Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

SPRT przed sezonem

2010-04-21
Subaru Poland Rally Team, SPRT, Kajetanowicz, Subaru, RSMP Subaru Impreza

 

Rajd Elmot już za kilka dni. Głodny rajdowych zmagań?
Było by źle, gdybym po tak długiej przerwie nie był głodny rajdowych zmagań. Jestem bardzo spragniony jazdy. Dzisiaj, po naprawdę długiej przerwie, miałem okazję zrobić kilkadziesiąt kilometrów testowych. Jestem bardzo zmotywowany, aby powalczyć o dobre pozycje.

Sezon rozpoczynasz autem ze "stajni" Tommi'ego Makinena. Skąd ta nagła zmiana?
Powodem zmiany były pewne problemy techniczno-logistyczne poprzedniej firmy, która dotychczas dostarczała nam auto. Wraz z firmą Tommi Makinen Racing pojedziemy Rajd Elmot. Co do pozostałych rajdów, trudno jest mi jeszcze cokolwiek powiedzieć.

Czy Subaru Impreza, które dostarczyła firma Tommi'ego znacząco różni się od auta, którym jeździłeś dotychczas?
Obie firmy przygotowywały swoje auta w pełni profesjonalnie, jednak są one zupełnie różne i właśnie dzisiaj podczas testów poznaję te różnice. Auto od Tommi'ego prowadzi się całkowicie inaczej. W tym momencie nie jestem w stanie powiedzieć, czy lepiej. Muszę się po prostu do tego auta przyzwyczaić. Zwłaszcza do pracy zawieszenia, nad którego ustawieniami wciąż pracujemy. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy na dobrej drodze.

Przed Tobą jeszcze jeden dzień testów. Czy możesz powiedzieć, że czujesz się przygotowany do Rajdu Elmot?
Jeszcze nie, jednak jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni. Należy pamiętać, że nie jechałem prawdziwego odcinka rajdowego prawie pół roku, więc musimy liczyć się z tym, że jeszcze trochę potrwa zanim na dobre "złapię" właściwy rytm.

W jednym z wywiadów powiedziałeś, że Subaru Impreza to Twoja "partnerka". Czy Impreza i Kajetan Kajetanowicz to udany związek?
Jak widać - tak! W zeszłym roku wygraliśmy dwa rajdy, a to o czymś świadczy. Myślę, że ten związek jest jak najbardziej udany. Ogromnie się cieszę, że po tak długiej przerwie ponownie mogę wsiąść za kierownicę tak profesjonalnego auta i rozpocząć kolejny sezon. Wierzę, że przy wsparciu fantastycznych partnerów zespołu, jesteśmy w stanie uzyskiwać doskonałe wyniki i wykorzystać potencjał, który w nas tkwi.

Powiedz, czy odczuwasz presję ze strony aut klasy S2000? Czy wierzysz w to, że możesz z nimi konkurować?
Presja to nie jest dobre słowo. Zdaję sobie sprawę, że są to zupełnie inne samochody. Są bardziej zaawansowane niż auta gr. N. Jednak przyjemnie jest walczyć z autami tej klasy i tym bardziej przyjemnie jest z nimi wygrywać. Wierzę w to, że jesteśmy w stanie pojechać naszym autem bardzo szybko. Gdyby tak nie było, to nie startowałbym tym samochodem.

Czy przed sezonem wraz z Jarkiem (Baranem - przyp. red.) macie jakieś założenia? Czy wyznaczanie sobie cele, które chcecie osiągnąć, czy po prostu jedziecie "swoje"?
Myślę, że zawsze staramy się jechać "swoje". Tak, to dobre określenie. Jedziemy najszybciej jak tylko potrafimy, dając z siebie tyle, ile możemy. Chyba, że wynik jest już pewien, wtedy staramy się odpuścić i niepotrzebnie nie ryzykować. Jednak takie momenty zdarzają się niezmiernie rzadko.

Czy Elmot to Twój ulubiony rajd?
Elmot to jeden z moich ulubionych rajdów. Jest to świetny rajd, który obaj z Jarkiem bardzo lubimy. Na trzy ostatnie starty w tym rajdzie, dwa razy byliśmy na pierwszym miejscu, a raz na drugim. Z całą pewnością na tym rajdzie idzie nam najlepiej.

Jesteśmy dzisiaj na testach Subaru Poland Rally Team. Powiedz, na czym skupiacie się podczas tych testów?
Przede wszystkim testy są po to, abym mógł już od początku pierwszego odcinka specjalnego rajdu jechać świetnie przygotowanym, dopracowanym samochodem. W czasie testów staram się poznać samochód i załapać potrzebny "feeling". Tak długa przerwa, jak ta między sezonami, może mieć wpływ na moje tempo. Staram się jechać coraz szybciej i dopasować samochód do charakterystyki nawierzchni danego rajdu. Pracujemy głównie nad ustawieniami centralnego dyferencjału i zawieszeniem, co jest szczególnie istotne na naszych bardzo nierównych odcinkach specjalnych. Ostatni rajd, który jechała "nasza" rajdówka na obecnym zawieszeniu to Monte Carlo. Tam drogi są znacznie równiejsze niż u nas. Musieliśmy nieco zmienić charakterystykę pracy zawieszenia i "zmiękczając" je, dostosować do naszych dziurawych dróg.

Czy już po jednym dniu testów udało wypracować się odpowiedni "setup" zawieszenia?
Jesteśmy na dobrej drodze, jednak jutro będziemy starali się te ustawienia udoskonalić. Wiedza, którą zdobyliśmy dzisiejszego dnia, po tych kilkudziesięciu kilometrach testowych, jest niezmiernie cenna. Pozwoli, aby jutro precyzyjnie dostosować nasz samochód pod specyfikę zbliżającego się rajdu. Dzisiaj mogę również liczyć na ogromną wiedzę Tommi'ego, który potrafi doradzić, jak dobrze zestroić i dopracować najważniejsze ustawienia auta.

Jak przygotujesz się do sezonu? Co robisz pomiędzy rajdami?
Wielu osobom wydaje się, że do jazdy samochodem rajdowym nie jest potrzebna dobra kondycja, jednak jest wręcz przeciwnie. Aby przejechać długi odcinek specjalny maksymalnie skoncentrowanym osiągając dobry rezultat, trzeba mieć niesamowicie dobrą kondycję. Staram się tego nie zaniedbywać. Ćwiczę również koordynację.

Żonglujesz?
Dobrze, że o to pytasz, ponieważ jest to rzeczywiście doskonałe ćwiczenie, aby nauczyć współpracy obie półkule mózgu. Żonglerka świetnie wpływa na poprawę koordynacji ruchowej. W samochodzie rajdowym np. hamuję tylko i wyłącznie lewą nogą, a to wymaga doskonałego wyczucia i świetnej współpracy obu półkul. Wykonuję również inne ćwiczenia, między innymi na wzrok, aby oczy w czasie szybkiej rajdowej jazdy mogły postrzegać więcej.

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w całym sezonie RSMP 2010.
Dzięki!

Rozmawiał Paweł Łapot

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 97 236 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Podczas wczorajszych testów Subaru Poland Rally Team w okolicach Kłodzka mieliśmy okazję zadać kilka pytań Kajetanowi Kajetanowiczowi, który pod czujnym okiem Tommi'ego Makinena pracował nad ustawieniami rajdowego Subaru Impreza.
    auto motor i sport, 2010-04-21 11:05:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij