Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Dlaczego nie będzie fabryki Jaguara w Polsce? Piechociński tłumaczy

"Nie walczymy o inwestora za wszelką cenę" - Minister Gospodarki, Janusz Piechociński skomentował decyzję Jaguara w sprawie budowy fabryki na Słowacji. Zobacz, co straciła Polska i dlaczego podjęto taką decyzję.

Konrad Maruszczak 2015-08-12
Jaguar XF

Brytyjski Jaguar i Land Rover planowali budowę ogromnej fabryki na terenie Polski. Inwestycja warta ponad 7 mln złotych i kilka tysięcy miejsc pracy przeszły nam koło nosa. Zawinił polski rząd czy po prostu się nie opłacało?

Piechociński tłumaczył, że "na finiszu negocjacji strona słowacka przedłożyła takie warunki wsparcia publicznego, takiej wysokości, że w naszym polskim rachunku kontynuowanie dyskusji byłoby niepotrzebne". Wicepremier dodał, że „rozłożenie korzyści i nakładów byłoby irracjonalne z punktu widzenia nie tylko miejsc pracy, które zostałyby utworzone, ale także obciążeń dla budżetu w przyszłości”.Nie walczymy o inwestora za wszelką cenę - podkreślił minister. Wskazał jeszcze, że "to, co zaproponowała inwestorowi Słowacja, co najmniej kilkakrotnie przebijało budżetowo nasze rachunki".

Według niektórych źródeł, JLR zażądał od polskich władz ulgi w wysokości 300 mln złotych. Po wyliczeniach okazało się, że inwestycja byłaby nieopłacalna.

Podobna sytuacja była kiedyś przy budowie fabryki Kia/Hyundai, która miała powstać pod Krakowem. Dla gigantów motoryzacyjnych kluczowe są dwie kwestie: sieć drogowa i kolejowa oraz ulgi podatkowe. Wówczas, Kraków nie był tak atrakcyjny dla koreańskich inwestorów. Owszem, istniała autostrada A4, ale sieć kolejowa była niewystarczająca. Suma sumarum, Koreańczycy wybudowali fabrykę w słowackiej Żylinie.

Być może dla JLR, Jawor na Dolnym Śląsku, na którym miała stanąć fabryka, nie spełnił wymagań Brytyjczyków. Piechociński wyjaśnił, że przygotowanie gruntu pod budowę ogromnej fabryki kosztowałoby Polskę 550 mln zł. Dodał też, że polski sektor motoryzacyjny jest w całkiem dobrej kondycji: "GM, Toyota , Volkswagen czy Michelin. - To są poważni gracze z pierwszej półki. Jesteśmy szóstą montownią samochodów w Europie, a po siedmiu miesiącach br. wyprodukowano i zmontowano w Polsce 420 tys. nowych samochodów" - zaznaczył.

Fabryka Jaguara miała zatrudniać 3919 osób. To byłby "zastrzyk" dla Jawora, w którym bezrobocie wynosi 25%. Fabryka miałaby kosztować 7,5 mld złotych, rocznie miało z niej wyjeżdżać 300 000 samochodów.

Do budowy fabryki zostało już bliżej niż dalej, ale rząd słowacki podpisał z Jaguarem dopiero list intencyjny - wszystko może się jeszcze zmienić. Zakład ma zostać wybudowany w słowackiej Nitrze, 100 kilometrów na wschód od Bratysławy. Będzie to pierwsza fabryka Jaguara i Land Rovera, zlokalizowana poza granicami Wielkiej Brytanii.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij