Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jak bito rekordy prędkości

Jeśli nie masz z kim rywalizować, ścigaj się sam ze sobą. Zapewne taka idea przyświecała wszystkim śmiałkom, którzy w ciągu ostatnich 117 lat próbowali łamać kolejne bariery szybkości na lądzie. Ostatni rekord ustanowiono w 1997 roku i do dziś nie został pobity. Może się to zmienić dosłownie w każdej chwili. Kolejne próby trwają.

2015-05-24

1898 - 63 km/h

Z taką prędkością 18 grudnia 1898 roku mknął swoim wehikułem Francuz Gaston de Chasseloup-Laubat. Nazwa auta nie jest znana, wiadomo tylko, że miało napęd elektryczny.

1904 - 147,05 km/h

Rekord padł 12 stycznia 1904 roku. Ustanowił go Henry Ford na zamarzniętym jeziorze St. Clair. Samochód to Ford 999 – wyposażony był w 4-cylindrowy silnik o pojemności ponad 18 l.

1906 - 205,44 km/h

Taką prędkość udało się osiągnąć w styczniu 1906 roku. Śmiałkiem był Amerykanin Fred Marriott, który prowadził parowy pojazd o nazwie Stanley Rocker Racer.

1909 - 202,68 km/h

Z taką prędkością na dystansie jednego kilometra pomknął w 1909 roku pojazd Carla Benza – 200 HP Benz No 1. Od tego czasu obowiązuje nowa metoda pomiarów – do dzisiaj jest to odległość 1 mili.

1927 - 327,97 km/h

29 marca 1927 roku na plaży Daytona Beach do tej prędkości rozpędził się Henry Segrave pojazdem Sunbeam 1000 HP, wyposażonym w dwa silniki V12 o pojemności 22 l każdy i łącznej mocy 900 KM.

1947 - 634,39 km/h

Właśnie tak szybko pojechał John Cobb 16 września 1947 roku. Jego pojazd o nazwie Railton Mobil Special ważył trzy tony i był napędzany doładowanym silnikiem lotniczym w układzie W12.

1950 - 655,722 km/h

Rekord ten należy do Craiga Breedlove’a, który prowadził trójkołowy pojazd Spirit of America, o napędzie turboodrzutowym. Jako tor w dniu 5 września 1963 roku posłużyło wyschnięte jezioro w Bonneville.

1965 - 893,966 km/h

Tak szybko 2 listopada 1965 roku pomknął ponownie Craig Breedlove, i znowu w Bonneville. „Duch Ameryki” o przydomku Sonic 1 miał cztery koła i silnik GeJ79 z myśliwca wojskowego.

1983 - 1019,47 km/h

Barierę 1000 km/h przekroczył 4 października 1983 r. na pustyni Black Rock w stanie Nevada, Brytyjczyk Richard Noble. Pojazd Thrust2 napędzany był silnikami turboodrzutowymi, tym razem firmy Rolls-Royce.

1997 - 1227,986 km/h

Tyle wynosi aktualny rekord prędkości. Ustanowił go Andy Green 25 września 1997 roku. Jego 14-metrowego potwora o nazwie Thrust SSC napędzały dwa turbowentylatorowe silniki Rolls-Royce’a.

2015 - ? km/h

Andy Green ma apetyt na więcej. Miejscem próby będzie pustynia w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem. Naddźwiękowy Bloodhount SSC dysponuje mocą 135 000 KM i powinien się rozpędzić do prędkości 1609 km/h.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij