Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Prototyp Renault EOLAB spala 1 l/100 km

Renault przedstawia model EOLAB, który zużywa symboliczny litr paliwa na 100 km. To nie tylko pokazowy prototyp, ale też kierunek w jakim zmierza Renault i prawdopodobnie cała motoryzacja.

2014-09-17

Żeby osiągnąć tak niski wynik spalania trzeba spełnić trzy podstawowe warunki: zminimalizować ciężar, udoskonalić aerodynamikę i zastosować ultraoszczędną jednostkę napędową.

Renault, konstruując EOLAB-a, zrozumiało jak ważne jest spełnienie tych trzech warunków. EOLAB, dzięki nadwoziu wykonanego ze stali, aluminium i kompozytów osiągnęło wynik 955 kg. Dzięki wykorzystaniu stopu magnezu, przy samym dachu udało się zaoszczędzić 4 kg. W sumie auto jest o 400 kg lżejsze niż zwykły samochód kompaktowy.

Designerem nadwozia tego prototypu była nauka. Liczyło się tylko jak najefektywniejsze wykorzystanie siły przepływającego powietrza tak, aby zmniejszyć opór do minimum. Przy aerodynamice pomaga też aktywny spoiler i boczne wloty powietrza, które dostosowują się do kierunku i siły wiatru.

Za napęd posłużył malutki, litrowy 3-cylindrowy silnik o mocy 75 KM, który współdziała z 68-konnym motorem elektrycznym. Moment obrotowy całej jednostki napędowej wynosi 295 Nm. Na moc przekazywana jest przez zupełnie nową, bezsprzęgłową skrzynię Renault, opartą na małej, lekkiej i oszczędnej 3-stopniowej przekładni.

Silnik Renault EOLAB może pracować w dwóch trybach: codziennym i weekendowym. Ten pierwszy w większości korzysta z silnika elektrycznego. Do 60-70 km/h silnik benzynowy w ogóle nie pracuje, a skrzynia ma wpięty dopiero pierwszy bieg. Powyżej tych prędkości, do 120 km/h, załącza się drugi bieg, ale w dalszym ciągu pracuje tylko motor elektryczny. Dopiero powyżej tej prędkości załącza się trzeci bieg i automatycznie do akcji wkracza silnik spalinowy.

W trybie weekendowym obie jednostki współpracują razem, a reakcja na gaz jest bardziej aktywna i auto jest po prostu żwawsze. Baterie w akumulatorach mogą być ładowane podczas "dryfowania" i hamowania.

Renault EOLAB to nie tylko pokazowy prototyp. Renault tym modelem chce pokazać, że przyszłość takich aut nie jest wcale tak odległa, jak może się wydawać. Francuska marka deklaruje, że do 2020 roku chcą seryjnie sprzedawać podobne pojazdy, które będą zużywać 2 l/100 km. Przy tym ich cena ma być niższa od obecnie sprzedawanych pojazdów hybrydowych. Czy taka jest przyszłość aut miejskich i kompaktów? Bardzo prawdopodobne.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 33 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Renault przedstawia model EOLAB, który zużywa symboliczny litr paliwa na 100 km. To nie tylko pokazowy prototyp, ale też kierunek w jakim zmierza Renault i prawdopodobnie cała motoryzacja.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-17 15:52:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij