Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

MQB - co to jest?

O platformie MQB wspomina się przy prezentacji każdego nowego Volkswagena. Ma być cudownym środkiem do obniżenia kosztów produkcji. Jak to działa?

VW MQB Platforma MQB

Co to jest MQB? 

Platforma MQB (z niemieckiego „modularer Querbaukasten”) to sposób VW na ujednolicenie produkcji różnych modeli. Taka sama płyta podłogowa (najdroższy element auta) jest dziś wykorzystywana w ponad 40 modelach VW, Audi, Skody i Seata. Umożliwia zastosowanie nie tylko tradycyjnych silników spalinowych, lecz także jednostek napędowych zasilanych gazem, a także hybrydowych i elektrycznych zespołów napędowych; każdy z nich jest umieszczany w tym samym miejscu i położeniu. Ponadto MQB ma na stałe określone pewne parametry techniczne, jak np. odległość między pedałem przyspieszenia a środkiem przedniego koła, przy czym zmieniać mogą się rozstaw osi, a także wielkość i rozstaw kół. Dzięki temu tę samą płytę podłogową można wykorzystywać w różnych modelach. Co z tego mają klienci? Za sprawą MQB modele Volkswagena są przestronniejsze, bezpieczniejsze i lżejsze niż kiedyś, mają także oszczędniejsze silniki. 

Auta lżejsze i większe w środku

Główną cechą MQB jest to, że przednie koła przesunięto w niej w przód nawet o cztery centymetry (auta kompaktowe). Dzięki temu w kabinie jest więcej miejsca, poprawiła się też ochrona pasażerów przed skutkami wypadków. Do konstrukcji zastosowano elementy z lżejszych materiałów, co sprawiło, że cały samochód jest lżejszy. Na przykład Golf VII waży wg VW mniej więcej tyle, ile ważył model 4. generacji. Średnio każdy samochód skonstruowany na tej płycie jest o 40 kg lżejszy niż jego poprzednik. Równocześnie z wprowadzeniem wspólnej płyty podłogowej Volkswagen skonstruował silniki nowej generacji, które są mniejsze, więc zajmują mniej miejsca, a jednocześnie są oszczędniejsze.

MQB umożliwia montaż oszczędniejszych silników

Do budowy nowych silników wykorzystano aluminium, dzięki czemu także one stały się znacznie lżejsze – benzynowy 1.4 o mocy 122 KM ma ważyć nawet o 20 kg mniej. Dzięki temu, oraz dzięki innym środkom technicznym, oszczędność w zużyciu paliwa wynosi nawet 10% - twierdzi VW.

W silnikach zastosowano system odłączania części cylindrów. Np. w silniku 1.4 TSI dwa spośród czterech cylindrów są w nim odłączane zawsze, gdy silnik pracuje w przedziale między 1250 a 4000 obr/min, a moment obrotowy wynosi między 25 a 100 Nm. Technika ta ma przynosić oszczędności wynoszące 0,4 l paliwa na 100 km. Taką jednostkę ma pod maską np. Skoda Karoq (następca Yeti), która na rynku pojawi się jesienią bieżącego roku. 

Takie same skrzynie biegów, więcej systemów asystujących

Dzięki temu, że silniki stosowane w autach z MQB są montowane zawsze w ten sam sposób, stałe jest również połączenie jednostki napędowej ze skrzynią biegów. To oznacza, że różne silniki mogą współpracować z taką samą przekładnią. VW twierdzi, że zmniejszył przez to liczbę par „silnik-skrzynia biegów” o 88%. Zarówno silniki benzynowe, jak i diesle są montowane pod tym samym kątem 12 stopni, a to z kolei pozwala stosować takie same układy i wały napędowe.

Platforma MQB umożliwiła też użycie na szeroka skalę w małych i kompaktowych autach systemów asystujących. Są wśród nich system rozpoznawania znaków drogowych, czujnik monitorowania zmęczenia kierowcy, automatyczna kontrola odległości ACC, system monitorujący otoczenie (Front Assist), system Lane Assist utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu czy hamulec pokolizyjny – wszystkie z powodzeniem są już montowane w autach koncernu VW.

Zastosowanie platformy MQB ma ograniczyć koszty produkcji poprzez użycie jednolitych elementów do produkcji. Pierwszym autem, które skonstruowano w oparciu o tę płytę było Audi A3 z rocznika 2012. Dzisiaj każdy nowy model koncernu VW z klasy kompakt lub małych aut powstaje na jej bazie, najnowszym przykładem crossover VW T-Roc.  

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czyli czy kupujesz audi a3, czy skoda fabia w sumie dostajesz ten sam samochód różniący się poszyciem karoserii oraz wyposażeniem
    ~Jjjjj, 2017-06-01 06:18:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij