Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Plebiscyt Best Cars 2015 - nagrody rozdane

Znamy zwycięzców 21. plebiscytu Best Cars. Czytelnicy magazynu „auto motor i sport” wybrali zwycięskie modele w 11 kategoriach. Przy okazji targów w Poznaniu wręczyliśmy na naszym stoisku główną nagrodę - Subaru WRX STI - oraz rozdaliśmy statuetki najlepszym modelom aut w tegorocznym plebiscycie. Zobacz, jakie auta wygrały w tym roku.

Roman Skąpski 2015-04-13
best cars 2015 Best Cars 2015 - główną nagrodą jest Subaru WRX STI

W plebiscytowe szranki stanęło w tym roku 386 modeli, o dwa więcej niż przed rokiem. Każdy z nich to auto seryjne, każde można kupić w oficjalnej sieci sprzedaży w Europie. Podzieliliśmy je na 11 klas, zależnie od rodzaju, rozmiarów i przeznaczenia. Na kolejnych stronach prezentujemy po trzech zwycięzców z każdej klasy oraz, dodatkowo, jeden model o najbardziej przystępnej cenie. Wyboru auta przystępnego cenowo Czytelnicy dokonali spośród ograniczonej (do najtańszych) grupy samochodów w obrębie każdej klasy.

Plebiscyt ma charakter międzynarodowy – rozpisano go w 12 krajach naszego kontynentu, a także w Chinach, Meksyku i Brazylii. W Europie na najlepsze samochody zagłosowało blisko 170 000 Czytelników pism motoryzacyjnych. W polskiej edycji „auto motor i sport” głosy oddało 6721 osób, aż o 1587 więcej niż przed rokiem. Dziękujemy za Wasze głosy, zachęcamy do udziału w kolejnej edycji plebiscytu jesienią bieżącego roku i zapraszamy do zapoznania się z najlepszymi samochodami roku 2015.

Samochody najmniejsze

Wśród zwycięzców w kategorii miniautek znajdziemy modele o sportowym zacięciu, wyróżniające się urodą lub mające obydwie te cechy równocześnie. Także producenci wysoko cenią walory sportowych Mini Coupé i Abartha 500, bo żądają za nie ponad 90 i ponad 70 tys. zł. Na tym tle urokliwe Renault Twingo za 35 900 to prawdziwa gratka.

1. MINI COUPÉ
Dwumiejscowy maluch zastąpił w tym roku na podium swojego brata, czyli zwykłe Mini. Coupé jest natomiast niezwykłe – i z wyglądu, i za sprawą osiągów. W wersji JCW z silnikiem o mocy 211 KM osiąga setkę w 6,8 s.

2. ABARTH 500/595
Usportowioną wersję „pięćsetki” produkuje się w tyskiej fabryce Fiata, choć w nazwie modelu nie ma słowa Fiat. Maluch przedstawia się światu nazwiskiem Abarth, które jest symbolem aut z mocnymi silnikami. Firmy tuningowe go uwielbiają.

3. RENAULT TWINGO
Zadebiutowało na ulicach w zeszłym roku i od razu wskoczyło na podium naszego plebiscytu. Maluch nietypowy, bo ma silnik umieszczony z tyłu i tylny napęd. Krótszy o 5 cm od Fiata 500 i co najmniej równie zgrabny.

Samochody małe

Wśród 20 najchętniej kupowanych w Polsce samochodów są wprawdzie cztery małe modele, ale żaden z nich nie znalazł się na plebiscytowym podium. U nas wygrywa Mazda 2 – pierwszy z aż czterech modeli japońskiego producenta, które zdaniem Czytelników zasłużyły na wyróżnienie w tegorocznym plebiscycie. Laury dla Citroëna DS3 oraz BMW i3 świadczą o tym, że kochamy auta ekskluzywne i niszowe.

1. MAZDA 2
Zupełnie nowy model znalazł się w sprzedaży w zeszłym roku. Zainteresuje m.in. tych, którzy nie ufają małym doładowanym silnikom – Mazda downsizingu nie poważa.

2. CITROËN DS3
Mianem DS Francuzi oznaczają luksusowe wersje swoich modeli, które zyskały status osobnej marki. Liczba kolorów i wzorów obręczy kół oraz rodzajów tapicerki jest tak duża, że nie sposób spotkać dwóch takich samych egzemplarzy. Cena tej indywidualności – ponad 61 tys. zł.

3. BMW i3
Ma elektryczny silnik umieszczony przy lewym tylnym kole, osiągający moc 170 KM. Dzięki niemu BMW „na prąd” uzyskuje setkę w 7,5 s. Wydatki na paliwo są mniejsze niż kosztowałyby bilety komunikacji miejskiej. Najpierw jednak trzeba kupić „i-trójkę” – za ponad 150 tys. zł.

Klasa średnia

Na auto klasy średniej Polacy wydają przeciętnie grubo ponad 100 tysięcy zł, za modele marek uchodzących za prestiżowe – nawet ponad dwa razy tyle. Elegancja, przestronność, bogate wyposażenie to cechy samochodów z tego grona, uchodzących za dość klasyczny gatunek w porównaniu np. z crossoverami czy SUV-ami.

1. MAZDA 6
Tak jak przed rokiem, Mazda 6 zajęła pierwsze miejsce w klasie średniej. Po raz pierwszy w historii plebiscytu ten sam model stanął na najwyższym stopniu podium wśród wszystkich aut swojej klasy i wśród tych przystępnych cenowo. Brawo!

2. BMW 4 COUPÉ
Z 3. miejsca w zeszłym roku czterodrzwiowe coupé BMW awansowało na drugą pozycję. Model ten zastąpił przed dwoma laty na rynku BMW 3 Coupé, od ponad roku jest dostępny także jako kabriolet. Silniki o mocy nawet do 313 KM.

3. MERCEDES C
Aktualny model ma wyłącznie turbodoładowane silniki, wszelkie urządzenia pokładowe obsługuje się poprzez dotykowy ekran, ale jedna cecha Klasy C pozostaje niezmienna od lat – to najbardziej komfortowy model klasy średniej.

Auta klasy wyższej

Przepustką do klasy wyższej średniej są prestiż marki, komfort auta i jego cena. Trudno uznać te kryteria za precyzyjne, ale faktem jest, że mamy do czynienia z modelami nie tak popularnymi jak średniej klasy Mondeo czy Avensis, ale też nieco mniej luksusowymi niż Mercedes S czy Rolls-Royce Phantom. W plebiscycie klasa wyższa średnia okazała się najmniej liczna – do wyboru było tylko 15 modeli.

1. MASERATI GHIBLI
Chociaż to podstawowy model w ofercie włoskiej marki, ma pięciometrowe nadwozie i jest jednym z największych aut w klasie biznes. Wszystko w nim jest klasyczne i przewidywalne, a jednak kierowca ma poczucie, że podróżuje autem wyjątkowym. Za to poczucie trzeba zapłacić ponad 350 tys. zł. Przed rokiem także na 1. miejscu.

2. AUDI A7 SPORTBACK
W zeszłym roku przeszło face lifting, do wyboru jest pięć trzylitrowych silników o mocy od 218 do 333 KM. W ubiegłorocznym plebiscycie także zajmowało drugą pozycję.

3. AUDI A6
Także ten model poddano zmianom w 2014 roku, nie tylko wyostrzając rysy A-szóstki, ale też zaopatrując ją w najbardziej wyrafinowane systemy wspomagające kierowcę. Zdetronizowała Mercedesa E.

Samochody luksusowe

Rolls-Royce i Bentley to ikony klasy aut luksusowych – w gronie 20 modeli, spośród których można było wybierać swoich faworytów te dwie marki reprezentowało łącznie siedem aut. Jednak ani w tym, ani w zeszłym roku żadne z nich nie zajęło medalowej pozycji. Nawet wśród luksusowych Czytelnicy wybierają modele raczej o sportowym charakterze.

1. ASTON MARTIN RAPIDE S
Z drugiego miejsca w zeszłym roku wskoczył na pierwszą pozycję. Silnik V12 o mocy 557 KM pozwala mu osiągnąć setkę w 4,9 s i rozpędzić się do ponad 300 km/h. Kosztuje ponad milion złotych.

2. MERCEDES S COUPÉ
Pojawił się równo przed rokiem. W ofercie Mercedesa zastępuje model CL, a konkurować ma np. z Bentleyem Continentalem. Od zwykłej Klasy S jest droższy o drobne 200 tys. zł – kosztuje od 554 tys. zł.  

3. MASERATI QUATTROPORTE
Szósta generacja tego modelu może mieć pod maską silnik V6 lub V8 o mocy 410 i 530 KM. 4,7 s do setki to jak na dwutonową limuzynę niezły wynik. Cena – niecałe pół miliona złotych.  

Samochody sportowe

Do dość licznego plebiscytowego grona modeli sportowych (można było wybierać spośród 36 aut) należą zarówno takie na prawie każdą kieszeń (VW Scirocco czyToyota GT86 za 90 i 120 tys. zł), jak i całkiem ekstremalne. Czytelnicy przepustkę na podium przyznali modelom z tej drugiej grupy.  

1. PORSCHE 911
Z drugiego miejsca wskoczyło na pierwsze. Synonim auta sportowego, dostępne w wersjach od coupé, przez targę, cabrio po GT3, odmian silnikowych – bez liku.  

2. FERRARI LaFerrari
Najmocniejsze (963 KM) i najszybsze drogowe Ferrari w historii – do 100 km/h rozpędza się w 3,0 s, bez problemu pojedzie 350 km/h. Hybryda za 1 100 000 euro.  

3. ASTON MARTIN VANQUISH
W pełni sportowe, luksusowe coupé z 6-litrowym V12 o mocy 573 KM. Na jednego konia mechanicznego przypadają tylko 3 kilogramy masy – setka w 4,1 s.   

Kabriolety

Kabriolety zawsze służyły do podkreślania indywidualności swoich właścicieli, dzisiaj tę rolę przejęły auta hybrydowe, a sprzedaż kabrioletów spada. Wypierają je z rynku także modne i coraz liczniejsze crossovery. Widać prawidłowość, że im droższe i bardziej ekskluzywne cabrio, tym mniejszy spadek jego sprzedaży – takie auta wygrały w tym roku, wybrane przez Czytelników spośród 45 modeli.  

1. PORSCHE 918 SPYDER
918 – tyle egzemplarzy hybrydowego superauta wyprodukowało Porsche i sprzedało wszystkie, po 768 tys. euro za sztukę. Elektryczny zasięg to tylko 30 km, za to 100 km/h osiąga w 2,6 s!  

2. ASTON MARTIN VANQUISH VOLANTE
Kabriolet z płóciennym elektrycznie składanym dachem i z tym samym co w Coupé, 573-konnym silnikiem.  

3. ALFA ROMEO 4C SPYDER
Jeszcze nie trafiła do sprzedaży, a już 4C w wersji „bez dachu” znalazła się na podium. 7 kolorów nadwozia, 4 kolory zacisków hamulcowych – uroda to dla Alfy ważna rzecz.  

Kompaktowe SUV-y i Crossovery

To najszybciej rozwijająca się grupa aut, modeli przybywa w niej tak szybko, że w tym roku na potrzeby plebiscytu podzieliliśmy SUV-y na dwie grupy. Przypomnijmy kto jest kto – SUV to Sport Utility Vehicle (zawsze komfortowy, ale nie zawsze da sobie radę w terenie), crossover zaś łączy elementy aut z różnych klas – np. wygląda jak terenówka, ma osobne fotele jak van i jest nieduży jak kompakt czy maluch.  

1. RANGE ROVER EVOQUE
Gdy debiutował w 2011 r., mówiono o nim „Baby Range”. Skrzyżowanie SUV-a z coupé bardzo się spodobało jako luksusowe auto miejskie. Ale napęd 4x4 ma i w terenie też daje radę.  

2. MAZDA CX-5
SUV funkcjonalny i dopracowany, z napędem na przednie lub na cztery koła. Pierwsze auto Mazdy wykonane w technologii SkyActiv, służącej zmniejszeniu zużycia paliwa.  

3. SUBARU FORESTER
Subaru buduje swój wizerunek, bazując nie na wyglądzie aut, lecz na technice. Forester ma silnik typu bokser i stały napęd na cztery koła, a jego układ jezdny to kompromis między terenowością, a „asfaltowością”.  

Duże SUV-y i auta terenowe

Granica między SUV-ami a autami prawdziwie terenowymi staje się coraz bardziej płynna. Generalnie terenówki świetnie dają sobie radę na wertepach, a marnie jeżdżą po asfalcie, SUV-y zaś odwrotnie. W klasie dużych SUV-ów i aut terenowych wybieraliśmy spośród 42 modeli. Tak jak w zeszłym roku, wygrał Range Rover.  

1. RANGE ROVER
Luksusowe auto terenowe ze stałym napędem na cztery koła i z aluminiowym (od 2012 r.) nadwoziem. Silniki o mocy od 258 do nawet 510 KM. Cena – około pół miliona złotych.  

2. MERCEDES G
Solidna terenówka z bogatą historią (od 1979 roku). Także jako AMG. Klasyczny czy, jak kto woli, archaiczny wygląd mówi prawdę – to auto wjedzie wszędzie. Kosztuje od 416 500 zł.  

3. VOLVO XC90
Po 12 latach nowa wersja właśnie trafia do sprzedaży. W środku skóra, drewno i przesuwane fotele; dostępny także w wersji 7-miejscowej; napęd 4x4. Cena od 229 900 zł.  

Vany

Niektóre z aut tego gatunku wywodzą się od samochodów dostawczych, co czasami widać (gołe blachy) i czuć (plastiki) w środku, inne od klasycznych „osobówek”. Vany najlepiej spisują się w roli aut rodzinnych – ich pojedyncze fotele można składać, przesuwać i wymontowywać, dostosowując przestrzeń do chwilowych potrzeb transportowych. Podobno vany to zanikający gatunek, ale do wyboru w plebiscycie było w tym roku aż 58 modeli.  

1. FORD S-MAX
Chociaż to van duży i wysoki, jeździ jak usportowione auto osobowe. Ma ponadprzeciętnie pojemne wnętrze i bagażnik – suma tych zalet sprawia, że S-Max to jedno z najlepszych aut tego rodzaju.  

2. MERCEDES V
W najnowszej wersji trafił u nas do sprzedaży w połowie zeszłego roku. Uniwersalny – np. cztery fotele z tyłu można ustawić naprzeciw siebie, ma przesuwane drzwi. Kosztuje co najmniej 131 800 zł.

3. VW MULTIVAN
W ubiegłym roku także zajął trzecie miejsce na podium. Nietani, ale podczas wakacyjnych eskapad może służyć jako dom na kółkach, ma prawie 5 m długości i miejsce dla 7 osób. Cena – od 97 174 zł.  

Nagroda przyznana!

Nasz czytelni, Pan Grzegorz Mendrela z Gołkowic zdobył nagrodę w plebiscycie Best Cars 2015 – nowe Subaru WRX STI. Auto dostarcza niesamowitej frajdy z jazdy, trzeba tylko wiedzieć, gdzie bezpiecznie się nim rozpędzić – WRX STI ma 300-konny silnik i setkę osiąga w 5,2 sekundy. Na pokładzie są m.in. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele i system audio z 6 głośnikami.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij