Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Peugeot 208 R2: speed & fun

Do najtańszej rajdówki Peugeota wsiadam pełen różnych obaw. Po jeździe wysiadam cały w zachwytach. Za akceptowalne pieniądze można mieć wyczynowe auto rajdowe. 

2012-12-06

Strzelam sprzęgłem najszybciej jak potrafię. W towarzystwie gromkiej kanonady walących o podłogę kamieni żwawo ruszam do przodu. Już po dwóch sekundach auto zaczyna słabnąć na jedynce, więc pora na dwójkę. Teraz już absolutnie bez sprzęgła. Po prostu na siłę trzeba pociągnąć wielką, umieszczoną tuż przy kierownicy dźwignię. Po bardzo długiej jedynce (ok. 80 km/h!) dwójka jest króciutka, więc po sekundzie pora na trójkę. Po kolejnej sekundzie zbliża się zakręt. Taki do wzięcia góra stówką, więc powrót na dwójkę.

Peugeot 208 R2 to auto dla zawodników młodych, wchodzących w świat profesjonalnych rajdów
 

Z odrobinką talentów bokserskich, czyli z pokaźną siłą i też bez sprzęgła muszę przywalić w dźwignię „od siebie”. Dźwięk bezsprzęgłowej redukcji jest dramatyczny, ale nic się nie dzieje, a auto przyjmuje takie ciosy z uśmiechem. Wbicie dwójki dobrze udaje mi się zgrać z początkiem zakrętu. Teraz pora nie na zwykły skręt, ale na silne szarpnięcie kierownicą. Auto reaguje idealnie – w długi, szutrowy zakręt rajdowego toru w Mikołajkach wchodzi w dobrym, niezbyt głębokim poślizgu. I niewielkimi korektami kierownicy z lekką kontrą w tak długim zakręcie, pozwala ten poślizg łatwo utrzymać. Oczywiście nie robię tego tak szybko jak 3-krotny mistrz Polski i aktualny zwycięzca Rajdu Monte Carlo, słynny Francuz Bryan Bouffier, który przed chwilą przewiózł mnie po całym torze pokazując idealną linię jazdy. Teraz mistrz siedzi po prawej, a ja za kierownicą starając się powtórzyć jego ruchy. Z całą pokorą i dystansem do własnych umiejętności (a w rajdach już od dawna nie startuję) wychodzi mi to w miarę poprawnie. To nie zasługa mojego talentu, ale bardzo przyjaznej konstrukcji i wielkiego posłuszeństwa tej rajdówki wobec poleceń kierowcy. Przede wszystkim auto bardzo „słucha się” kierownicy – nawet na tak śliskim torze (jeździłem dzień po Rajdzie Polski, a więc wyślizganym „na maksa”) Peugeot nie wykazuje tzw. lenistwa, czyli chwili zadumy „między kierownicą, a efektem na drodze”. Duża w tym zasługa zmienionego do celów rajdowych układu kierowniczego – przełożenie jest szybsze, a zamiast wspomagania elektrycznego mamy dużo bardziej feedbackowe hydrauliczne. Na kolejnym zakręcie wczorajszy rajd kompletnie zdemolował nawierzchnię i pozostawił dziury do kolan. „No brakes, full trottle” – słyszę ponaglenie mistrza. Wjeżdżam w te wertepy dużo „powyżej” zdrowego rozsądku. I... nic. Zawieszenie wybiera je mięciutko. Pomagają w tym wydłużone (więc większy skok), ale lekkie wahacze i bardzo wyczynowe, w pełni regulowalne amortyzatory firmy Ohlins. Dwa kółka toru jadę coraz śmielej. Z każdym metrem bezczelniej, ale z każdym metrem z rosnącym przekonaniem o zaletach „młodzieżowego” Peugeota.

 

OPINIA
Bryan Bouffier
zwycięzca monte carlo
Jako fabryczny kierowca testowy jeżdżę bardzo różnymi samochodami rajdowymi. Ja jestem tym autem zaskoczony bardzo pozytywnie. Jeżdżę nim dużo, w bardzo różnych, ciężkich, zmiennych, testowych warunkach, przejechałem ostro cały Rajd Polski i poza dolewaniem paliwa i zmianą opon auto nie upomniało się o żadne nowe części czy działania serwisowe. Samochód jest oczywiście trochę wolniejszy od topowych czteronapędowych aut klasy R4 i S2000, ale nie jest to różnica miażdżąca. I bardzo ważny jest aspekt pedagogiczny – to auto bardzo dobrze się prowadzi, wiele wybacza, więc idealnie nadaje się dla młodych zawodników do nauki rajdowego rzemiosła.

Nowe rajdowe auto to efekt kolejnych zmian w regulaminach technicznych tego sportu. Producenci ciągle nowych, zmienionych aut mają ruch w interesie, więc nie protestują. Odwrotnie niż zawodnicy, którzy zbyt często w ostatnich latach dowiadują się, że ich samochód „jest już niedobry”. Według nowego trendu, w rajdach mają jeździć auta podzielone na pięć kategorii – od najprostszej (R1) do bardzo wyrafinowanej (R5). Popularna kategoria S2000, w którą włożono tyle energii i pieniędzy, ma zniknąć. Ilość nowinek w rajdówkach ma zmaleć, bo podnosi to ich cenę. A i tak marną frekwencję obniża. Peugeot 208 R2 to auto dla zawodników młodych, wchodzących w świat profesjonalnych rajdów. Nadwozie jest więc oryginalne. Wyrzuca się z niego wszystko, co niepotrzebne (wykładziny, podsufitka, tylna kanapa). Daje to ok. 40 kg, ale „bez pożytku”, bo tyle samo waży klatka bezpieczeństwa. Da się jednak zejść do regulaminowych 1030 kg, co przy podrasowanym do 185 KM silniku pozwala na bardzo żwawe rajdowanie. Tyle że trzeba umieć. I po to zbudowano to auto. Ale nauka w nim nie jest karą. Dużo fanu gwarantowane. 

TROCHĘ TECHNIKI
JAK NA WYCZYN, NIEDROGO
Auto klasy R2 jest mocno ograniczone nie przez inżynierów, ale księgowych. Żeby było tanie, nie może mieć poważnych przeróbek w nadwoziu. Musi być nadal przednionapędowe. Nie wolno zastosować innego silnika. Auto pochodzące z bardzo seryjnego łoża ma jednak wyczynowo przygotowany w firmie Sodemo silnik (ale z umiarem – trwałość to cały sezon rajdowy), zupełnie inne regulowalne zawieszenie (Ohlins), sekwencyjną skrzynię biegów, samoblokujący mechanizm różnicowy, dwa przełożenia główne, bardzo mocne, odporne na przegrzanie hamulce (z klockami o trwałości nawet 500 km). Pełny zestaw bezpieczeństwa (klatka, pasy, fotele). Auto można kupić gotowe lub zmontować samemu, kupując w Peugeot Sport kit odpowiednie części, a także zestaw przekładkowy szuter/asfalt. Pod autem pełny zestaw osłon. Koła na asfalt 16-calowe, na szuter – 15 cali. 

DANE PRODUCENTA

DANE PRODUCENTA

Cena57 500 euro; kit do montażu – 37 500 euro
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikabenzynowy, R4
Pojemność skokowa1598 cm3
Moc maksymalna185 KM
przy obrotach7800/min
Maksymalny moment obrotowy190 Nm
przy obrotach6300/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 5-biegowa sekwencyjna przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/hb.d.
Prędkość maksymalna175–185 km/h (zależnie od przełożenia głównego)
NADWOZIE3-drzwiowy, 2-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3962 x 1739 x 1685 mm, rozstaw osi 2538 mm, masa własna 1030 kg, rozkład masy przód/tył 64/36%, pojemność zbiornika paliwa 60 l.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij