Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Elektryczne Porsche P1: Uwaga sensacja!

Od ponad stu lat w starych dokumentach napotykano wzmianki o elektrycznym aucie, które skonstruował Ferdynand Porsche. I oto sensacja: ono istnieje! Jak powstało, co się z nim działo przez te lata i gdzie jest teraz?  

Roman Skąpski, Dirk Johae 2014-04-22
Ferdynand Porsche Wolfgang Porsche - wnuk Ferdynanda jest teraz właścicielem automobilu skonstruowanego przez swego sławnego dziadka.

Szef muzeum Porsche nerwowo przestępuje z nogi na nogę. Wciąż tylko spotkania, służbowe wyjazdy, szperanie w dokumentach. Wszystko z powodu podobnego do dorożki pojazdu z 1898 roku. I wreszcie, pod koniec stycznia, z pierwszego Porsche w historii zdjęto ochronną plandekę, by każdy mógł je zobaczyć – po raz pierwszy od co najmniej 111 lat! Dotąd nikt nie wiedział, że ono w ogóle istnieje. Ale kilka tygodni temu rodzinny skarb stał się własnością wnuka Ferdynanda Porsche, który wypożyczył go do stałej ekspozycji w fabrycznym muzeum.

Pierwszy model Porsche, czyli Egger- Lohner Elektromobil typu C2, zniknął w 1902 roku. Ferdynand Porsche, założyciel słynnej firmy, osobiście wydał swego czasu pisemne polecenie: „odstawić do hali pojazdów doświadczalnych”. Przez kilkadziesiąt lat P1 porastał kurzem w muzeum dorożek w Austrii. „Stał zapomniany w kącie” – opowiada archiwista z Porsche – „dyskrecja wobec sprzedawcy nie pozwala nam zdradzić, gdzie był przez te lata”. Tylko czy sensacyjne znalezisko jest na pewno autentykiem? To akurat łatwo sprawdzić.

Na każdym ważniejszym elemencie Ferdynand Porsche kazał wytłoczyć „P1” – symbol oznaczający „Porsche 1”. Młody inżynier skonstruował elektryczny pojazd dla cesarsko-królewskiej firmy Lohner z Wiednia, zajmującej się budową dorożek, a od początku XX w. także motocykli, autobusów, tramwajów, a nawet samolotów. Szef wiedeńskiej firmy, Ludwig Lohner, około 1895 r. doszedł do wniosku, że kończy się czas konnych zaprzęgów i trzeba postawić na automobile. Zjeździł Europę i USA, poszukując dostawcy nowych pojazdów. Nie było wtedy jeszcze pewne, czy automobile będą masowo napędzane benzyną, gazem, parą wodną czy prądem. Lohner rozmawiał m.in. z Daimlerem, spotkał się z Rudolfem Dieslem, który pokazał mu plany swego silnika. Ale Lohner był przekonany, że przyszłość należy do aut elektrycznych i jako dostawcę wybrał firmę Egger.

Porsche na prąd? Było już w 1898 r., miało zasięg 80 km.

Gdy opracowany przez nią prototyp elektrycznego auta nie zadziałał, zlecenie do dalszych prac nad nim otrzymał 22-letni Ferdynand Porsche. Zawsze interesował się elektrycznością, skonstruował nawet silnik o mocy 3 KM, który za pośrednictwem kulowego mechanizmu różnicowego i kół zębatych świetnie nadawał się do napędu szprychowych tylnych kół w ówczesnych pojazdach. Żeby zabezpieczyć go przed wstrząsami na brukowanych ulicach, Porsche umocował silnik na trzech amortyzatorach, a tylną oś na czterech pakietach resorów piórowych. Kierowca mógł wybierać spośród 12 przełożeń, a zatrzymywał ten ważący 1350 kg pojazd, przerywając na kierownicy dopływ prądu oraz za pomocą hamulca taśmowego działającego na tylne koła.

26 czerwca 1898 r. Elektryczny automobil firmy Egger-Lohner, który mógł pokonać 80 km, po raz pierwszy wyjechał na ulice Wiednia. Młody konstruktor nie zadowolił się jednak zwykłą przejażdżką. W 1899 roku wygrał w Berlinie wyścig elektrycznych automobili. P1 na odcinku 8,6 km rozwinął prędkość 35 km/h, pokonał rywali aż o 18 minut i zdobył złoty medal. To pierwsze zwycięstwo Porsche w wyścigach samochodowych.

O ważący tylko 130 kg elektryczny silnik Porsche toczono gorące spory. Właściciel firmy Egger chciał go sprzedać do USA. Aloisia Kaes, później żona Porsche, która także pracowała w tej firmie, wspominała nawet o kradzieży rysunków technicznych z biura konstrukcyjnego. Ale Porsche zareagował bez emocji: „Daj spokój, od dawna mam już coś lepszego!”. Młody inżynier przeszedł do firmy Lohner i razem z jej właścicielem zbudował najpierw pojazd z silnikami przy piastach kół, a potem pierwsze auto hybrydowe.

Porsche P1 zachowało się w zaskakująco dobrym stanie i nie będzie restaurowane. Specjaliści zakonserwowali tylko oryginalny lakier i dokładnie oczyścili pojazd. Oryginalny samochód miał wymienny dach, dzięki któremu zamieniał się w coupé, ale ten element nie zachował się do dzisiaj.

Teraz to najstarszy eksponat w fabrycznym muzeum w Zuffenhausen pod Stuttgartem. Elektryczny P1 świadczy o talencie Ferdynanda Porsche, który 50 lat przed założeniem własnej firmy zyskał sławę świetnego konstruktora. W ciągu 5 lat z prowincjonalnego mechanika stał się inżynierem rozchwytywanym przez gwałtownie rozwijający się przemysł samochodowy. Odnaleziony pojazd przypomina o początkach jego kariery i znowu, jak w 1898 roku, budzi sensację.


Ferdynand Porsche

Skonstruował VW Garbusa i pojazdy pancerne dla niemieckiej armii. Czeskie obywatelstwo w 1934 roku zamienił na niemieckie.

Urodził się w 1875 r. w Czechach, w dzisiejszym Libercu. Nie miał formalnego wyższego wykształcenia technicznego. W 1896 r. zgłosił swój pierwszy patent – silnik elektryczny umieszczony przy piastach kół. Od 1923 r. pracował w Stuttgarcie jako szef biura konstrukcyjnego w Daimler-Motoren; w 1930 roku otworzył własne biuro. W latach 1935-36 w garażu swojej willi opracował trzy prototypy VW Garbusa. Pierwsze sportowe auto marki Porsche – typ 356 – powstało w 1948 r. Ferdynand Porsche zmarł w 1951 r.

Tekst Roman Skąpski, Dirk Johae

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 230 510 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Okazuje się, że pierwszym autem elektrycznym było... Porsche. A konkretnie Model P1 skonstruowany przez Ferdynanda Porsche w 1898 roku.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-18 14:57:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij