Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Pasy bezpieczeństwa ratują życie

Co przeciętny polski kierowca sądzi o jeździe samochodem z zapiętymi pasami bezpieczeństwa? Raport o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowany przez Pentor Research International dla Skoda Auto Polska S.A. pokazuje niestety fatalny stan świadomości polskich kierowców.

2008-02-28
Szkoła auto Przy zderzeniu z prędkością 50 km/h ciało człowieka nabiera ogromnego pędu!

Wyniki Raportu są zdumiewające: co trzeci spośród badanych uważa, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie podczas wypadku, a co czwarty jest zdania, że jeśli samochód został wyposażony w poduszki powietrzne, to nie ma konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa. Z kolei co piąty respondent dopuszcza jazdę bez pasów bezpieczeństwa!

"Nie ma dowodów na to, że zapięte pasy spowodowały czyjąś śmierć, ale jest dowiedzione, że uratowały niejedno życie" - mówi Peter Ziganka, instruktor w niemieckim ośrodku bezpiecznej jazdy ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg. A jednak wśród kierowców funkcjonuje przekonanie mówiące o tym, że zapięcie pasów jest niebezpieczne dla życia kierowcy. I nawet trudno znaleźć źródło takiego przekonania. A ponieważ przepisy ruchu drogowego dopuszczają niezapinanie pasów (co oczywiście nie jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa), w kierowcach narasta przekonanie, że pasy mogą krępować ruchy czy niebezpiecznie uciskać ciało człowieka.

W grę może wchodzić także przekora: skoro instruktorzy nauki jazdy, kierowcy karetek pogotowia, kobiety w ciąży, taksówkarze, policjanci, funkcjonariusze UOP, straży granicznej i służby więziennej, konwojenci podczas przewożenia pieniędzy nie muszą zapinać pasów, to dlaczego wymaga się tego od innych. W każdym razie Raport Pentoru stwierdza jednoznacznie: zjawisko niezapinania pasów jest w Polsce dużym problemem.

Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto, zwraca uwagę na właściwą pozycję za kierownicą, która "zapewnia bezpieczeństwo oraz prawidłowy sposób prowadzenia auta". Tak więc to, jak usiądziemy w swoim samochodzie, decyduje o tym, czy wypadek przeżyjemy, czy zostaniemy inwalidami, czy też nic nam się nie stanie. Siedzenie zbyt blisko kierownicy oznacza brak możliwości przeprowadzenia sprawnego manewru oraz zagrożenie ze strony otwierającej się poduszki powietrznej.

"Badani ufają, że poduszki powietrzne pomogłyby uratować życie w razie wypadku, chociaż nie wiedzą dokładnie, jak one działają" - ocenia Rafał Janowicz z Pentora. Kierowcy nie zdają sobie sprawy z tego, że poduszka powietrzna oraz pas bezpieczeństwa stanowią zintegrowany system. Podczas zderzenia czołowego z prędkością 50 km/h na ciało człowieka o masie na przykład 70 kg będzie działało przeciążenie powodujące wzrost jego wagi do około trzech ton. Ratunkiem w tej sytuacji jest pas bezpieczeństwa, który spowolni ciało kierowcy i zamortyzuje jego uderzenia w poduszkę. Tak więc kierowcy, którzy nie zapinają pasów nie zdają sobie sprawy z konsekwencji swojej decyzji, bo pasy bezpieczeństwa zawsze ratują życie, a prawidłowa pozycja za kierownicą gwarantuje sprawne i bezpieczne prowadzenie samochodu.

SZKOŁA AUTO Z FINAMI

Eco Driving Center Oy z Helsinek to drugi zagraniczny partner Szkoły Auto. Finowie już od dziesięciu lat prowadzą szkolenia z jazdy w stylu Eco, dlatego mogą przekazać polskim instruktorom niezbędną wiedzę i doświadczenie. "Widzimy, że podnoszenie wiedzy i umiejętności kierowców w dziedzinie ekojazdy przynosi pozytywne rezultaty dla bezpieczeństwa i środowiska. Jest mi niezmiernie miło, że naszym doświadczeniem i wiedzą możemy teraz podzielić się z Polakami" - mówi Mikka Jukkara, EcoDriving Training Coordinator z Finlandii. Pomoc merytoryczna EcoDriving Center Oy będzie polegała na regularnych szkoleniach instruktorów Szkoły Auto z zasad ekojazdy, udoskonalaniu programu szkolenia, przekazaniu danych statystycznych oraz wyników badań nad bezpieczeństwem. "Trudno znaleźć na świecie większych specjalistów w jeździe Eco od Finów. To oni wraz ze Szwajcarami są prekursorami ruchu ekojazdy, to tam on się narodził i rozwijał. Po dekadzie promowania takiego stylu jazdy, możemy dostrzec, że na fińskich drogach zwiększyło się bezpieczeństwo i spadła liczba wypadków śmiertelnych. Chcielibyśmy, aby podobnie stało się w Polsce" - dodaje Tomasz Piasny, PR Manager Skoda Auto Polska. Do oferowanych dzisiaj szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i Eco Drivingu wkrótce dołączy trzeci produkt - w postaci szkolenia z jazdy po bezdrożach.

Źródło: Szkoła Auto

Zapraszamy na stronę internetową
www.szkola-auto.pl

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Co przeciętny polski kierowca sądzi o jeździe samochodem z zapiętymi pasami bezpieczeństwa? Raport o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowany przez Pentor Research International dla Skoda Auto Polska S.A. pokazuje niestety fatalny stan świadomości polskich kierowców.
    auto motor i sport, 2008-04-11 15:04:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij