz diesle TDI – 1.4 (80 KM) i 1.9 (105 KM). Wszystkie współ- pracują z pięciobiegową przekładnią mechaniczną, do wersji 1.6 można też zamówić sześciostopniowy automat. Auto ma napęd na przednie koła – i raczej nie ma widoków na odmianę z napędem 4x4. Premiera Roomstera Scout odbyła się niemal równolegle na targach w Essen i Bolonii, ale sprzedaż auta ma się rozpocząć w marcu 2007 r.

Tablica przyrządów ma być również niemal żywcem przeniesiona z Roomstera. To dobry wybór, bowiem dotychczasowe wzornictwo kokpitu było jednym ze słabszych punktów Fabii - mimo niewątpliwej funkcjonalności i jakości wykonania. Z Roomsterem Fabia będzie też dzielić paletę silników, przynajmniej w początkowym okresie produkcji. Jeśli chodzi o nowości, to w ofercie mają się znaleźć jednostki napędowe z serii FSI - czyli benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Układ jezdny pod względem konstrukcyjnym pozostanie taki, jak w pierwszej Fabii - oczywiście po niezbędnych modyfikacjach i dostrojeniu. Więcej szczegółów technicznych poznamy po oficjalnej prezentacji. Poziom cen nie powinien odbiegać od dotychczasowego, choć w koncernie VW dobrą tradycją jest oferowanie w nowym modelu lepszego wyposażenia seryjnego.

Tekst: Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia: Skoda

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Premiera Skody Fabii drugiej generacji nastąpi na marcowym salonie w Genewie, ale u nas już dziś można zobaczyć pierwsze oficjalne zdjęcia.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij