Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

PWR Racing Team zaprezentował nowy bolid

Utytułowany zespół Politechniki Wrocławskiej przygotował kolejną maszynę na nadchodzący sezon Formuły Student - oto jednomiejscowy bolid RT08.

PWR Racing Ream PWR Racing Ream

Sezon 2016 był niezwykle udany dla ekipy z Wrocławia, ponieważ wielokrotnie udawało im się kończyć zawody w czołowej piątce. Do tego dwukrotnie zwyciężyli w kategorii najszybszego auta spalinowego na Silverstone i Hockenheimring oraz byli najlepsi w Czechach w kategorii SkidPad (przejazd bolidu po ciasnym torze w kształcie ósemki).

Od 2009 roku wraz z wyjazdem do Wielkiej Brytanii zaczęła się ich przygoda z zawodami Formuły Student. Właśnie wtedy zaprezentowali wirtualny projekt pojazdu o nazwie RT-09. Następnie w 2010 roku bolid RT01 wystartował w Wielkiej Brytanii i Niemczech, podobnie w 2011 było z RT02. Natomiast RT03 pojawił się na Węgrzech, RT04 w Czechach i Austrii. RT05 startował w 2014 roku we Włoszech, aby rok później pierwszy raz opuścić Stary Kontynent i zdobyć 2. miejsce w Michigan (Stany Zjednoczone) za rozwój układu napędowego (Powertrain Development).  

W zespole pracuje obecnie 66 osób w 7 działach:

  • Marketing & Management, Powertrain (dział od układu napędowego)
  • Suspension (dział zawieszenia)
  • Chassis (dział od struktury nośnej)
  • Aerodynamics (dział aero)
  • Electronics (dział elektroniki)
  • Drivers (kierowcy) 

1 czerwca o godz.11:00 w budynku A-1 Politechniki Wrocławskiej odbyła się uroczysta prezentacja nowej maszyny PWR Racing Team. Bardzo dużo osób zgromadziło się, aby zobaczyć ich najnowsze dzieło - bolid RT08. Szefowie działów mówili o tym, co udało im się osiągnąć, dzięki ciężkiej pracy od września 2016 roku. Najbardziej zależało im na odchudzeniu samochodu, co udało się uzyskać wykorzystując na nowo zaprojektowane, lżejsze części. Poprzednik (RT07) ważył 198kg, a jego następca waży o trzynaście kilogramów mniej - 185 kg.

Oprócz estetycznej zmiany ciemnych barw i dołączeniu czerwieni, można było dostrzec zmiany w budowie monokoku. Tylne skrzydło ma bardziej zaawansowaną budowę i nawiązuje do tego z Formuły 1. Po obu stronach karoserii pojawiły się dodatkowe elementy pakietu aerodynamicznego - tzw. underbody, których nie miał poprzednik.

PWR Racing Ream PWR Racing Ream

Ich zadaniem jest poprawa osiągów, zwłaszcza w zakrętach, co może być bardzo przydatne w kategorii SkidPad. Zwiększono docisk aerodynamiczny, który przy prędkości 122 km/h mógłby pozwolić bolidowi nawet na jazdę po suficie. Wiązka elektryczna ma 180 m przewodów i waży jedynie 1700g, a pneumatyczny system zmiany biegów pozwala na zmianę przełożenia w zaledwie 60 milisekund – 3 razy szybciej niż w Lexusie LFA.

Struktura nośna została wykonana z włókna węglowego. Wahacze również są karbonowe. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że zespół z Wrocławia jako jedyny w Polsce wykorzystuje tę technologię, a RT08 jest już piątym samochodem zbudowanym na jej podstawie. Jednostka napędowa pochodzi z motocykla Hondy CBR 600 i generuje moc około 90 KM.

PWR Racing Ream PWR Racing Ream

Jeśli osiągnięcia inżynierów znajdą potwierdzenie na torze, to RT08 powinien jeszcze częściej gościć na podium w międzynarodowych zawodach. Po zakończeniu oficjalnej części prezentacji goście mogli uczestniczyć w pokazie jazdy zeszłorocznym bolidem RT07, podobnie jak to miało miejsce podczas Technikaliów, o czym pisaliśmy w zeszłym miesiącu.

PWR Racing Ream PWR Racing Ream

PWR Racing Team rozpocznie sezon 2017 od zawodów na włoskim torze Ricardo Paletti - 19-23 lipca. Następnie udadzą się do Czech na Autodrom Most - 2-5 sierpnia, kolejno Niemcy i Hockenheimring - 8-13 sierpnia oraz węgierski Gyor - 17-20 sierpnia.

Czym jest Formuła Student? Przede wszystkim jej celem jest rozwijanie innowacyjnych rozwiązań motoryzacyjnych stworzonych przez młodych inżynierów. Duch zawodów nie tkwi wyłącznie w samym wyścigu, który jest zwieńczeniem działalności zespołu, ale głównie w pracach projektowo-konstrukcyjnych, prowadzonych w ciągu roku przez drużyny z całego świata. Zawody dzielą się na tzw. konkurencje statyczne i dynamiczne, które tworzą pulę 1000 punktów.

PWR Racing Ream PWR Racing Ream

Wśród konkurencji statycznych wyróżniamy:

  • Engineering Design (150 pkt.) – prezentacja projektu bolidu od strony koncepcyjnej i zastosowanych rozwiązań technologicznych,

  • Cost & Sustainability Analysis (100 pkt.) – prezentacja kosztorysu bolidu opierający się na maksymalnej redukcji wydanych środków,

  • Business Presentation (75 pkt.) – prezentacja biznesplanu potencjalnej firmy motoryzacyjnej produkującej samochody oparte na bolidach konstruowanych przez zespół.

Konkurencje dynamiczne dzielą się na:

  • Endurance (300 pkt.) – pokonanie trasy 22 km przy zmianie kierowców w połowie trasy,

  • Autocross (150 pkt.) – pokonanie toru na czas, przy czym każdemu kierowcy przysługują 2 podejścia,

  • Efficiency (100 pkt.) – zużycie paliwa w trakcie wyścigu,

  • Acceleration (75 pkt.) – przyspieszanie bolidu na prostym odcinku o długości 75 m,

  • Skidpad (50 pkt.) – przejazd bolidu po ciasnym torze w kształcie ósemki.

Więcej o zespole PWR Racing Team znajdziecie na stronie www.racing.pwr.wroc.pl

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najlepszy Team w Polsce ! Gratulacje za wykonanie dobrej roboty
    ~Arek, 2017-06-20 23:07:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij