Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Kamuflaż i maskowanie – Opel Insignia

Opel Insignia Opel Insignia

Kamuflaż i maskowanie są niezwykle ważne, gdy modele nowych prototypów po raz pierwszy opuszczają dobrze chronione wnętrza studiów projektowych lub oddziałów produkcyjnych i są wyprowadzane na tor testowy lub drogę. Chociaż większość dzisiejszych prób pojazdów może być przeprowadzana za pomocą symulacji komputerowych lub prób warsztatowych, zawsze przychodzi dzień, w którym wszystkie wyniki badań muszą zostać potwierdzone, a samochód wypuszczony na drogę.

Dwa lata temu przyszła kolej na Opla Insignię - nowe auto klasy średniej. Była to pierwsza jazda próbna na torze Nürburgring-Nordschleife, czyli dzień, do którego eksperci Opla od kamuflażu przygotowywali się drobiazgowo przez miesiące.

Zespół odpowiedzialny za kamuflaż prototypów rozpoczął przygotowania do fazy prób, gdy nowy pojazd istniał jeszcze tylko w postaci symulacji komputerowych oraz glinianych modeli. Wraz z głównymi projektantami oraz inżynierami, zespół ustalił, które z charakterystycznych linii nadwozia powinny być jak najdłużej ukrywane przed paparazzi.

Wspólnie opracowali oni "lifting" przyszłego modelu, który miał maskować prototyp w najbardziej optymalny sposób. Na przykład, jeden z wariantów miał wyjątkowo elegancką opływową część tylną, tak więc zaprojektowano wyrazisty spoiler w celu maskowania prototypu. Zbudowano drewniany model służący za formę dla kształtowania plastikowych elementów kamuflujących, niezbędnych dla około 200 samochodów testowych, które musiały być zamaskowane przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.

Mówi się, że pierwszy "lifting" powinien uczynić auto tak brzydkim, jak to jest możliwe. Dla celów tej części operacji, eksperci od kamuflażu zastosowali materiały samoprzylepne oraz folię która zapewnia gładką powierzchnię i pozostaje elastyczna oraz odporna na rozdarcie w zakresie temperatur od -400C do +700C. W innych miejscach pod folię podkładano gąbkę w celu zmiany konturów samochodu. Ten materiał przylepny został również wykorzystany do kamuflowania charakterystycznej linii okien. Niemiecka policja wykorzystuje ten rodzaj folii w celu oznaczania swych pojazdów patrolowych w kolorze zielonym i niebieskim (czarna używana jest dla samochodów testowych). Montuje się także małe, wysoko kontrastowe osłony w celu przysłonienia innych powierzchni prototypu. Przez lata Opel praktykował stosowanie biało-czarnego wzoru szachownicy, lecz obecnie wzór ten został zastąpiony "rybkami", zaokrąglonymi rombami o kształcie ryby, przeznaczonymi do wprowadzania w błąd obiektywów aparatów fotograficznych i szpiegujących oczu. Ten sposób maskowania ulepszony poprzez wykorzystanie "flimmów" nowego rodzaju kamuflażu, którego wzór tworzy efekt migotania.

Jeżeli jest na nim logo Opla, na pewno nie jest to Opel. Montowanie fałszywych marek oraz znaków identyfikacyjnych na prototypach jest popularną sztuczką kamuflażową. I tak na przykład samochód testowy z pseudo-logo Opla oraz tablicą rejestracyjną GG (Groß-Gerau i Rüsselsheim w Niemczech) najprawdopodobniej nie jest samochodem marki Opel.

Lampy przednie oraz światła tylne są szczególnie trudne do zamaskowania, ponieważ organy rejestrujące pojazdy wymagają, aby samochody - nawet prototypy - wyposażone były w system świateł, światła hamowania oraz inne funkcje zewnętrzne zgodne z właściwymi przepisami. Niestety lampy przednie i światła tylne są popularnym sposobem ułatwiającym rozpoznanie marki samochodu i dlatego muszą być dobrze zamaskowane. W tym celu eksperci od kamuflażu montują na tyle samochodu proste okrągłe światła zakupione z sklepie z akcesoriami samochodowymi oraz tworzą specjalne części dla świateł przednich.

Innym wyzwaniem dla ekspertów od kamuflażu jest fakt, że elementy maskujące muszą dać się zdemontować. Podczas niektórych testów, np. akustycznych, czy aerodynamicznych, wszelkie elementy stylizacyjne stanowią utrudnienie, nie wspominając o bezpieczeństwie. Właśnie dlatego niektórzy producenci samochodów wolą duże osłony, które mogą być przymocowane do karoserii za pomocą rzepów Velcro lub pasów (linek) mocujących. Opel opowiedział się za odmiennym podejściem, jako, że przy dużej prędkości duże osłony mogą odpaść uszkadzając kamuflaż oraz stwarzając zagrożenie dla innych użytkowników dróg.

Opel wypracował nawet zestaw surowych zasad dotyczących prototypów. Zasada nr 531 mówi na przykład, że samochód nie poddany kamuflażowi nie może się zatrzymać w miejscu publicznym, gdy np. kierowca uda się coś przekąsić. W aucie zawsze powinien znajdować się brezent impregnowany, jako że nawet niezawodne Ople czasami ulegają uszkodzeniu podczas testu i muszą zostać wówczas szybko przykryte. W celu ochrony tajemnic fabryki, na drogach publicznych prototypowi zawsze towarzyszy drugi samochód, aby w razie potrzeby udzielić mu natychmiastowej pomocy.

Jaki jest cel tych wysiłków? Jedną z najważniejszych cech nowego samochodu jest jego wygląd zewnętrzny. Stanowi on o pierwszym wrażeniu klienta w momencie ujrzenia samochodu, określa publiczny wizerunek marki i często pozwala na spekulowanie o możliwych innowacjach technologicznych ukrytych pod karoserią. Dlatego ukrywanie nowego wzoru karoserii przed pożądliwymi oczami stało się w ostatnich dekadach sztuką departamentów rozwoju producentów samochodów.

Źródło: Opel

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 250 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij