Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mini Crossover Concept – Czwórka w grze

Mistrz funkcjonalności. Mini jest w modzie, SUV-y też. Dlatego SUV na bazie Mini jest skazany na sukces - Crossovera Concept można było podziwiać na salonie w Paryżu, w wersji seryjnej ukaże się pod koniec 2009 r.

Roman Skąpski 2008-11-03
Mini Crossover Concept Otwarty na pomysły - w tym aucie nie ma niczego jedynie dla urody, wszystko jest podporządkowane funkcji.

Główny stylista Mini - Gert Hildebrand - o tworzonym przez dziewięć miesięcy Crossoverze, który wyrwał się spod ojcowskiej opieki i na paryskim salonie samochodowym stał się własnością publiczną.

"Najważniejsza sprawa w wypadku tego auta to zabawa. Chcieliśmy pokazać, że Mini ma dwoistą naturę - jest nie tylko racjonalne i funkcjonalne, ale i zabawne. Tę dwoistość podkreśla asymetryczne nadwozie - lewa strona z pojedynczymi drzwiami jest sportowa, a prawa właśnie racjonalna. Nie inaczej rzecz się ma ze szklaną kulą na tablicy rozdzielczej. Ona jest jak globus - kierowca patrzy na jego wschodnią stronę, pasażer na zachodnią. I jeden, i drugi może odbierać równocześnie różne informacje. Jej obsługa jest łatwiejsza niż dziesiątek guzików w zwykłych autach. Ta kula pokazuje w trójwymiarze to, co zazwyczaj jest przedstawiane w dwóch wymiarach".

Tylne drzwi też są asymetryczne. Także one spoczywają na jednym masywnym zawiasie i otwierają się zataczając wielki łuk w prawo. Dla głównego stylisty Mini, Gerta Hildebranda, to coś więcej niż zabawa - to bardzo ważna zaleta na ciasnych parkingach. Czy takie rozwiązanie będzie możliwe w seryjnym samochodzie? Wątpliwe, bo to konstrukcja równie skomplikowana, co droga.

Za to bardzo niechętnie Hildebrand rozstałby się z w pełni opuszczaną szybą tylną i wielkim składanym dachem, który można otwierać i od przodu i od tyłu. Stylista Mini widzi w nim nowoczesną interpretację klasycznego rozwiązania stosowanego w nadwoziach typu landaulet. Na przesuwanych o 13 cm tylnych fotelach siedzi się po królewsku, chociażby dlatego, że rozstaw osi napędzanego na cztery koła Mini jest taki sam jak u dłuższego odeń o 35 cm VW Tiguana. Miejsca dla pasażerów nie brakuje więc, gorzej z tym na walizki, bo przeznaczona na nie przestrzeń jest niewiele większa od 260-litrowego bagażnika Mini Clubmana.

We wnętrzu studyjnego Mini zastosowano cztery - a jakże - szlachetne materiały: drewno lipowe i szkło jako elementy zdobnicze, miękką skórę na pokrycie foteli oraz porcelanę. Szalony pomysł, żeby wyposażyć samochód w kubeczki i tacę z tego kruchego materiału ma uzasadnienie. Naczynia umocowane na przecinającej wnętrze aluminiowej szynie mają dowodzić jak wiele funkcji może spełniać ten samochód. W modelu seryjnym będzie można w tym miejscu umocować telefon komórkowy, MP3 czy nawet laptop.

W centralnym miejscu tablicy rozdzielczej umieszczono przezroczysty globus, na którym będzie można przeglądać (oprócz funkcji typowych dla samochodu, jak ciśnienie w oponach czy stan akumulatora) mapy nawigacyjne, odtwarzać filmy fabularne czy wyświetlać strony internetowe. "Tajemna" szklana kula jest trójwymiarowym, dotykowym systemem obsługi, dzięki któremu kierowca i pasażer mogą równocześnie oglądać różne obrazy.

Maleńki laserowy projektor, o wartości 30 000 euro, wyświetla w kuli żądane informacje. Pokazują się one na okrągłym ekranie i malutkim modelu samochodu, który przedstawia aktualny stopień pochylenia auta. W końcu mamy do czynienia z pojazdem napędzanym na obydwie osie, który będzie pokonywać wyboiste szutrowe trakty.

A co tu jest typowego dla Mini? Uchwyty do otwierania okien i dachu oraz obrotomierz, który (inaczej niż prędkościomierz w postaci czerwono podświetlanego paska w globusie) ma najzwyklejszą wskazówkę. W środku jego tarczy widnieje wyjmowany analogowy zegarek. Na nim Hildebrandowi zależało szczególnie, i to mimo że czwórka nie jest na nim wyróżniona szczególnie.

Tekst: Roman Skąpski, Ch. B.
Zdjęcia: Achim Hartmann

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mistrz funkcjonalności. Mini jest w modzie, SUV-y też. Dlatego SUV na bazie Mini jest skazany na sukces - Crossovera Concept można było podziwiać na salonie w Paryżu, w wersji seryjnej ukaże się pod koniec 2009 r.
    auto motor i sport, 2008-11-03 14:51:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij