Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Koenigsegg CCXR – Zielona moc

Najmocniejsza premiera tegorocznego salonu w Genewie - Koenigsegg CCXR Edition z silnikiem, który ma 1018 KM i żywi się etanolem. Megaszybkie, superekstremalne i ultralekkie auto sportowe. Do tego - ekologiczne.

2008-03-28
Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR Edition – nadwozie w całości wykonane z włókna węglowego, czego zresztą trudno nie zauważyć.  

Supersportowe auto małej, szwedzkiej manufaktury - założonej przez Christiana von Koenigsegga, a obecnej na rynku od zaledwie 8 lat - był na genewskim salonie jedynym samochodem, który nie błyszczał w świetle reflektorów nowatorskim, superoryginalnym lakierem. Nie błyszczał, bo jego nadwozie w całości wykonano z włókna węglowego, któremu producent "poskąpił" lakierowania. Na szczęście! W sumie, w konstrukcji Koenigsegga CCXR w wersji Edition wykorzystano ponad 300 części, wykonanych z ręcznie formowanego włókna węglowego. Na każdej widać charakterystyczną barwę i strukturę tego tworzywa. Dzięki temu, CCXR Edition wygląda jakby przyleciał na Ziemię z kosmosu z misją specjalną. Jaką? Udowodnić producentom "masowych" aut sportowych, że sportowe osiągi nie muszą wykluczać się z ekologią.

A osiągi najnowszego Koenigsegga, "zliftingowanej" wersji modelu CCX, też zasługują na miano kosmicznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu tylko 2,9 s. Nawet do 200 km/h CCXR Edition rozpędza się szybciej niż większość aut do setki - w 8,75 s. Manewr maksymalnego przyspieszania ze startu zatrzymanego do 200 km/h i ekstremalnego hamowania znowu do zatrzymania trwa jedynie 13,55 s. Pojęcie o skuteczności hamulców Koenigsegga dobrze oddaje również fakt, że do zatrzymania ze 100 km/h wystarczą mu 32 m. Prędkość maksymalną producent określił tajemniczo na 410+ km/h. Cokolwiek to oznacza, CCXR jest kosmicznie szybki.

Znakomite osiągi CCXR zawdzięcza mocno zmodyfikowanemu silnikowi z modelu CCX. Dzięki modyfikacjom, 4,8-litrowa jednostka napędowa V8 Koenigsegga, wspomagana przez dwie sprężarki mechaniczne, może pracować zarówno na biopaliwie E85 lub E100, jak i na zwyczajnej benzynie bezołowiowej o liczbie oktanowej 98. Co ciekawe, gdy silnik jest zasilany benzyną bezołowiową, jego moc wynosi "tylko" 806 KM. Dopiero po zatankowaniu biopaliwa jednostka napędowa dostaje "kopa" i osiąga maksimum możliwości, legitymując się kosmiczną mocą aż 1018 KM przy 7000 obr/min i momentem obrotowym, którego wartość wynosi 1080 Nm przy 5600 obr/min. Ogromny przyrost mocy silnika na biopaliwie wynika z wyższej liczby oktanowej etanolu i jego lepszych właściwości chłodzących w porównaniu z tradycyjną benzyną bezołowiową. Jednostka napędowa może pracować przy wyższym ciśnieniu doładowania, co w znacznym stopniu poprawia jej osiągi.

Silnik Koenigsegga CCXR w wersji Edition spełnia normę emisji spalin Euro 4. Podczas pracy na etanolu E85 potężna jednostka napędowa zadowala się średnim zużyciem 22 l/100 km. Niemało, ale sławetny Bugatti Veyron z silnikiem o mocy 1001 KM, oferujący osiągi na niemal identycznym poziomie, zużywa średnio 40 l/100 km. Nie dość że jednostka napędowa Bugatti ma dwa razy więcej cylindrów i o ponad 3 l większą pojemność niż silnik Koenigsegga, napędza masę o blisko tonę cięższą niż CCXR. Za sprawą bardzo lekkiej, ale wytrzymałej i sztywnej konstrukcji z włókna węglowego auto Koenigsegga waży jedynie 1280 kg.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwozieDwudrzwiowe, dwumiejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4293 x 1996 x 1114 mm, rozstaw osi 2660 mm, masa własna 1280 kg, pojemność zbiornika paliwa 70 litrów.
SilnikV8, zasilany benzyną bezołowiową LO98 albo etanolem E85 lub E100. Pojemność skokowa 4800 cm3, moc maks. 748 kW (1018 KM) przy 7000 obr/min, maks. moment obrotowy 1080 Nm przy 5600 obr/min. Napęd na tylne koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 2,9 s Prędkość maksymalna 410+ km/h Średnie zużycie paliwa 22,0 l/100 km
CenaKoenigsegg CCXR Edition nie oferowany
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najmocniejsza premiera tegorocznego salonu w Genewie - Koenigsegg CCXR Edition z silnikiem, który ma 1018 KM i żywi się etanolem. Megaszybkie, superekstremalne i ultralekkie auto sportowe. Do tego - ekologiczne.
    auto motor i sport, 2008-03-28 12:37:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij