Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Honda Civic Type R: Wszystkie generacje

Historia mocnych Civiców zaczyna się pod koniec lat 80., ale pierwsze auto z dopiskiem Type R świat ujrzał dopiero w 1996 roku. Oto przegląd wszystkich generacji mocnych Civiców.

2015-04-02
Honda Civic Type R Honda Civic Type R

 

Civic IV

Protoplasta Type R pojawił się w 1987 roku we Frankfurcie. Była to zwykła Honda Civic, ale z mocnym silnikiem 1.6 DOHC VTEC o mocy 150 KM. W czasach, gdy świat nie znał jeszcze słowa "downsizing" taka moc z niewielkiego silnika 1.6 była imponująca. Tym bardziej, że to legendarny VTEC, czyli układ zmiennych faz rozrządu, który powodował boskie brzmienie przy wyższych obrotach, a moc była dostępna dopiero przy czerwonej granicy na obrotomierzu. To dlatego te silniki nazywa się pieszczotliwie "wiertarkami".

Civic V

Kolejną generację pokazano w 1991 roku i w tym samym roku, pod maską CIvica znów pojawił się silnik 1.6 DOHC VTEC, lecz wzmocniony do 160 KM (w limuzynie) i 170 KM (w hatchbacku). Co ciekawe, silnik VTEC nie tylko miał doskonałe, jak na małego hatchbacka osiągi, ale też umiarkowane spalanie. Średnio Civic zadowalał się 7,5 l/100 km.

Civic VI - witamy Type R

W 1996 roku powitaliśmy pierwszego Civica Type R. Honda miała już w ofercie mocne silniki 1.6 VTEC, ale tym razem konstruktorzy postanowili wyodrębnić wersję sportową. Type R wyróżniał się niższym zawieszeniem, sportowymi zderzakami, większymi kołami i dużym spoilerem na tylnej klapie. Z silnika 1.6 VTEC wykrzesano 185 KM w tej wersji. Pierwszy Type R występował tylko w wersji hatchback. Auto produkowano do 2001 roku.

 

Civic VII Type R

To był wówczas najmocniejszy, jakiego widział świat. Motor 1.6 poszedł w odstawkę i został zastąpiony większą i mocniejszą jednostką 2.0. Silnik z systemem zmiennych faz rozrządu produkował równe 200 KM. Auto było sporym sukcesem. Media motoryzacyjne obsypywały laurami Type R, a programy "Top Gear" i "Fifth Gear" uznały to auto za najlepszego hot hatcha w historii. W 2003 roku z okazji 30-lecie wprowadzenia do produkcji Hondy Civic, marka postanowiła to uczcić wydając specjalną, limitowaną wersję Hondy Civic Type-R 30th Anniversary Special Edition.

Civic VII Type R (Ufo)

Siódma generacja Civic (tzw. Ufo) pojawiła się na salonie frankfurckim w 2005 roku. Dwa lata później zaprezentowano wersję Type R. Auto miało ten sam, co poprzednik 2-litrowy motor VTEC o mocy 201 KM. Pojawiły się też limitowane wersje Mugen o mocy 240 KM i Mugen 2.2 260 KM, ale były przeznaczone tylko na rynek japoński. Tej generacji Type R zarzucano ociężałość, brak wzrostu mocy w stosunku do poprzednika i kontrowersyjny design. Type R w Europie był dostępny tylko w odmianie hatchback, w USA i Japonii pojawiły się też sedany, pierwsze w historii Type R w tym nadwoziu. W 2008 roku auto przeszło facelifting, produkcję zakończono trzy lata później.

Civic IX Type R

Najnowsza generacja Civica pojawiła się 10 stycznia 2011 roku na salonie w Detroit. Jednak na wersję Type R producent kazał czekać aż 4 lata. Prototyp pokazano w 2014 roku w Genewie, a wersja produkcyjna zawitała rok później. Dziewiąta generacja Type R to zupełna nowość. Pod maską po raz pierwszy pokazał się silnik z turbodoładowaniem, światła LED, ogromny tylny spoiler i dyfuzor. 2-litrowy silnik z serii Earth Dreams Technology wyposażono w system VTEC i turbo. Jego moc to 310 KM i 400 Nm. Dzięki temu setka na zegarze pojawia się po 5,7 s. Prędkość maksymalna to 270 km/h. Takie osiągi Civica Type R sprawiły, że stał się on najszybszym, seryjnym autem przednionapędowym. Nowy Civic Type R w Polsce kosztuje w podstawie 144 tys. zł.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij