Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Ford Mondeo – pokolenie numer 4

Jego nazwa pochodzi od francuskiego słowa "świat". I oto światowa premiera - jeden z najpopularniejszych modeli w klasie średniej, czyli Ford Mondeo.

Roman Popkiewicz 2012-02-29
Ford Mondeo 2013 Charakterystyczny wlot powietrza oraz przetłoczenia na pokrywie silnika nowego Mondeo aż krzyczą „Aston Martin!”

Mondeo czwartej generacji w Europie pojawi się dopiero w przyszłym roku, ale zdjęcia oraz techniczne szczegóły dotyczące nowego modelu Ford ujawnił już teraz, przy okazji wprowadzenia na amerykański rynek klona Mondeo - Forda Fusiona.

Nadwozie jest utrzymane w charakterystycznym dla Forda stylu i jest stylizacyjną krzyżówką obecnego Mondeo oraz koncepcyjnego modelu Evos, pokazanego w ubiegłym roku na salonie we Frankfurcie. Najbardziej oryginalny element to dominująca z przodu duża osłona chłodnicy, która została podniesiona między reflektory i ma teraz kształt jednoznacznie nawiązujący do kształtu tego elementu w modelach Astona Martina. Węższe, bardziej przymrużone stały się reflektory oraz tylne lampy, jedne i drugie wykorzystują też w większym stopniu diody LED. Przez całą długość boków nadwozia biegną ostre przetłoczenia, a dolne części poszyć drzwi są wyprofilowane w stylu Audi. Fusion/Mondeo został pokazany jako sedan, pojawi się jednak oczywiście również wersja kombi, a prawdopodobnie także liftback.

Kabina nowego auta jest zaprojektowana w klasycznym stylu, z konsolą o bardzo tradycyjnym układzie elementów obsługi - to duży kontrast w porównaniu na przykład z Focusem i jego przerysowaną deską rozdzielczą jak z podrzędnego filmu Star Trek. Na konsoli środkowej dominuje dotykowy ekran wielkości niemal iPada, jednak rozmieszczenie przełączników sugeruje bardzo tradycyjny sposób obsługi. Z dyskretnymi listwami ozdobnymi jako jedynym elementem dekoracyjnym wnętrze wygląda bardzo konserwatywnie - i takie właśnie ma być, bo ten styl najlepiej trafia w gust klientów i wytrzymuje upływ czasu.

Według danych technicznych, jakie Ford podaje przy okazji debiutu Fusiona, wymiary zewnętrzne nowego Mondeo będą niemal identyczne jak w wypadku aktualnego modelu - jednego z największych aut w klasie średniej. Nadwozie będzie teraz mierzyć na długość prawie 4870 mm i w porównaniu z poprzednikiem auto jest o 2 cm dłuższe, o 3,5 cm węższe i o 2,5 niższe, z identycznym rozstawem osi wynoszącym 2850 mm. Lepsze wykorzystanie przestrzeni ma zapewnić nieco więcej miejsca w kabinie, a samo nadwozie stało się o około 10 procent sztywniejsze, co z kolei ma znaczenie przede wszystkim z punktu widzenia bezpieczeństwa. Przy okazji, poza standardowym zestawem przednich i bocznych poduszek oraz kurtyn powietrznych, nowy model będzie też wyposażony w poduszki kolanowe zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.

Ford zapewnia, że tak jak w wypadku poprzedników, jedną z największych zalet Mondeo numer 4 będą znakomite właściwości jezdne. Zawieszenie wykorzystuje dobrze znany układ z kolumnami McPhersona z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Pomimo dużych wymiarów nadwozia, zahaczających o klasę wyższą średnią, obecne Mondeo oferuje w swojej klasie jeden z najlepszych kompromisów między właściwościami jezdnymi a komfortem i mówiąc szczerze to od najnowszego modelu spodziewamy się tego samego.

Do napędu posłużą - znane z obecnego Mondeo - benzynowe, turbodoładowane silniki z serii EcoBoost, o pojemności 1,6 l (160 KM) lub 2,0 l (203 lub 240 KM). Ford nie podaje szczegółowych danych, można jednak przyjąć zakład mając pewność wygranej, że u dołu europejskiej oferty nowego Forda znajdzie się też jednostka wolnossąca 1.6 o mocy około 120 KM. Natomiast po stronie wysokoprężnej Mondeo otrzyma znane silniki 1.6 TDCi (115 KM) i 2.0 TDCi (140 lub 163 KM) oraz prawdopodobnie również topowego turbodiesla 2.2 TDCi (200 KM). W wersjach z mocnymi silnikami jako opcja będzie oferowana dwusprzęgłowa, sześciobiegowa przekładnia PowerShift. Podwozie nowego Mondeo jest też przystosowane do napędu na cztery koła, który w wypadku przeznaczonego dla Ameryki Fusiona jest oferowany w wersji z dwulitrowym silnikiem EcoBoost.

Można się też spodziewać szerszego zastosowania systemu start/stop - jednej z najprostszych i najskuteczniejszych metod na obniżenie zużycia paliwa w jeździe miejskiej. Natomiast nowością u Forda będzie odmiana Mondeo z napędem hybrydowym. Początkowo przeznaczona na rynek amerykański (gdzie ma silnych rywali w postaci hybrydowej Toyoty Camry oraz Hyundaia Sonaty), hybryda Forda otrzyma dwulitrowy silnik benzynowy pracujący według obiegu termodynamicznego Atkinsona (a nie w typowym dla silników benzynowych obiegu Otto; obieg Atkinsona charakteryzuje się m.in. znacznie wyższym stopniem sprężania), silnik elektryczny oraz bezstopniową przekładnię - a więc zespół napędowy o budowie bardzo podobnej do tej w Toyocie Prius - plus akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji. Zespół hybrydowy ma dostarczać moc około 185 KM i zapewnić średnie spalanie w jeździe miejskiej na poziomie 5 l/100 km. Równolegle pojawi się też hybryda typu plug-in (czyli taka, której akumulatory można podładować prądem z gniazdka), pozwalająca na pokonanie większych odcinków z wykorzystaniem samego napędu elektrycznego oraz - według zapewnień Forda - zdolna uzyskać średnie spalanie poniżej 3 l/100 km, co byłoby fantastycznym wynikiem. Nie jest jeszcze jasne, kiedy spalinowo- elektryczne odmiany Mondeo trafią na rynki europejskie, gdzie główny trend to downsizing; ich pojawienie się jest jednak według nas zwykłą kwestią czasu. Natomiast ze względu na wysoką spodziewaną cenę, hybryda będzie raczej tylko dodatkiem do wersji z napędem tradycyjnym, swego rodzaju technologiczną wizytówką tego modelu.

Mondeo otrzyma też nowoczesny zestaw systemów wspomagająco-ostrzegawczych, takich jak asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, asystent parkowania oraz układ ostrzegający o obecności innego pojazdu w martwym polu. Na liście opcji znajdzie się też system, który za pomocą pokładowego sprzętu audio potrafi wyciszyć docierające do kabiny odgłosy związane z ruchem auta, a jednocześnie wzmocnić dźwięki pracy układu napędowego - ten swego rodzaju "syntezator mowy" silnika otrzymają wersje hybrydowe.

To wszystko już za rok.

Tekst Roman Popkiewicz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wszyscy pisząZnaczy kto?
    ~Samuraj, 2012-03-01 13:45:46
  • avatar
    zgłoś
    Wszyscy piszą , że dotykowe. Przynajmniej w wersji z dużym ekranem.
    rzęsor, 2012-03-01 10:42:46
  • avatar
    zgłoś
    silnikiSilniki są już właściwie podane. Mnie ciekawi czy przyciski na konsoli centralnej są dotykowe czy tylko na takie wyglądają.
    ~Samuraj, 2012-02-29 19:06:56
  • avatar
    zgłoś
    Zapowiada cie ciekawe auto Pięknie wystylizowany samochód. Wnetrze też niczego sobie. Zdecydowanie ładniejszy niz wersja obecna. Czekam naceny, silniki.
    Big1, 2012-02-29 14:09:48
  • avatar
    zgłoś
    Jego nazwa pochodzi od francuskiego słowa „świat". I oto światowa premiera - jeden z najpopularniejszych modeli w klasie średniej, czyli Ford Mondeo.
    auto motor i sport, 2012-02-29 10:37:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij