Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Między TT a R8

Kolekcję swoich sportowych coupé Audi zapoczątkowało modelami TT i R8, tworząc ramy oferty, którą teraz wypełnia modelem oznaczonym symbolem A5.

2007-08-02
Audi A5 Nowe stylizacja Audi podkreśla sportowe marki bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Ci, którzy myśleli, że przez ostatnie lata Audi tylko biernie przyglądało się jak jego potencjalni klienci wyjeżdżają z salonów BMW "trójkami" coupé czy Mercedesami CLK, byli w błędzie. W zaciszu biur konstrukcyjnych od dawna pracowano nad odpowiednim, czyli wystarczająco dobrym, samochodem. Efekt? Na papierze, A5 wydaje się więcej niż wystarczająco dobrze przygotowane do walki z konkurentami, a na salonie samochodowym w Genewie było niekwestionowaną gwiazdą, wręcz ozdobą stoiska Audi.

Nie licząc sportowego coupé R8, najbardziej zadziorny i agresywny wyraz "twarzy" ze wszystkich modeli Audi ma teraz właśnie A5. Oglądane od tyłu czy z boku, nie prezentuje się już tak dynamicznie, ale proporcje nadwozia (duży rozstaw osi i krótkie zwisy, szczególnie przedni) w oczywisty sposób sugerują, że mamy do czynienia z autem, które lubi być poganiane, a nie tylko ujeżdżane. Przednią oś "wypchnięto" maksymalnie do przodu - po to, żeby uczynić samochód zgrabniejszym, i po to, żeby pod długą pokrywą silnika starczyło miejsca na wzdłużnie montowane jednostki napędowe, napędzające koła przedniej lub obydwu osi.

Napęd Quattro to tylko jeden ze sportowych atrybutów Audi A5. Rozkład masy na poszczególne osie i konstrukcja zawieszenia też mają sprzyjać dynamicznej jeździe, co nie znaczy, że równocześnie stoją w sprzeczności z komfortem podróżowania. Aby osiągnąć jak najlepszy rozkład masy, konstruktorzy Audi A5 wykorzystali trik po raz pierwszy zastosowany w limuzynie A8, a mianowicie mechanizm różnicowy przedniej osi umieścili przed sprzęgłem. Ponadto, przekładnia kierownicza w A5 znajduje się przed przednią osią, tuż przy linii łączącej środki piast przednich kół. Takie umieszczenie przekładni kierowniczej razem z wielowahaczowym zawieszeniem z przodu i z tyłu, wykonanym w dużej części z aluminium, zwiększa precyzję prowadzenia i poczucie kontaktu kół z nawierzchnią oraz gwarantuje większą stabilność auta przy jeździe na wprost z dużą prędkością.

Silniki przewidziane do napędu Audi A5 też podkreślają sportowe aspiracje eleganckiego coupé. Tylko "najmniejsza" jednostka napędowa - V6 TDI o pojemności 2,7 l - osiąga moc poniżej 200 KM. Pod koniec roku dołączy do niej benzynowy 1,8-litrowy TFSI, który też będzie dysponował mocą poniżej 200 KM. Pozostałe jednostki napędowe - 3.0 V6 TDI, 3.2 V6 FSI i 4.2 V8 FSI - mają już moc, odpowiednio, 240 KM, 265 KM i 354 KM. Największa i najmocniejsza jest dostępna tylko w najbardziej sportowej ze sportowych wersji - S5.

Pod względem jakości wykonania i aranżacji wnętrza A5 nie sprawia żadnych

niespodzianek. Wysokiej próby materiały i precyzja wykonania idą w parze ze znanym z innych modeli Audi ergonomicznie urządzonym miejscem pracy kierowcy. Jak przystało na rasowe coupé, w A5 zorientowano je bardziej na kierowcę. Wystarczy wspomnieć, że wskazówki ogromnych zegarów bieg po czytelnych tarczach rozpoczynają w miejscu, gdzie na zwykłym czasomierzu jest godzina szósta.

Przestronność wnętrza z przodu plasuje A5 między modelami A4 i A6. Na obszernych fotelach siedzi się komfortowo, a ich zdecydowane boczne podparcie ma zapewniać stabilną pozycję kierowcy i pasażera podczas jazdy na przykład górską serpentyną. Mimo że A5 jest o kilka centymetrów niższe niż A4 czy A6, miejsca nad głową nie brakuje. Podobnie jak przestrzeni na nogi czy na wysokości ramion. Z tyłu na kanapie przygotowano tylko dwa miejsca siedzące. Nie wsiada się tam komfortowo, ani nie siedzi wygodnie. Zresztą, jak w każdym coupé. W A5 do dyspozycji podróżujących jest bagażnik o pojemności aż 455 litrów. Bagażniki konkurentów są nieco mniejsze.

Czas pokaże, czy A5 przeciągnie na stronę Audi dotychczasowych klientów BMW i Mercedesa. Pierwsze egzemplarze eleganckiego coupé rodem z Audi pojawią się jednak na drogach nie wcześniej niż w połowie roku.

Dane techniczne

Model2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI3.2 V6 FSI4.2 V8 FSI

Dane techniczne

Model 2.7 V6 TDI 3.0 V6 TDI 3.2 V6 FSI 4.2 V8 FSI
Pojemność skokowa cm3 2698 2967 3197 4163
Moc maksymalna kW (KM) 140 (190) 176 (240) 195 (265) 260 (354)
przy obrotach 1/min 3500-4000 4000-4400 6500 7000
Maks. moment obrotowy Nm 400 500 330 440
przy obrotach 1/min 1400-3250 1500-3000 3000-5000 3500
Długość x szer x wys mm 4625 (4635)* x 1854 x 1372 (1369)*
Rozstaw osi mm 2751
Pojemność bagażnika l 455
Przyspiesz. 0-100 km/h s 7,6 5,9 6,1 5,1
Prędkość maksymalna km/h 232 250 250 250
Śr. zużycie paliwa l/100 km 6,7 7,2 8,7 b.d.
Cena jeszcze nie ustalona
Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Audi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 156 740 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolekcję swoich sportowych coupé Audi zapoczątkowało modelami TT i R8, tworząc ramy oferty, którą teraz wypełnia modelem oznaczonym symbolem A5.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij