Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Lepsza pogoda - Opel Aura

Opel Vectra, który ekscytuje dynamicznym nadwoziem? Nie, to niemożliwe. Pewnie dlatego następcę niezbyt udanego modelu Niemcy ochrzcili nowym imieniem - Aura, i poszaleli ze stylistyką.

2008-01-10
Opel Aura Tak dynamicznej sylwetki Opel dawno już nie zaserwował żadnej ze swoich limuzyn. Aura kształtem nadwozia przypomina coupe.

Ojcem najnowszej oplowskiej kreacji jest Brian Nesbitt - 36- letni stylista z Phoenix w Arizonie, który zasłynął tworząc przed laty Chryslera PT Cruisera, cacko w stylu retro. Młody-dynamiczny zajął miejsce Martina Smitha, który rozstał się z amerykańsko- niemiecką marką, by po przejściu na służbę Forda wymyślić kinetic design - styl najnowszego Forda Mondeo. O wygląd samochodów koncernu GM, w tym Opla, troszczy się teraz Nesbitt, który porzucił poetykę retro na rzecz zdecydowanych dynamicznych linii. Widać, że następca Opla Vectry ma zatrzeć wszelkie wspomnienie po poprzedniku. Być może dlatego zmieniona będzie nawet nazwa modelu.

Początkowo plotka głosiła, że nowy Opel klasy średniej będzie się nazywał Insignia. Teraz, mimo iż nowe imię jest pilnie strzeżoną tajemnicą, mówi się że będzie to Aura. Dlaczego? 16 stycznia ubiegłego roku Opel zastrzegł prawa do tej nazwy. Z kolei po drogach Stanów Zjednoczonych jeździ siostrzany model aktualnej Vectry - Saturn Aura. Wszystko to pozwala przypuszczać, że takie właśnie będzie imię nowego Opla, gdy w połowie roku pojawi się w sprzedaży w Europie.

Wcześniej jednak, w marcu 2008 roku nowy model zostanie pokazany po raz pierwszy szerokiej publiczności na Salonie Samochodowym w Genewie. Mocno pochylona tylna szyba oraz krótkie zwisy nadwozia to charakterystyczne cechy Opla Aury. Model dłuższy od poprzednika o 22 centymetry (całkowita długość nadwozia to 4,83 m) i z rozstawem osi większym o 3,7 cm (całkowity rozstaw osi - 2,74 m) pod względem rozmiarów może się równać z autami wyższych klas, przekraczając podobnie jak nowy Ford Mondeo standardy typowe dla samochodów klasy średniej. Wnętrze pod względem przestronności ma być porównywalne z tym, jakie ma BMW 5. Być mo- że zostaną też zastosowane niektóre elementy systemu składanych i przesuwanych foteli, jakie można było oglądać w tym roku w Genewie w modelu koncepcyjnym - Oplu Concept GTC. Pewne jest, że Opel Aura będzie samochodem pięciomiejscowym, oferującym wiele możliwości różnorodnego kształtowania wnętrza - w tym układu foteli. Przedział pasażerski następcy Vectry ma epatować jakością materiałów i wykończenia, dotąd nie spotykaną w modelach Opla.

Planowane są różne warianty nadwozia Opla Aury. Obok sedana znów pojawi się wersja hatchback oraz Caravan, czyli kombi. Ponieważ hatchback ma sylwetkę mocno przypominającą coupé, zrezygnowano z zamiaru produkowania w przyszłości dwudrzwiowej odmiany tego samochodu. Nowy Opel klasy średniej, osadzony na zmodyfikowanej płycie podłogowej Ypsilon, po raz pierwszy pojawi się nie tylko z przednim napę- dem. Wersja z napędem na cztery koła ma być wyposażona w sprzęgło typu Haldex i będzie dostępna w egzemplarzach z jednostkami napędowymi o większej mocy. Bardziej sportowo i dynamicznie ma być także zestrojone zawieszenie, zaopatrzone w regulowaną elektronicznie siłę tłumienia amortyzatorów.

Aspiracje Opla, by stać się prawdziwie silnym graczem w klasie średniej pokazuje lista wyposażenia dodatkowego - znacznie bogatsza niż dotychczas. Sięga ona od urządzenia informującego kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (kamery skanują jezdnię i w razie odstępstw od obranego toru jazdy system ostrzegawczy sygnalizuje to kierowcy), poprzez sterowany radarem tempomat utrzymujący samochód w stałej odległości od pojazdu jadącego z przodu, po rozszerzony software nowego systemu nawigacyjnego, w którym zaznaczone mają być prędkości dozwolone na danych trasach.

Opel Aura ma być wyposażany w silniki cztero- i sześciocylindrowe o mocy przekraczającej 250 KM. Jednak najsilniejszy będzie 300-konny V6. Do wyboru będzie też więcej jednostek napędowych wysokoprężnych, z których najmocniejsza ma mieć ponad 200 KM. Niewykluczona jest też produkcja modelu hybrydowego z systemem Stop&Go oraz 150-konnej wersji turbo zasilanej gazem ziemnym.

Tekst: Roman Skąpski
Ilustracje: Schulte Nextline, automedia, Opel

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    G.... prawda!!!Skoro tak się panowie w AMiS upieracie przy swoim, że nowy opel będzie się jednak nazywał Aura, wbrew komunikatom nawet z samego Opla, to powiedzcie mi, dlaczego Opel zarejestrował domeny nternetowe opelinsignia.net i opelinsignia info? Dla żartu? Czy może na potrzeby promocji nowego modelu?I pewnie z tego samego powodu WSZYSTKIE możliwe domeny opelinsignia.xx są pozajmowane, a WSZYSTKIE możliwe z opelaura.xx sa wolne?
    ~YatzeK, 2008-01-11 08:22:33
  • avatar
    zgłoś
    zegary jakos mało czytelne...i czerwone
    ~Ivan, 2008-01-10 22:19:31
  • avatar
    zgłoś
    o gustach się nie dyskutuje, ale po mojemu ostatnia vectra (facelift) była bardzo ładna. Aura jest bardzo ciekawym i odważnym autem, w tej chwili trzeba ryzykować stawiać wszystko na jedną karte. klienci albo pokochają albo znienawidzą -no chyba że mówimy o Golfie- to się zawsze sprzeda bez większych emocji.
    ~hauer, 2008-01-10 21:56:23
  • avatar
    zgłoś
    Ostatni model Vectry (również tej po faceliftingu) był jednym z mniej udanych modeli Opla w historii. Spadająca sprzedaż, fatalna stylistyka - skłoniły Opla do całkowitego odcięcią się od starej nazwy. Nowa jakość ma się kojarzyć z nową nazwą - myślę, iż to dobre posunięcie.
    ~Andrzej, 2008-01-10 19:36:57
  • avatar
    zgłoś
    Dlaczego Aura??? Do tego auta najlepiej pasuje VECTRA, poprzednie modele były ciekawe, szczególnie ostatnie, ale patrząc na to auto wszędzie widać to V V V V V V , no VECTRA jak malowana.
    ~hauer, 2008-01-10 19:03:10
  • avatar
    zgłoś
    Opel Vectra, który ekscytuje dynamicznym nadwoziem? Nie, to niemożliwe. Pewnie dlatego następcę niezbyt udanego modelu Niemcy ochrzcili nowym imieniem - Aura, i poszaleli ze stylistyką.
    auto motor i sport, 2008-01-10 15:38:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij