Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

Jaki był pierwszy polski pojazd? Gdzie naprawiano pierwsze automobile? Jak wyglądały znaki na polskich drogach 100 lat temu? Między innymi takie smaczki znajdziesz w naszej historii polskiej motoryzacji w pigułce.

Szymon Piaskowski 2015-06-30
Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1883 - Jaskółka - prawdopodobnie pierwszy polski pojazd

Ten prototypowy pojazd poruszał się na czymś, co działaniem przypominało dzisiejszą gąsienicę.

Stare polskie znaki

1908 - Pierwsze polskie znaki

Tak wyglądały pierwsze znaki drogowe w Polsce – było ich tylko pięć. Na własny kodeks drogowy musieliśmy czekać do 1921 r.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1910 - Pierwszy w Polsce warsztat automobili

Jeden z pierwszych zakładów, w którym można było naprawić automobile znajdował się w Krakowie.

Rajd Stetysz

1921 - Rajd Polski

Z Warszawy do Białowieży – tamtędy wiodła trasa inauguracyjnego Rajdu Polski. Automobilem o nazwie Ralf Stetysz (jego reklama obok) Polacy debiutowali też w Rajdzie Monte Carlo (1929 r.).

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1928 - General Motors w Polsce

Pierwsza montownia zagranicznej marki została uruchomiona na warszawskiej Woli. Składano tam nadwozia Chevroletów.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1932 - Polski "Fiat"

Fabryka Fiata miała powstać już w latach 20., jednak kryzys wstrzymał te plany. Pierwszym „Polskim Fiatem” był model 508. z 1932 r.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1939 - Opony z Dębicy

Fabryka Gum Jezdnych produkowała 350 sztuk kompletów ogumienia (opon i dętek) na dobę.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1948 - Powstanie FSO

FSO miało być w rękach Fiata, ale zimna wojna sprawiła, że zamiast włoskich aut w 1951 r. z taśm zaczęły zjeżdżać Warszawy M20 na licencji ZSRR.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1973 - Rekord Dużego Fiata

8 kierowców w 85-konnym Fiacie 125p pobiło trzy rekordy prędkości (na 25 i 50 tys. km oraz na 25 tys. mil). W tym samym roku zakończono produkcję Warszawy.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1988 - Polacy w Dakarze

Nasz redaktor, Julian Obrocki, był członkiem pierwszej w historii polskiej załogi, która dotarła (Starem 266) do mety Rajdu Paryż-Dakar.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1996 - Deawoo w Polsce

Przez 9 lat Koreańczycy wyprodukowali w Polsce ponad 600 tysięcy aut.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1999 - Niepobity rekord

631 779 nowych aut kupili w tym roku Polacy. Na podium, obok Fiata Seicento, były jeszcze Daewoo Matiz i Lanos.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

2000 - Koniec "Malucha"

Przez 27 lat z fabryk FSM wyjechały 3 318 674 „Maluchy”. Jeszcze w 1999 r. Fiat 126p był piątym najchętniej kupowanym nowym samochodem.

Robert Kubica w Warszawie Robert Kubica w Warszawie

2006 - Polak w F1

5 sezonów, 11 razy na podium (w tym jedno zwycięstwo w GP Kanady) – Kubica to do tej pory jedyny Polak, który może pochwalić się jakimikolwiek statystykami w startach w F1.  

2009 - Młody Polak w Audi

Kamil Łabanowicz, młody, polski wilk designu ma już na swoim koncie dwa koncepty dla Audi (w tym e-tron na zdjęciu powyżej). Maczał też palce przy drogowej wersji S3.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

2011 - Pożegnanie CPN-u

Ostatnie stacje Centrali Produktów Naftowych zniknęły z Polski w 2011 roku, choć większość już wcześniej została przemianowana na Orlen.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

2014 - Craftery z Wrześni

Kamień węgielny pod fabrykę VW położono w zeszłym roku, od 2016 r. zacznie z niej zjeżdżać nowy model Craftera. Fabryka będzie mieć pow. 300 boisk piłkarskich.

Arrinera Arrinera

2015 - Polski supersamochód

Arrinera Hussarya ma mieć 6,2-litrowy silnik V8 o mocy ponad 800 KM. To pierwsze auto na świecie, w którego konstrukcji zastosowano grafen – materiał trwalszy od włókna węglowego.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij