Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.2

Raport niezawodności aut używanych Dekra 2015

Niezawodne – takie powinno być używane auto. Przedstawiamy najmniej awaryjne modele o przebiegu powyżej 50 000 km, wyłonione przez Dekrę na podstawie przeglądów 15 milionów aut.

Roman Popkiewicz 2015-07-11
Dekra

Zawieszenie i układ kierowniczy, silnik, nadwozie (w tym wnętrze), hamulce i układ elektryczny (w tym reflektory) – stan tych podzespołów wpływa na werdykt w sprawie jakości używanego samochodu. Dekra swój coroczny raport sporządza na podstawie badania około 15 milionów aut podczas okresowych przeglądów.

Zestawienie obejmuje aż 400 modeli – my prezentujemy po pięć najmniej zawodnych w sześciu klasach. Ponieważ na fakt, czy auto się psuje czy nie ma wpływ nie rok, w którym zjechało z taśmy fabrycznej, lecz to, ile zrobiło kilometrów – Dekra klasyfikuje samochody według ich przebiegu. My przedstawiamy te, które „mają w kołach” od 50 tys. do 100 tys. km oraz od 100 tys. do 150 tys. km. Żeby statystyka była wiarygodna, przebadano co najmniej tysiąc egzemplarzy każdego modelu; liczby widoczne przy nazwie auta wyrażają procent egzemplarzy z niewielkimi usterkami w stosunku do tych, które miały znaczące niedomogi. Podkreślmy – chodzi wyłącznie o usterki świadczące o niskiej jakości modelu, a nie o te wynikające z niedostatecznej dbałości właściciela, np. zużyte opony i pióra wycieraczek nie miały wpływu na wynik.

A propos właściciela – kupując używane auto, nawet to z listy najmniej usterkowych, powinieneś dokładnie je sprawdzić. Urok statystyki polega bowiem na tym, że nawet jeśli średnio modele danej marki prezentują się nieźle, konkretny egzemplarz może być w znacznie gorszym stanie niż przeciętna. O tym, gdzie sprawdzić stan techniczny upatrzonego samochodu z drugiej ręki i ile kosztuje taka usługa piszemy na stronie 16. Samochody przebadane przez Dekrę jeździły po niemieckich drogach. To prawda, że ich zawieszenie dostało zapewne mniej w kość, niż gdyby podróżowano nimi po Polsce, ale czy jakość dróg (już u nas nie aż tak zła) ma wpływ na sprawność hamulców albo układu elektrycznego? Poza tym, nawet jeśli stan tych najbardziej niezawodnych samochodów byłby w Polsce gorszy niż w Niemczech, tym bardziej zły byłby stan aut, które w raporcie Dekry wypadły słabo. Większość używanych samochodów przyjeżdża do nas z UE (w 2014 r. były ich 742 tys., a połowa miała co najmniej 10 lat), więc zestawienie Dekry na pewno jest cenną wskazówką przy kupnie.

Nasz polski problem to oczywiście import aut powypadkowych. Przy tego rodzaju „demolce” badania Dekry zdają się na nic, tu potrzebna jest własna czujność. Zanim kupimy pozornie dobry egzemplarz, warto sprawdzić w internecie, ile takie samo, naprawdę bezwypadkowe, auto kosztuje za granicą i raczej unikać „prawdziwych okazji”.

Audi S1

Audi A1 - 87,4%

50-100 tys. km

Najmniej usterkowym maluchem o przebiegu 50-100 000 km okazuje się akurat auto z gatunku premium. Małe Audi to konkurent Mini, jego urok polega m.in. na tym, że jest niepowtarzalne – można zestawiać różne kolory nadwozia i wnętrza. Mały A1 (długość 3,95 m) może mieć troje lub pięcioro drzwi (Sportback), bagażnik ma tylko 270 l. Polecane silniki to oszczędne i ciche 1.4 TFSI (122 KM) i 1.6 TDI (105 KM), ale dla miłośników dynamicznej jazdy (której sprzyja twarde zawieszenie) najlepszy będzie 2.0 TDI (143 KM). A1 nie jest tani – model z 2011 r. o przebiegu ponad 50 000 km kosztuje ok. 30 tys. zł.

Nowy Volkswagen Polo

Volkswagen Polo - 61,6%

100-150 tys. km

Współczesny Polo jest sprzedawany od 2009 r., więc na rynku używanych jest już licznie reprezentowany. Wyróżnia się trwałością – jedynie w egzemplarzach o przebiegu ponad 100 000 km Dekra stwierdzała zużyte tarcze i okładziny hamulcowe oraz sporadycznie wycieki oleju z silnika. Nadwozie jest solidne i sztywne, w tańszych wersjach we wnętrzu dominuje twardy plastik. Zawieszenie zapewnia pasażerom komfort, ale też nie pozwala na przechyły nadwozia w zakrętach. Bagażnik jest mały – 280 l. Do jazdy po mieście wystarczy trzycylindrowy silnik 1.2 (70 KM), ale 1.2 TSI (90 KM) jest lepszy.

Mazda 3

Mazda 3 - 85,0%

50-100 tys.km

„Nie ma takich podzespołów, które kupujący używaną Mazdę 3 powinni sprawdzić szczególnie wnikliwie” – brzmi werdykt rzeczoznawców. Trudno o lepszą rekomendację dla auta, którego wyszukany na siłę słaby punkt to najwyżej złe ustawienie reflektorów. „Trójka” drugiej generacji jest dłuższa o 20 cm od Golfa, niestety nie jest przestronniejsza w środku. Występuje głównie jako hatchback z bagażnikiem o pojemności 360 l, ale był też sedan z kufrem większym o 100 l. Kompaktowa Mazda nie tylko wygląda sportowo, ale tak jeździ; twarde zawieszenie wstrząsa pasażerami na złych drogach. Najpopularniejszy jest łakomy benzynowy silnik 1.6 (105 KM), a oszczędniejszy (5 l/100 km) – diesel o mocy 150 KM.

Toyota Prius Toyota Prius

Toyota Prius - 69,8%

100-150 tys. km

Czas pozbyć się uprzedzeń w stosunku do hybryd. Zespół napędowy składający się z silnika benzynowego i elektrycznego wcale nie jest bardziej awaryjny, niż układ mający tylko silnik spalinowy – w przeciwnym razie Prius o przebiegu ponad 100 000 km nie należałby do najbardziej solidnych kompaktów. Dekra nie stwierdza żadnych szczególnych przypadłości, a dotyczy to Priusa drugiej (2004–2009 r.) i trzeciej generacji (od 2009 r.). Ten drugi model dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 60 kW oraz benzynowemu 1.8 (99 KM) osiąga prędkość 180 km/h. Prius II (silnik 1.5, 78 KM) spalił średnio w teście na dystansie 100 000 km 6,8 l/100 km, ale przy spokojnej jeździe zadowalał się też 5,4 litra benzyny na 100 km.

Volvo, V60 Volvo V60

Volvo S60/V60 - 90,7%

50-100 tys. km

S60 jest nie tylko bezpieczny, jak przystało na auto ze Szwecji, ale i najmniej awaryjny spośród modeli klasy średniej o przebiegu ponad 50 000 km. Za to nie jest zbyt tani – sedan z rocznika 2011 z benzynowym silnikiem 1.6 i przebiegiem ponad 70 000 km kosztuje ok. 60 000 zł. Druga generacja S60 znajduje się w sprzedaży od 2010 roku, w wersji kombi ma oznaczenie V60. Spośród diesli (wszystkie 5-cylindrowe) wystarczająco mocny jest 2.0 osiągający 163 KM, wśród benzynowych (4 cylindry) można polecić 2.0 T3 o mocy 150 KM. S60 nie jest zbyt przestronny, opadający dach zmniejsza ilość miejsca z tyłu, bagażnik ma tylko 380 l, w kombi – 430 l. Bardzo wysokie są jakość wykonania i materiałów.

Best Cars 2008

Audi A5 - 80,3%

100-150 tys. km

Audi A5 i A4 należą do najmniej usterkowych aut w ogóle, niezależnie od przebiegu. Zarówno te mające na liczniku ponad 50 tys. km, jak i ponad 150 000 km uzyskują bardzo dobre wyniki w badaniach Dekry. Audi A5, skonstruowane w oparciu o podzespoły A-czwórki, jest oferowane w trzech wersjach nadwoziowych – jako pięciodrzwiowy hatchback, jako dwudrzwiowe coupé oraz jako kabriolet z elektrycznie składanym dachem. Do wyboru jest 9 silników o mocy od 150 do 272 KM. Choć dostępny w trzech wersjach nadwozia, A5 przegrywa popularnością z Audi A4. Wysoka jakość wykonania, bogactwo wersji silnikowych i spora ilość miejsca sprawiają, że A4 świetnie nadaje się do roli auta rodzinnego.

Mercedes klasy E  

Mercedes Klasy E - 93,9%

50-100 tys. km

Mercedes E generacji produkowanej od 2009 roku to najmniej usterkowy model z grona luksusowych. Jest pod tym względem najlepszy zarówno w kategorii aut o przebiegu do 100 000 km, jak i do 150 000 km. Zawieszenie ma tak komfortowe, że pasażerowie zdają się płynąć ponad drogą; co do wnętrza, to wrażenie prawdziwego luksusu robi dopiero wersja Elegance z chromowanymi i drewnianymi elementami. Spośród wielu silników wybijają się mocny i oszczędny diesel 2.2, diesel V6 o mocy 265 KM oraz potężny V8 o pojemności 5,5 l i mocy 388 KM. Mercedes E jest dostępny jako sedan, kombi, coupé oraz kabriolet. Za 6-letniego sedana o przebiegu ponad 70 000 km zapłacimy ok. 90 tys. zł.

BMW 5, BMW, Kombi BMW 5 kombi

BMW 5/GT - 82,0%

100-150 tys. km

Wśród luksusowych aut o przebiegu do 150 tys. km wygrywa opisany wyżej Mercedes E, my przyglądamy się drugiemu na liście BMW 5. Model współczesny znajduje się w sprzedaży od 2010 r., a dwa lata temu przeszedł face lifting. Wnętrze nie jest nazbyt przestronne ani w sedanie, ani w kombi (bagażnik: 560/1670 l); trzecia wersja nadwoziowa to GT, czyli liftback. Materiały we wnętrzu są bardzo eleganckie i odporne na zużycie; poziom bezpieczeństwa wysoki – wiele egzemplarzy ma przydatne ekstrasy, jak światła skrętne czy tempomat, a bywają i bardziej wyrafinowane – np. system ułatwiający w nocy widzenie przeszkód na drodze. Najlepiej wybrać egzemplarz po 2010 r., bo ma najnowocześniejszą elektronikę.

Audi Q5 Audi Q5

Audi Q5 - 90,9%

50-100 tys. km

Jeśli jakiemuś modelowi mechanicy wytykają jedynie, że zbyt często na przeglądach zjawiają się egzemplarze ze śladami uderzenia kamieni w szybę – to można być spokojnym o niezawodność takiego auta. Audi Q5 jest najtrwalszym SUV-em wśród tych o przebiegu od 50 do 150 000 km. 90% egzemplarzy ma silnik Diesla, najpopularniejszy jest 2.0 o mocy 177 KM. Wszystkie starsze Q5 mają napęd 4x4, dopiero w 2011 r. pojawiła się też wersja z napędem na przednią oś. Kompaktowy SUV Audi ma 4,6 m i wygodnie mieści 5 pasażerów, tylną kanapę można przesuwać, bagażnik ma 540 l. Niezależnie czy ma konwencjonalne amortyzatory, czy o zmiennej sile tłumienia nierówności – Audi Q5 zapewnia wysoki komfort jazdy.

Volvo XC60 Heico Sportive

Volvo XC60 - 81,7%

100-150 tys. km

Zajmuje drugą pozycję w kategorii SUV-ów do 150 000 km, ale pierwszą wśród modeli o jeszcze większym przebiegu. Wprawne ucho w starszych modelach wychwyci skrzypiące we wnętrzu plastiki, ale to akurat nie ma nic wspólnego z trwałością podzespołów. Ogólna jakość materiałów i wykonania SUV-a ze Szwecji jest wysoka. Oparcie kanapy składane w proporcji 40:20:40 umożliwia różną konfigurację wnętrza, ale lodówki się w XC60 nie przewiezie – przeszkadza w tym opadający dach. Dostępne są wersje z napędem na przednią oś i 4x4, większość silników to diesle. Egzemplarz z 2011 roku z dieslem 2.0 i przebiegiem 90 tys. km kosztuje około 80 tys. zł. Na pociechę – wyposażenie jest bogate.

Opel Meriva Opel Meriva

Opel Meriva - 84,1%

50-100 tys. km

To najpopularniejszy van w Polsce – na fabrycznie nowy model klienci wydają ok. 55 tys. zł. Za używaną Merivę II z roku 2010 (debiut modelu drugiej generacji) z benzynowym silnikiem 1.4 i przebiegiem 100 tys. km trzeba zapłacić 35 000 zł. Znak charakterystyczny małego vana (długość 4,3 m) to przeciwstawnie otwierane tylne drzwi ułatwiające wsiadanie. Siedzenia z tyłu można przesuwać, do bagażnika (400/1500 l) zmieści się złożony dziecięcy wózek. W mieście wystarcza podstawowy wolnossący silnik benzynowy o mocy 100 KM. Są też 1.4 turbo (120 i 140 KM) i diesle 1.3 (95 KM) oraz 1.7 (130 KM).

Test długodystansowyToyoty Corolli Verso

Toyota Corolla Verso - 60,7%

100-150 tys. km

Toyota Verso (od 2009 roku) i jej poprzedniczka Corolla Verso (od 2001 r.) należą do najbardziej niezawodnych vanów – ta pierwsza w gronie aut o przebiegu do 100 000 km, druga – do 150 000 km. Corolla Verso nie wygląda dziś modnie, co widać na zdjęciu obok, ale zarówno ona, jak i następczyni są bardzo solidnie wykonane, wnętrze łatwo utrzymać w czystości (ważne w aucie rodzinnym), siedzi się zaś wysoko i w pozycji wyprostowanej, więc dobrze widać, co dzieje się na zewnątrz. Tylne siedzenia składają się, tworząc równą podłogę. Corolla Verso z 2007 r. kosztuje ok. 25 tys. zł, a jej następczyni z 2012 – 60 tys. zł.

Mercedes E-klasa

Najlepsze modele o przebiegu ponad 150 tys. km

Do najmniej awaryjnych aut o dużym przebiegu należą prawie wyłącznie modele wyższych klas.

1. Mercedes Klasy E 93,8%

2. Audi Q5 90,0%

3. Mercedes GLK 89,1%

4. Volvo XC60 88,9%

5. BMW Serii 5 87,8%

6. Audi A5 87,1%

7. Audi A4 87,0%

8. Mercedes Klasy C 86,9%

9. BMW X1 86,5%

10. Skoda Superb 85,7%

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij