Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Król sedanów kończy 25 lat – BMW M5!

2009-10-30
BMW M5 Pierwsze BMW M5

Pierwsze BMW M5, które zostało zaprezentowane światu w 1984 roku, napędzane było 3,5-litrowym silnikiem rzędowym o mocy 286 koni mechanicznych. Zapewniał on przyspieszenie do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 245 km/h. Powstało tylko 2100 egzemplarzy.

Następna M-piątka, debiutująca w roku 1989, wprawiana w ruch była także przez 3,5-litrową rzędową jednostkę napędową, ale rozwierconą do 311 koni mechanicznych. Osiągi były tylko minimalnie lepsze niż poprzednika.

O wiele więcej pary miał kolejny model, czyli M5 E39 z 1998 roku. Stara rzędowa "szóstka" została w nim zastąpiona przez 5-litrową jednostkę V8, wytwarzającą moc 400 koni mechanicznych. Dzięki niemu, auto charakteryzowało się znacznie lepszymi osiągami niż poprzednicy. Rozpędzanie do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,3 sekundy i prędkość maksymalna 293 km/h, gdy wyrzucić ogranicznik, nawet dziś robią wrażenie.

W roku 2005 na świat przyszła całkowicie nowa M-piątka, która znów miała o dwa cylindry więcej. Tym razem konstruktorzy zapożyczyli jednostkę napędową niemal prosto z Formuły 1. 5-litrowa V-dziesiątka to prawdziwy majstersztyk, kręcący się do prawie 8500 obr/min i przenoszący M5 poza granicę 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy.

Ale teraz, na 25-lecie zbrojne ramię BMW stworzyło na bazie zwykłej M-piątki auto jeszcze mocniejsze, dooznaczone literami CSL. Przede wszystkim silnik zyskał dodatkowe 0,5 litra pojemności, nowy układ dolotowy oraz dodatkową chłodnicę oleju - stąd kolejny wlot powietrza w zderzaku. Do pary silnikowi dokoptowano nową przekładnię w postaci dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej siedmiostopniowej skrzyni M-DCT.

Ponadto, M-piątka otrzymała dach z włókna węglowego oraz siedzenia przednie ze szkieletem z tego samego materiału. Aby zaoszczędzić na masie, tylna kanapa została całkowicie usunięta. Dzięki tym zabiegom, auto waży teraz o 50 kg mniej.

Modyfikacje silnika zaowocowały mocą 580 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 542 Nm. Osiągi? Tych producent nie podaje, jednak należy się spodziewać, że pierwsze 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się już po około 4 sekundach.

O przewadze M5 CSL nad zwykłą M-piątką świadczy fakt, że na słynnym torze Nurbugring auto to uzyskało czas około 8 minut, podczas gdy "zwyczajnej" M-piątce na to samo potrzebne było 8 minut i 13 sekund.

Kolejne wcielenie BMW M5 już zostało przyłapane podczas jazd testowych. Dziś wiadomo o nim jedynie, że silnik V10 zostanie zastąpiony przez 4,4-litrową, doładowaną jednostkę V8 o mocy grubo ponad 500 koni mechanicznych.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij