Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Rajdy terenowe – jak zacząć?

Terenowe rajdy samochodowe kojarzą się z morderczym Dakarem – drogim i osiągalnym dla nielicznych. Jednak w Polsce można pośmigać w terenie bez licencji i walizki pieniędzy.  

2014-05-01

Imprez off-roadowych jest w Polsce bardzo dużo – rajdy terenowe odbywają się w różnych miejscach w kraju prawie w każdy weekend. W większości są to rajdy amatorskie, niewymagające od kierowcy posiadania rajdowej licencji – aby w nich wystartować, wystarczy mieć seryjny terenowy samochód, który oczywiście z czasem warto dodatkowo „uterenowić”.

Modyfikacje układu dolotowego, kół czy zawieszenia kosztują, lecz ten koszt to i tak ułamek ceny auta profesjonalnego. Imprezy odbywające się w terenie są mniej i bardziej amatorskie. W niektórych wystarczą Ci samochód i kask, w innych w pełni zabezpieczone auto i rajdowy strój to minimum – jak na przykład w Pucharze Polski (RPPST), profesjonalnie zorganizowanym cyklu dla amatorów. Góry pieniędzy jednak nie potrzebujesz, bo sprzęt nie musi być zgodny z homologacją FIA. Na takiej imprezie powalczysz na jednej trasie z profesjonalistami, nie posiadając uprawnień i auta za 200 tys. euro.

1. Przygotuj pieniądze
Tuningowanie auta od podstaw nie zawsze się opłaca, bo odpowiednio zmodyfikowane auto terenowe kupisz już za 15 tys. zł. Kasa potrzebna na rajd to opłata wpisowa (300– 1000 zł) + koszty paliwa i części do auta.

2. Jedź legalnie w teren
Aby sprawdzić możliwości auta, nie trzeba łamać przepisów. Prawo zabrania jazdy po lasach państwowych, ale pozostają ścieżki, które są drogami gminnymi i powiatowymi – tam pojeździsz na legalu.

3. Dobrze się zabezpiecz
Na małych imprezach wystarczy Ci kask, lecz na dobrze zorganizowanym rajdzie amatorskim (RPPST), musisz mieć ognioodporny kombinezon, auto z klatką bezpieczeństwa i 4-punktowymi pasami.

4. Pnij się w górę
Jeżeli chcesz brać udział w rajdach zawodowych, potrzebna Ci będzie licencja. Jej zdobycie jest banalnie proste – zapisz się do automobilklubu, zalicz egzamin teoretyczny, zrób badania lekarskie i opłać składkę.

5. Tu znajdziesz info
Informacji o amatorskich rajdach szukaj na stronach automobilklubów i stowarzyszeń terenowych. O Pucharze Polski przeczytasz więcej na stronach: grupa4x4.pl i pzm.pl.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij