Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ona ma krzepę

Suzuki Grand Vitara to samochód dużo lepszy w terenie niż na drodze, ale i na niej wystarczająco komfortowy.

2007-11-09
Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara to samochód dużo lepszy w terenie niż na drodze, ale i na niej wystarczająco komfortowy.

Poprzednik Suzuki Grand Vitary, produkowana od końca lat 80. Vitara, był pierwszym szybkim i sprawnym małym samochodem terenowym. Auto przyjęło się i zapoczątkowało modę na niewielkie terenówki, nieco później nazwane SUV-ami.

Grand Vitara występuje w trzech wersjach nadwozia. Nawet dzisiaj jej wygląd nie razi, choć widać w kształtach jak i wnętrzu upływ czasu. Również wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa (dwie poduszki powietrzne) jest niedzisiejsze. Najkrótsza, trzydrzwiowa Grand Vitara (z zamkniętym nadwoziem lub jako kabriolet) o długości 3,9 m i rozstawie osi 2,2 m, mieści cztery osoby, praktycznie bez bagażu - za tylnymi fotelami mieści się tylko 113 l. Najbardziej praktyczna wersja pięciodrzwiowa (długość 4,2 m, rozstaw osi 2,48 m, bagażnik o pojemności 277 l) pomieści pięć osób, ale z ograniczoną ilością bagażu. Najbardziej pojemny jest XL-7. Ma zwiększone rozstaw osi do 2,8 m i długość do 4,7 m. Dzięki temu bagażnik ma 438 litrów pojemności, a ograniczając jego pojemność można przewieźć nawet 7 osób.

Konstrukcja auta powoduje, że jest bardzo sprawne w terenie. Ale to, co tam pomaga, na szosie jest przeszkodą. Cierpi na tym komfort jazdy - auto trzęsie i przeciętnie tłumi nierówności. W szybkiej jeździe po krętej drodze mocno się przechyla i ma tendencje do uślizgu tylnej osi. Nie pomaga, typowy dla terenówek, mało precyzyjny układ kierowniczy. Natomiast samochód wyróżnia się trwałością zespołów. Owocuje prostota konstrukcji z niewielką ilością elektroniki. Trudno spotkać auto ze śladami korozji - jeśli wystąpi, to raczej w postaci niewielkich nacieków korozyjnych na płycie podłogowej od spodu.

W zawieszeniu Grand Vitary najszybciej, bo po 30-40 tysiącach kilometrów, powstają luzy na poduszkach stabilizatora. Dwukrotnie większy przebieg wytrzymują amortyzatory - spadek skuteczności tłumienia po takim właśnie przebiegu sięga 30-40%. Zdarzają się uszkodzenia łożysk tylnych kół, ale raczej w samochodach przeciążanych i wykorzystywanych do holowania przyczep. Podobnie jest ze sprzęgłami - trudne warunki użytkowania powodują, że po przejechaniu 130 do 170 tys. km trzeba je wymienić, co kosztuje około 1600 zł. Zdarzają się ślady wycieku oleju z podzespołów układu napędowego. Co 200 do 250 tys. km serwisowania wymaga tylny most; wymianie podlegają przede wszystkim łożyska i uszczelniacze półosi.

Silniki nie sprawiają problemów, szczególnie trwały jest nieco za słaby 87- konny diesel Mazdy. W nowszym, produkcji Peugeota, zdarzały się problemy z elektroniką sterującą silnikiem. Auto ma wyjątkowo trwały układ hamulcowy. Okładziny cierne przednich kół wytrzymują 70 do 80 tys. km, szczęki w tylnych bębnach nawet 150 000 do 170 000 km. Niestety, trwałość jest pochodną słabych opóźnień hamowania, Grand Vitara 2.0 TD obciążona i z rozgrzanymi hamulcami zatrzymywała się po 50 metrach! Pięć metrów dalej niż inne SUV-y (test w "am i s" 9/2004); na zimno i nieobciążona - po 45 metrach. Dodatkowo, co 15 000 kilometrów, trzeba czyścić i smarować elementy tylnych hamulców, m.in. samoregulatora. Na szczęście demontaż bębna jest łatwy, wystarczy odkręcić śruby mocujące koło i można go zdjąć. Natomiast podzespoły elektryczne są trwałe, jedynie zdarzały się uszkodzenia elektromagnetycznego włącznika zespołu sprzęgającego rozrusznika.

Niepozorna Grand Vitara może być ciekawą propozycją dla tych, którzy czasami zjeżdżają z bitych dróg. Przy tym wyróżnia się trwałością i niekłopotliwą eksploatacją.

Ocena

plus Przestronne wnętrze (XL-7), dobra widoczność, praktycznie zagospodarowane wnętrze z dużą ilością schowków, dobre właściwości terenowe, wytrzymała i niezawodna technika.
minus Mało komfortowe zawieszenie, hałaśliwe silniki o niskiej kulturze pracy (z wyjątkiem V6), przeciętne właściwości jezdne (szosa), przeciętne hamulce, mały bagażnik.

Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1590 cm3, moc maksymalna 69 kW (94 KM) przy 5200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 138 Nm przy 4000 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km
2.0 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1995 cm3, moc maksymalna 94 kW (128 KM) przy 5900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 174 Nm przy 2900 obr/min, średnie zużycie paliwa 9,3 l/100 km
2.7 V6 - benzynowy, sześciocylindrowy, widlasty, pojemność skokowa 2736 cm3, moc maksymalna 127 kW (173 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 231 Nm przy 3300 obr/min, średnie zużycie paliwa 10,8 l/100 km
2.0 D - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1997 cm3, moc maksymalna 80 kW (109 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1750 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km

Historia modelu
1998: premiera Grand Vitary w wersji pięciodrzwiowej, z silnikami benzynowymi 2.0 (128 KM) i 2.5 V6 (144 KM) oraz turbodieslem 2.0 (87 KM)
1999: wersje 3-d. i Cabrio, benzynowy 1.6 (94 KM)
2001: nowy turbodiesel 2.0 (109 KM) z wtryskiem common-rail produkcji PSA
2002: siedmiomiejscowy model XL-7 z silnikiem benzynowym V6 (173 KM)
2003: XL-7 z dieslem 2.0 (109 KM)

Ceny części zamiennych
Filtr powietrza 78 zł
Filtr oleju 34 zł (diesel), 23 zł (benzynowy)
Błotnik przedni 350 zł
Zderzak przedni 850 zł
Zderzak tylny 1400 zł
Reflektor przedni 900 zł
Lampa tylna 650 zł

SYTUACJA RYNKOWA

Egzemplarze z 1998 roku kosztują od 27 000 zł (2.5 V6). Trzydrzwiowe auto z silnikiem 1.6 z 2002 roku to wydatek od 27 900 zł do nawet 41 000 zł. Rok młodszą Grand Vitarę XL-7 V6 wyceniono na 47 000 zł. Pięciodrzwiowa 2.0 TD z 2004 roku kosztuje 56 000 zł. O rok młodsze XL-7 z turbodieslem oferowane jest za 63 000 zł. W podobnej cenie są benzynowe Grand Vitary XL-7 z 2006 roku - za 60 000- 61 000 zł. Poprzedni model, pięcioosobowa Vitara 1.6, jest dostępny już za 4 000 zł

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: archiwum i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Suzuki Grand Vitara to samochód dużo lepszy w terenie niż na drodze, ale i na niej wystarczająco komfortowy.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij