Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Rozmowa z Thierrym Neuvillem – o Mazurach, Rajdzie Polski i pracach nad i20 WRC

Zeszłoroczny rajdowy wicemistrz Świata, Belg Thierry Neuville pracował nad ustawieniami samochodu do nietypowych, polskich warunków w poniedziałek oraz we wtorek podczas testów zespołu Hyundai WRC i opowiedział nam o swoich wrażeniach z jazdy na Mazurach.

2014-05-23

Thierry, to twój pierwszy raz w Polsce. Jak podobają Ci się mazurskie odcinki specjalne?
Wczoraj było bardzo ciekawie, ale dzisiejszy odcinek jest nawet szybszy. Jest kilka małych podbić i nierówności, czyli coś nowego ponieważ wczoraj trasa była bardzo gładka. Dzisiejszy odcinek jest bardzo dobry do pracy nad zawieszeniem. Naprawdę mnie się tu podoba.

Rajd Polski jest rozgrywany na terenie nizinnym, czyli dosyć nietypowo jak na MŚ. Czy mazurskie trasy przypominają Ci te znane z innych rajdów?
Jest dosyć podobnie jak we Francji czy Niemczech, gdzie także rywalizujemy na terenach wiejskich, lecz wyżej położonych. Niektóre fragmenty częściowo przypominają te z rajdów Finlandii i Estonii, lecz polskie drogi są bardzo miękkie i piaszczyste. Myślę, że właśnie duża ilość piasku wyróżnia trasy Rajdu Polski. Profil trasy jest bardzo ciekawy, ale i zdradliwy, a szczególnie wąskie partie prowadzące miedzy drzewami. Trasy są naprawdę wymagające.

Na pewno analizowałeś on boardy i nagrania z poprzednich edycji Rajdu Polski. Co według ciebie może być na tych trasach największym problemem dla kierowców?
Oczywiście dobrze przygotowałem się do przyjazdu tutaj dzięki czemu jestem w stanie lepiej przygotować samochód. Oglądałem wiele nagrań i spodziewam się, że podczas rajdu będzie dużo zabawy. Największym problemem może być jednak deszcz, ponieważ widziałem, że w ostatnim roku warunki były bardzo trudne. Drogi były niemal nieprzejezdne. Kolejną przeszkoda będą szybko niszczące się miękkie piaskowe trasy i wygrzebane kamienie, na których łatwo można uszkodzić samochód.

Masz za sobą prawie 40 rajdów w WRC za kierownicą trzech różnych samochodów rajdowych. Jak na tle Citroena i Forda wypada Hyundai i20 WRC?
Miałem okazję rywalizować już trzema autami WRC, więc mogę powiedzieć że i20 WRC jest pomiędzy Fiestą i DS3, ponieważ Citroen był mocny na asfalcie, lecz wolniejszy na szutrze – z Fiestą było odwrotnie. Dla mnie Hyundai jest konkurencyjny na obu nawierzchniach, ponieważ podwozie stanowi świetna bazę do rozwoju. Zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy jeszcze na poziomie na jakim chcielibyśmy być, więc przed nami jeszcze dużo pracy, aby samochód był konkurencyjny i przyjazny w prowadzeniu

Jakie podzespoły w i20 WRC potrzebują nadal ulepszeń?
Oczywiście mamy świadomość, że przed nami wiele pracy. Prawdopodobnie najwięcej pracy będzie z silnikiem, gdyż nie jest on wystarczająco mocny. To obecnie największy problem. Nad zawieszeniem pracujemy podczas każdego rajdu i testów, aby zapewnić dobra stabilność i trakcję, lecz to nad silnikiem nasi inżynierowie muszą jeszcze najwięcej popracować.

Dołączyłeś do raczkującego w WRC zespołu Hyundaia, czy to był dobry wybór?
Uważam że dołączenie do Hyundaia było dla mnie idealnym rozwiązaniem. Z naszą motywacją i możliwościami Hyundaia jesteśmy w stanie zbudować do następnego sezonu świetny samochód i solidny zespół. Wierzę w zwycięstwa w następnym roku, lecz na zdobycie tytułu może być jednak trochę za szybko.

Jednak czy nie uważasz, że jeżeli wybrałbyś bardziej doświadczony zespół miałbyś szansę na walkę o tytuł już w tym sezonie?
Sądzę, że jeżeli pozostałbym w Fordzie lub przeszedłbym do Citroena nie osiągnąłbym więcej niż w tamtym sezonie, ponieważ zdaje sobie sprawę, że na tę chwilę Volkswagen jest poza zasięgiem, co potwierdza fakt, że na każdym rajdzie trzy Polo WRC są w czołówce. Nie wygrałbym z nimi, więc uważam że stworzenie czegoś nowego z Hyundaiem jest dobrą opcją.

Trzecie miejsce w Meksyku to świetny rezultat. Czy w tym sezonie możemy liczyć, że kierowcy Hyundaia staną ponownie na podium?
Możliwe. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że jeżeli mielibyśmy mocniejszy silnik bylibyśmy bliżej czołówki. Jednak wiemy, że i tak zrobiliśmy wielki postęp, większy niż się spodziewaliśmy. Czas leci tak szybko, przemieszczamy się z rajdu na testy i znów na rajd, więc musimy znaleźć kompromis i nie zawsze możemy cisnąć na sto procent. Wiemy, że nie możemy walczyć w tym sezonie o tytuł, ale może uda się stanąć na podium lub wygrać jakiś rajd, ale nie jest to obecnie naszym głównym celem.

W poprzednich teamach występowałeś w drugim, niefabrycznym zespole. Jak ważna dla kierowcy jest świadomość bycia numerem jeden, tak jak ma to miejsce w Hyundaiu?
W zasadzie wiele się nie zmieniło. Oczywiście w Citroenie dużo czerpałem z doświadczenia i wiedzy dwójki kierowców fabrycznych. W ostatnim roku w Fordzie miałem szczęście, ponieważ byłem członkiem drugiego zespołu, ale bardzo szybko sytuacja uległa zmianie. Dzięki moim wynikom cały zespół pracował dla mnie i miałem duży wkład w rozwój auta. Jednak to było ważnym kryterium przy wyborze zespołu, aby być tym pierwszym i jestem gotowy być liderem Hyundaia. Myślę, że będąc liderem mogę w większej mierze przyczynić się do szybkiego ulepszania i20 WRC.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 45 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij