Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Sergio Pininfarina nie żyje

2012-07-04
Pininfarina Jako nadwornemu styliście Ferrari, ojcu Sergio firma Pininfarina zawdzięcza sławę.

Wraz z zespołem pracował także m.in. dla Maserati, Cadillaca, Alfy Romeo, Forda, Volvo i Lancii. Jego dziełem były m.in. takie modele, jak Ferrari 246 o przydomku Dino, uchodzący za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych wszechczasów, czy Alfa Romeo Duetto, uwieczniona przez Dustina Hoffmana w filmie "Absolwent". Spod ręki Pininfariny wyszły też m.in. Maserati Quattroporte, Fiat 124, Alfa Romeo Spider czy Peugeot 406 Coupe.

Z francuskim koncernem włoski stylista współpracował prawie przez 50 lat, rodzinne modele 403 i 404 cieszyły się swego czasu sławą francuskich Mercedesów. 504 oraz jego wersja cabrio są do dzisiaj poszukiwanymi oldtimerami.

Sergio Pininfarina urodził się w 1926 r. w Turynie, w 1966 przejął po ojcu firmę, zajmującą się stylistyką samochodową. Wcześniej, przez 16 lat był jej pracownikiem. Z czasem większość obrotów firma uzyskiwała dzięki produkcji całych samochodów, a nie tylko opracowywaniu stylistyki. W trzech fabrykach powstawały takie auta, jak Ford StreetKa, Focus Cabrio czy Volvo V70. Dla chińskiej firmy Chery przedsiębiorstwo Pininfariny opracowało kompletny samochód. W osobnych zakładach powstają ekspresy do kawy i buty narciarskie.

Pinifarina wcześnie odkrył znaczenie opływowego nadwozia samochodowego i zbudował jeden z pierwszych tuneli aerodynamicznych. W latach 80. zaprezentował miejski samochód elektryczny, a w 1996 r. - auto hybrydowe.

Seryjna produkcja modeli na zlecenie wielkich koncernów doprowadziła firmę Pinifariny na skraj upadku. Najstarszy syn Sergia, Andrea, który od 2001 r. kierował przedsiębiorstwem, nie wziął pod uwagę, że metody produkcji aut zmieniły się na tyle, iż koncerny same mogą wytwarzać z zyskiem modele niszowe. Gdy skończyły się umowy z wielkimi producentami firma popadła w kłopoty finansowe.

Sergio Pininfarina cieszył się sławą jednego z najbardziej znanych przedsiębiorców w swoim kraju. Stał m.in. na czele Związku Przemysłowców Confindustria. Za zasługi dla gospodarki włoskiej został w 2005 roku mianowany dożywotnio senatorem; w latach 1979 - 1988 był członkiem parlamentu europejskiego. Między 1969 a 2011 rokiem piastował funkcję członka zarządu w Ferrari, w latach 70. jako profesor "Car Body Design" wykładał w szkole wyższej w Turynie.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najsłynniejszy włoski stylista samochodowy zmarł w Turynie, po długiej chorobie, w wieku 85 lat. Stojąc przez kilka dziesięcioleci na czele firmy designerskiej o międzynarodowej renomie, stał się twórcą stylistyki niemal wszystkich modeli Ferrari.
    auto motor i sport, 2012-07-04 15:20:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij