Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Porsche 911 Carrera: Nie liczy wersji i lat

Na YouTubie można znaleźć klip, w którym siedem 911-tek, po jednej z każdego pokolenia, śpiewa sobie „Happy birthday”. W języku zrozumiałym na całym świecie – silnikami.  

Roman Popkiewicz 2014-04-30
Porsche 911 Carrera Przez pierwsze 10 lat jako po prostu „911”, od 1973 r. już z przydomkiem Carrera. Tak, to już pół wieku od narodzin jednego z najbardziej kultowych samochodów świata...

911 Carrera to jeden z najczęściej kupowanych, najchętniej kolekcjonowanych, najostrzej ujeżdżanych i najbardziej pieczołowicie odnawianych samochodów świata.

Urodzony jako model 901, w wyniku protestu Peugeota – chodziło o środkowe zero – stał się „dziewięćsetjedenastką”. Z kolei umieszczony z tyłu silnik typu bokser to spadek po VW Garbusie, którego podzespoły wykorzystywał poprzednik „911” – model 356. Jednostka „911” miała sześć cylindrów i dość szybko zaczęły pojawiać się specjalne wersje nowego modelu, tak że dziś trudno je wszystkie zliczyć.

Ostatnia generacja (model 997) – miała aż 23 odmiany. Carrera startowała w wyścigach i rajdach – na asfalcie Nürburgringu, w śniegu Monte Carlo i na piasku Sahary. Wygrała Le Mans 24h i rajd Paryż- Dakar. Jeśli jest jakiś samochód, który wszędzie przybył, wszystko zobaczył i wszystko zwyciężył, to jest to właśnie „911”.

Bóg jeden wie, w ilu odmianach przez lata powstała „911”.

Pierwsze 25 lat to czas silników chłodzonych powietrzem. Kiedy w 1998 roku coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin wymusiły na Porsche zastosowanie w „911” silnika chłodzonego cieczą, był to w świecie samochodów jeden z większych końców świata. Legenda Carrery była już jednak zbyt wielka, żeby miało to jej zaszkodzić.

Tym bardziej że właśnie te współczesne „911”, z ostatniego 20-lecia, są najlepsze na drodze. Starsze modele, w swoich czasach zawsze ultraszybkie i superprzyczepne, na tych ostatnich kilku procentach przyczepności potrafią zdziczeć. A kiedy za plecami masz dwie trzecie masy samochodu i tył traci przyczepność, to zwykle nie ma czasu nawet na pacierz.

Dziś Carrera świetnie odnajduje się w realiach downsizingu i ostrego ograniczania emisji spalin. Porsche nigdy nie miało przerośniętego silnika, od samych koni mechanicznych woląc kombinację wszystkiego tego, co sportowe – mocy, masy, zawieszenia, aerodynamiki itd. Dlatego, przy całych swoich superosiągach, „911” to jeden z najoszczędniejszych samochodów na rynku. I jedno z ostatnich sportowych aut, które zachowuje wolnossący silnik.

Jak mówi stare powiedzenie: życie zaczyna się po pięćdziesiątce, a najlepiej – po dwóch. Twoje zdrowie, „911”.

Roman Popkiewicz

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zaczęło się od auta dla ludu, od poczciwego VW Garbusa. Teraz jest już autem legendą. Sześciocylindrowy bokser umieszczony z tyłu, napęd na tył, niezliczona ilość wersji i trzy magiczne cyfry - 911.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-29 13:34:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij