Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Paliwo tańsze o złotówkę!?

2008-03-26
Ford Focus Flexifuel Ford Focus Flexifuel

Na razie polskie przepisy regulują sprzedaż dwóch rodzajów biopaliw - obu do jednostek wysokoprężnych. Są to olej napędowy z 20-procentowym dodatkiem biokomponentów i biodiesel, który powstaje w 100% z biomasy.

Nowe paliwo - coraz bardziej popularne w Europie Zachodniej - to bioetanol, określany skrótem E85. Składa się ono w 85% z etanolu, czyli alkoholu etylowego, który jest dziś łatwo dostępny w dużych ilościach (wytwarza się go np. z trzciny cukrowej, pszenicy, czy buraków cukrowych) i w 15% z benzyny.

Ministerstwo Gospodarki ogłosiło rozporządzenie regulujące normy ekobenzyny E85, mające na celu rozruszanie produkcji paliwa ekologicznego do jednostek benzynowych. By taką benzynę wprowadzić na polskie stacje niezbędne jest zgłoszenie tego faktu Komisji Europejskiej. Jak ocenia Ministerstwo Gospodarki, rozpatrzenie naszego wniosku może zająć sześć, siedem miesięcy.

Możliwe więc, że E85 pojawi się na naszych stacjach benzynowych jeszcze pod koniec bieżącego roku. Jest jedno ale - by jeździć na biopaliwie, trzeba mieć auto przystosowane do tego źródła energii. Po drogach europejskich już od dwóch lat jeżdżą Fordy Focusy Flexifuel (z 1,8-litrowym silnikiem o mocy 125 KM) oraz Saaby 9-5 Bio-Power.

Te drugie napędzane są dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem, który zatankowany paliwem z biomasy osiąga moc o 30 koni mechanicznych większą niż na zwykłej benzynie - 180 zamiast 150 koni mechanicznych. Tutaj, inaczej niż w Focusie system zarządzania silnikiem (turbo) potrafi wykorzystać wyższą liczbę oktanową E85.

Źródło: Rzeczpospolita, Informacja własna

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij