Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Nissan GT-R - historia Godzilli

Geneza kultowego Nissana GT-R swój początek ma w 1957 roku i jest powiązana z samochodem Prince Skyline.

2016-06-06
Nissan GT-R 2017

Firma Prince Motor Company produkowała samochody od 1952 roku, do momentu, kiedy w 1966 połączyła się z Nissanem. Jednak początki "książęcej" marki sięgają przedsiębiorstwa Taschikawa Aircraft, które produkowało samoloty dla japońskiej armii podczas II wojny światowej. Nazwa "Prince" pojawiła się w 1952 r., aby uhonorować ówczesnego księcia Akihito, a późniejszego cesarza Japonii.

 

W 1957 roku firma Prince Motor Company przedstawiła model Skyline. Pierwotne plany zakładały dostarczenie na rynek luksusowego sedana. Jednak pojawiła się również wersja Skyline Sport, czyli dwudrzwiowe coupe i kabriolet.

Współczesny Nissan GT-R w porównaniu do swojego protoplasty to ogromny skok technologiczny. Na marcowych targach motoryzacyjnych w tym roku japoński producent przedstawił kolejny face lifting obecnej generacji GT-Ra. Delikatnie zmieniony wyglądu auta oraz moc silnika 3.8 V6 biturbo podniesiona o 20 KM to główne zmiany, które pojawiły się w ramach face lifttingu „Godzilli”.

Na nową generację Nissana GT-R fani marki i świat motoryzacji muszą jeszcze poczekać. Jak długo? Z niepotwierdzonych informacji wynika, że nowa generacja pojawi się na początku 2018 roku. Największą nowością ma być zastosowanie układu hybrydowego, który nie dość, że poprawi osiągi samochodu to jeszcze pozwoli sprostać restrykcyjnym normom emisji szkodliwych substancji.

Nim jednak Nissan przedstawi nową generację, Przedstawiamy Wam historię jednego z najbardziej kultowych japońskich aut sportowych. który podbiły światową motoryzację i utarły nosa europejskim hegemonom.

Uchylamy również rąbek tajemnicy, gdyż jeszcze w tym tygodniu na naszej stronie będziecie mogli przeczytać relację z pierwszej jazdy najnowszym Nissanem GT-R po face liftingu. Polecamy również śledzić naszą stronę na Facebooku, gdzie udostępnimy zdjęcia auta i filmiki. A tymczasem zapraszamy do lektury historii japońskiej „Godzilli” od Nissana.

Nissan Skyline GT-R Heritage

W roku 1964 w firmie Prince Motor Company zdecydowano sprawdzić Skyline'a na torze wyścigowym. Firma w tym celu postanowiła wprowadzić do auta kilka modyfikacji, w tym zamontować do niego rzędową, sześciocylindrową jednostkę napędową o mocy 165 KM.

Początkowo Nissan zbudował 100 egzemplarzy, aby wypełnić homologacje i móc wystartować w wyścigu. W 1964 roku auto o nazwie Prince Skyline 2000GT zajął 2. miejsce podczas GP Japonii. Wyścig wygrało Porsche 904, ale Skyline mocno zaznaczył swoją obecność zdobywając 2. i 6 miejsce. W 1965 roku marka wprowadziła do seryjnej produkcji model Skyline 2000 GT.

W 1966 roku marka Prince Motor Company łączy siły z Nissanem i od tego momentu nazwa Skyline kojarzona jest z japońskim gigantem motoryzacyjnym. 

Prince Skyline 2000GT (S54) w liczbach:

  • długość - 4300 mm
  • szerokość - 1495 mm
  • wysokość - 1410 mm
  • rozstaw osi - 2590 mm
  • masa własna - 990 kg
  • poj. silnika - 1988 cc
  • moc - 165 KM przy 6800 obr/min
  • maks. moment obr. - 180 Nm przy 6000 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

Na salonie samochodowym w Tokio jesienią 1968 r. świat poznał samochód, w który po raz pierwszy pojawia się oznaczenie GT-R - Skyline 2000GT-R. Do seryjnej produkcji auto trafia w lutym 1969 rok. Japońscy inżynierowie zamontowali w aucie dwulitrowy, rzędowy silnik 6-cylindrowy DOHC. Moc jednostki sięgała 160 KM. W tamtych czasach imponowała prędkość maksymalna, którą osiągał Skyline 2000GT-R - 200 km/h. Auto mogło wykręcić czas sprintu na dystansie 1/4 mili (ok 400 m) równy 16,1 s.

We wrześniu 1971 roku japoński koncern przedstawił model 2000 GT-X, czyli wersję dwudrzwiową z dwulitrowym, 130-konnym silnikiem. Ciekawostka, GT-X miał na liście standardowego wyposażenia m.in. elektrycznie otwierane szyby.

Nissan Skyline 2000GT-R w liczbach:

  • długość - 4395 mm
  • szerokość - 1610 mm
  • wysokość - 1385 mm
  • rozstaw osi - 2640 mm
  • masa własna - 1120 kg
  • poj. silnika - 1989 cc
  • moc - 160 KM przy 7000 obr/min
  • maks. moment obr. - 177 Nm przy 5600 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

Ten świetnie wyglądający H/T 2000 GT-R nie miał łatwego życia. Nissan wyprodukował tylko 197 egzemplarzy i został zmuszony do wycofania samochodu z produkcji. Wszystkiemu winny był kryzys paliwowy i restrykcyjne normy paliwa.

W generacji oznaczonej fabrycznym kodem C110 zastosowano tarczowy układ hamulcowy we wszystkich czterech kołach. Dwulitrowy motor generował moc 160 KM. Auto ze zdjęcia zostało użyte jako ekspozycja na targach w Tokio w 1972 roku. Model ten otrzymał pseudonim "Ken & Mary", a pochodzący od zespołu "Ken & Mary" ("Kenmeri"), który wypromował generację C110.

Nissan Skyline H/T 2000GT-R w liczbach:

  • długość - 4460 mm
  • szerokość - 1695 mm
  • wysokość - 1380 mm
  • rozstaw osi - 2610 mm
  • masa własna - 1145 kg
  • poj. silnika - 1989 cc
  • moc - 160 KM przy 7000 obr/min
  • maks. moment obr. - 177 Nm przy 5600 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

Po kilkuletniej nieobecności na rynku litery GT-R pojawiły się ponownie na aucie w 1989 roku wraz z generacją z oznaczeniem R32. Pod maską pracował silnik rzędowy, sześciocylindrowy DOHC twin-turbo o pojemności 2,6 litra. Moc sięgała 280 KM, a siła napędowa była kierowana na obie osie - system ATTESA E-TS/4WD. W aucie zastosowano po raz pierwszy wielowahaczowe zawieszenie z przodu oraz z tyłu Samochód pojawił się w japońskiej serii wyścigów grupy A, gdzie nie przegrał żadnego wyścigu.

 

Nissan Skyline GT-R (R32) w liczbach:

  • długość - 4545 mm
  • szerokość - 1755 mm
  • wysokość - 1340 mm
  • rozstaw osi - 2615 mm
  • masa własna - 1430 kg
  • poj. silnika - 2568 cc
  • moc - 280 KM przy 6800 obr/min
  • maks. moment obr. - 353 Nm przy 4400 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

W sierpniu 1993 roku Nissan zaprezentował kolejną generację Skylina GT-R. Koncepcyjny model pojawił się na targach w Tokio. Jednak do produkcji seryjnej samochód trafił na początku 1995 r. Nissan Skyline GT-R R33 był pierwszym seryjnym autem, które złamało magiczną barierę 8 minut, pokonując okrążenie "Północnej Pętli" toru Nurburgring w czasie 7 min i 59 sekund. W aucie zastosowano sztywniejsza konstrukcję nadwozia oraz poprawiono rozłożenie masy. 

 

Nissan Skyline GT-R (R33) (koncept 1993) w liczbach:

  • długość - 4675 mm
  • szerokość - 1780 mm
  • wysokość - 1360 mm
  • rozstaw osi - 2720 mm
  • masa własna - 1260 kg
  • poj. silnika - 2568 cc
  • moc - 551 KM przy 7600 obr/min
  • maks. moment obr. - 490 Nm przy 6000 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

GT-R (R33) w wersji V-Spec wyróżniał się 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich i układem hamulcowym przygotowanym przez firmę Brembo. Wariant V-Spec zadebiutowała jako opcjonalny pakiet w 1993 roku pod koniec życia generacji R32.

 

Nissan Skyline GT-R V-Spec w liczbach:

  • długość - 4675 mm
  • szerokość - 1780 mm
  • wysokość - 1360 mm
  • rozstaw osi - 2720 mm
  • masa własna - 1540 kg
  • poj. silnika - 2568 cc
  • moc - 280 KM przy 6800 obr/min
  • maks. moment obr. - 358 Nm przy 4400 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

W sierpniu 1996 roku Nissan zbudował model Nismo GT-R LM, którego stworzenie był warunkiem otrzymania homologacji, aby zespół Nismo mógł wziąć udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Japoński producent wyprodukował jedynie 98 egzemplarzy LM na rynek rodzimy, zaś 14 z nich powstało na bazie wersji V-Spec.

 

Nismo GT-R LM w liczbach:

długość - 4675 mm
szerokość - 1888 mm
wysokość - 1300 mm
rozstaw osi - 2720 mm
masa własna - 1580 kg
poj. silnika - 2568 cc
moc - 305 KM przy 6500 obr/min
maks. moment obr. - 373 Nm przy 4500 obr/min

Nissan Skyline GT-R Heritage

Pod koniec ubiegłego wieku Nissan pokazał światu następce kultowych R32 i R33 - Skyline'a GT-R z oznaczeniem R34. Japoński producent posłuchał swoich klientów i fanów GT-R i zmniejszył rozmiary auta. Poprzednik uznawany był za samochód za duży. Generacja R34 zasłynęła poprzez wygranie dwóch tytułów mistrzowskich w japońskich wyścigach samochodów turystycznych.

W aucie zadebiutowały takie rozwiązania jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i 6-biegowa skrzynia mechaniczna. 

W 2002 roku Nissan pokazał wersję Skyline GT-R V Spec II Nür oraz Skyline GT-R M Spec Nür. W sumie Nissan zbudował 1000 egzemplarzy finalnych wersji " Nür". Najbardizej poszukiwanym jest wariant M Spec Nür, gdyż powstało jedynie 285 egzemplarzy tego modelu.

Nissan Skyline GT-R R34 w liczbach:

  • długość - 4600 mm
  • szerokość - 1785 mm
  • wysokość -1360 mm
  • rozstaw osi - 2665 mm
  • masa własna - 1540 kg
  • poj. silnika - 2568 cc
  • moc - 280 KM przy 6800 obr/min
  • maks. moment obr. - 353 Nm przy 4400 obr/min
Nissan Skyline GT-R Heritage

Nissan długo kazał czekać fanom na następce Skyline GT-R R34. W 2007 roku zadebiutował Nissan GT-R, japoński producent zrezygnował z nazwy Skyline. Generacja oznaczona jako R35 jest pierwszym GT-Rem, który trafił na rynek globalny.

W aucie zadebiutowała nowa jednostka napędowa - 3.8 V6 twin-turbo oraz dwusprzęgłowa przekładnia. Moc silnika sięgnęła 480 KM. W ciągu 10 lat o debiutu współczesnego GT-R moc rosła kilkukrotnie - 485, 530, 545 aż do 565 KM w obecnym modelu. W 2013 roku 600-konny wariant Nismo wykręcił na "Północnej Pętli" toru Nurburgring czas 7 minut i 8,69 sekund.

Nissan Skyline GT-R R35 (2017) w liczbach

  • długość - 4710 mm
  • szerokość - 1895 mm
  • wysokość - 1370 mm
  • rozstaw osi - 2780 mm
  • masa własna - 1120 kg
  • poj. silnika - 3799 cc
  • moc - 565 KM przy 6800 obr/min
  • maks. moment obr. - 633 Nm przy 3300-5800 obr/min
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 530 000 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij