Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Reflektory ksenonowe - wszystko co musisz wiedzieć

Taki typ oświetlenia można znaleźć zarówno w drogich jak i tanich, miejskich samochodach, często jest to wyposażenie bez którego kierowca nie wyobraża sobie zakupu samochodu. Zanim jednak pobiegniesz z gotówką do salonu lub komisu dowiedz się z czym to się je.

Kacper Mucha 2016-05-23
Xenon BMW Seria 1

Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który można było wyposażyć w reflektory ksenonowe było BMW Serii 7 wyprodukowane w 1991 roku. Początkowo konkurencja nie była przekonana do tego typu rozwiązań, bo było ono drogie w produkcji. W dzisiejszych czasach cena takiego oświetlenia jest już nieporównywalnie niższa, ale rynek jest zalewany masą podróbek nie spełniających norm.

Czym są ksenony?

Reflektory ksenonowe emitują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zapadnięciu zmroku. Mocne światło doskonale oświetla drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Poza tym dzięki mocnemu, jasnemu oświetleniu widać już z daleka także nasz samochód. Przy tej okazji warto wiedzieć, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Według badań przeprowadzonych w Warszawie w 2013 roku nawet 99% kierowców ma nieprawidłowo ustawione światła! Takie oślepienie inne kierowcy, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Jak działają światła ksenonowe?

Żarówki ksenonowe wypełnione są gazem (ksenonem, stąd nazwa) i produkcja światła w nich odbywa się nieco inaczej niż w tradycyjnych żarnikach, gdzie dochodzi do żarzenia wolframowej skrętki. Wysyłanie fal elektromagnetycznych przez gaz zamknięty w szklanej bańce uwarunkowane jest wyładowaniem o bardzo wysokim napięciu dochodzącym do 30 000 woltów.

Wysokie napięcie potrzebne do powstania i podtrzymania łuku elektrycznego jest powodem stosowania przetwornic napięcia.Technologia ksenonowa potrzebuje nawet o 30 procent mniej energii niż konwencjonalne rozwiązania wykorzystujące żarówki halogenowe. Przede wszystkim ma to dość realny wpływ na zużycie paliwa. Lampy wyładowcze są ponadto dużo bardziej wytrzymałe. Żywotność tradycyjnej żarówki typu H4 lub H7 wynosi około 300-400 godzin. Lampa ksenonowa spokojnie wytrzyma nawet 3 tysiące godzin.

Na naszych drogach jeździ spora ilość samochodów, w których tradycyjne żarówki wymieniono na ksenony. Jednak taka modyfikacja pociąga za sobą szereg zmian. Niewiele osób wie, że może to być niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkusetzłotowym mandatem. Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu.

Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony.

Koszty i awaryjność ksenonów

Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.

Żarówki ksenonowe może i mają dłuższy cykl życia niż te halogenowe, ale są od nich kilkukrotnie droższe. Niestety ksenony nie lubią ciągłego włączania i wyłączania, bo to skraca ich żywotność - ich zadanie w ciągu dnia przejęły teraz światła dzienne w technice LED. Dla przykładu żarówka halogenowa H7 do VW Golfa VI kosztuje od 30 zł wzwyż, a żarówka ksenonowa co najmniej 150 zł - w ASO ceny są znacznie wyższe.

Często zdarza się, że awarii ulega nie tylko żarówka ale także przetwornica i wtedy trzeba liczyć się z kosztem nawet kilku tysięcy złotych (w ASO, wraz z kosztem żarówki).

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij