Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Kierowcy TIR-ów niepotrzebni - ciężarówka Mercedesa jeździ sama

Mercedes przedstawia model ciężarówki, przystosowanej do jazdy autonomicznej, czyli bez ingerencji kierowcy. Mercedes-Benz 2025 oficjalnie zadebiutuje we wrześniu.

2014-07-09

Mercedes-Benz 2025 to ciężarówka na bazie Actrosa. Jednak w odróżnieniu od zwykłej ciężarówki Actros, model 2025 potrafi jeździć sam. Pod maską nietypowego prototypu pracuje silnik o mocy 449 KM i 2200 Nm. Połączony jest z 12-stopniową przekładnią Mercedes PowerShift 3.

Oczami Mercedesa 2025 są czujniki radarowe w dolnej części przedniego pasa. Pierwszy ma 250 m zasięgu, a drugi - 70 m. Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą. Rozpoznaje ona pojedyncze i podwójne pasy, pieszych, poruszające się i nieruchome obiekty oraz stan nawierzchni. Nawierzchnia drogi po lewej i prawej stronie ciężarówki jest monitorowana przez czujniki radarowe zainstalowane po bokach, zlokalizowane nad zespołem tylnej osi. Czujniki mają 60 m zasięgu.

Dane ze wszystkich sensorów i kamer są analizowane przez komputer, który z kolei kieruje całym zespołem napędowym, w taki sposób, aby utrzymać ciężarówkę na odpowiednim pasie. Potrzebna jest także komunikacja z innymi pojazdami. Dlatego Mercedes 2025 jest wyposażony w system "Highway Pilot", który współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. Działa to na zasadzie podobnej jak w lotnictwie, chodzi o to, aby dwa pojazdy się ze sobą nie zderzyły. Za pomocą sieci przesyłają do siebie informacje o prędkości, celu podróży, przystankach, miejscach skrętu itd.

Komunikacja pomiędzy pojazdami jest ujednolicona w oparciu o porozumienie pomiędzy producentami samochodów, dostawców, organizacji publicznych oraz instytutów badawczych.

Jednak sama technologia tutaj nie wystarczy. Należy także specjalnie dostosować infrastrukturę, żeby jazda autonomiczna stała się bezpieczna. Konieczne jest zamontowanie specjalnych czujników na drodze, czy chociażby rozbudowana sieć, informująca o korkach czy remontach.

Podczas, gdy samochód będzie sam poruszał się po drodze, kierowca może się zrelaksować, ale zawsze musi być w pogotowiu, żeby przejąć prowadzenie.

Mercedes nie jest jedyną marką, która eksperymentuje z pojazdami autonomicznymi. Takie badanie podjęło też Volvo, prezentując modele S60 i V60, które samodzielnie pokonały 50 km na drogach Göteborga.

Mercedes 2025 oficjalnie zadebiutuje na międzynarodowych targach aut użytkowych (IAA) we wrześniu tego roku.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mercedes przedstawia model ciężarówki, przystosowanej do jazdy autonomicznej, czyli bez ingerencji kierowcy. Mercedes-Benz 2025 oficjalnie zadebiutuje we wrześniu.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-09 16:06:00
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij