Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Jaguar XF – polska prezentacja!

2008-04-11
Jaguar XF Jaguar XF

XF wyznacza nowe trendy - Jaguar, obecnie własność indyjskiego koncernu Tata, odchodzi zdecydowanie w dziedzinie stylizacji od wizerunku nobliwego pojazdu dla angielskiego dżentelmena w meloniku i zwraca się bardziej w stronę swoich dawnych sukcesów w sportach motorowych. Najnowsze dzieło firmy z dużym kotkiem w logo charakteryzuje niezwykle wyważona, ale i dynamiczna sylwetka - z drugiej jednak strony, XF odchodzi tak daleko od tradycji Jaguara, że zaczynamy zadawać sobie pytanie, czy to wciąż jeszcze Jaguar? Gdyby pozbawić XF-a znaczków, nie rozpoznalibyśmy, jakiej marki jest to auto.

Zdaniem designerów jednak, kształty nadwozia modelu XF mają nawiązywać do legendarnego E-Type. Podczas polskiej prezentacji tego modelu mieliśmy też okazję się przekonać ile z niepowtarzalnego, zadziornego charakteru E-Type znajdziemy w XF-ie. Na trasę wyruszyliśmy 200-konnym, 6-cylindrowym dieslem. Auto sprawia wrażenie odizolowania od otoczenia, i nawet mimo zastosowania felg o znacznej średnicy, a także dosyć twardego zawieszenia, idealnie wybiera wszelkie wyrwy w nawierzchni.

Oprócz nielicznych detali, wszystkie elementy wnętrza utrzymują wysoki poziom wykończenia, na co zwróciliśmy szczególną uwagę, mając w pamięci cenę wynoszącą ok. 220 tys. zł. Kilku sekund przyzwyczajenia wymagało pokrętło wybierające tryb pracy skrzyni automatycznej, ale do jej działania - również w trybie manualnym, obsługiwanym manetkami z kierownicy - żadnych zastrzeżeń mieć nie można.

XF przyspiesza bezgłośnie i co ciekawe, bez wciskania pasażerów w oparcia foteli, wykonane notabene z wysokogatunkowej skóry - można więc w ciągu kilku chwil osiągnąć zawrotną, dalece nieprzepisową prędkość w ogóle nie zdając sobie z owego faktu sprawy. Bardziej zaawansowana obsługa menu wymaga nieco nauki; na szczęście zawsze można pozostawić ją szoferowi, a samemu zająć miejsce z tyłu, gdzie mimo zewnętrznych linii przypominających coupe, nadal znajdziemy sporo miejsca nad głową. O wyposażeniu rozpisywać się nie ma potrzeby: na pokładzie jest wszystko.

Próbę na torze mieliśmy przyjemność wykonać 416-konną wersją SV8, wyposażoną w silnik o pojemności 4,2 l doładowany sprężarką mechaniczną. I znów XF miło zaskoczył - nie przyspieszeniem, bo tego się spodziewaliśmy, ale neutralnym zachowaniem w slalomie. Pokaźna, a przede wszystkim ciężka, ponad 1,8-tonowa, limuzyna radziła sobie ze słupkami i bramkami jak samochód klasy średniej, natomiast jego opanowanie nie przysparzało żadnych problemów. Duża w tym zasługa systemów odpowiadających za bezpieczeństwo - nawet poważny błąd kierowcy Jaguar neutralizuje w nieprawdopodobnym tempie, "prowadząc za rączkę" niesfornego użytkownika. Niestety, nie zezwolono na sprawdzenie, jak auto radzi sobie z dystrybucją ponad 400 KM na jedną oś, gdy systemy się wyłączy. Zużycie paliwa? Lepiej o nim nie wspominać.

Nowy Jaguar z pewnością spodoba się za Oceanem, i ewidentnie z taką myślą był również projektowany. Amerykańskie rozwiązania spotykamy w wielu miejscach auta, a najbardziej widocznym ich przejawem są ogromne (i dość tandetne) uchwyty na kubki. Brak skrzyni mechanicznej i bardzo łagodny, miękki sposób działania automatu także wskazuje na chęć podążenia za gustem mieszkańców nowego kontynentu. W Europie Jaguar może liczyć na stałe grono nabywców, którzy z pewnością chętnie zaakceptują nadzwyczaj dopracowane i komfortowe auto, jakim jest XF - w USA drapieżny kotek będzie musiał rzucić się do gardła Lexusowi.

Tekst: Tymon Grabowski
Zdjęcia: Rafał Andrzejewski


Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 199 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij