Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Siła charakteru

Maluch Renault, który w niezmienionej formie przetrwał aż 15 lat, w końcu doczekał się następcy. Nowe Twingo, obficie "inkrustowane" najnowszymi zdobyczami motoryzacyjnej elektroniki, pozostaje jednak wierne koncepcji pierwowzoru.

2007-08-09
Nowy Renault Twingo Poprzednik zrobił rewolucję w klasie maluchów, obecny model jest w nim ledwie zauważalny. Korzysta z techniki Clio II, czyli 2 generacje wstecz.

Proste rozwiązania są najlepsze. Nowe Twingo nie definiuje więc pojęcia "miejski samochód z charakterem" na nowo, lecz kontynuuje dzieło swojego przodka. Bliżej mu jednak do niego pod względem koncepcji nadwozia (trzydrzwiowy hatchback dla czterech osób) niż pod względem wymiarów. Wyraźnie różni się natomiast długością i wysokością nadwozia. Nowe Twingo przybrało na długość i wysokość, odpowiednio, 17 i 5 cm. Sporo, chociaż we wnętrzu auta nie odczuwa się tego aż tak bardzo. Dużą część przyrostu długości pochłonął przedni zwis nadwozia. Kształt przedniej części karoserii zaprojektowano zgodnie z normami, dotyczącymi ochrony pieszych w trakcie kolizji z samochodem i z wymogami bezpieczeństwa w ogóle. Rozstaw osi w nowym Twingo zwiększono o niecałe 3 cm, szerokość wzrosła z 1630 mm do 1654 mm.

W zależności od wersji - z nieprzesuwaną tylną kanapą lub z dwoma niezależnie regulowanymi siedzeniami - pojemność bagażnika Twingo waha się od 230 litrów do 951 l (po złożeniu kanapy) lub może zmieniać się w przedziale od 165 l do 285 l, w zależności od ustawienia tylnych foteli. Po ich złożeniu pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 959 l. Przewożenie długich przedmiotów (nawet do 215 cm) umożliwia składane na płasko oparcie fotela pasażera. Tylne siedzenia można przesuwać w zakresie 22 cm i regulować kąt pochylenia oparć, wybierając jedno z pięciu ustawień. Przewożenie drobiazgów we wnętrzu ułatwia aż 11 praktycznych schowków - większość z nich znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Kieszenie w drzwiach mieszczą butelki o pojemności 1,5 l, uchwyty na kubki z napojami są łatwo dostępne na konsoli środkowej, a na półkę przed kierowcą można zamówić wykładzinę, która bez problemu utrzymuje w miejscu telefon czy iPoda i nie pozwala im przemieszczać się w czasie jazdy.

Nowe Twingo może być wyposażone nie tylko w podstawowe rozwiązania podnoszące komfort jazdy, jak regulowane na wysokość fotel kierowcy i kolumna kierownicy, ale również w automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, automatycznie włączane światła i wycieraczki czy też czujniki parkowania z tyłu. Sprzęt audio ze sterowaniem przy kierownicy, przystosowany do odtwarzania płyt CD i plików MP3, może być dodatkowo wyposażony w złącze USB, umożliwiające podłączenie odtwarzacza MP3 lub iPoda.

Dane Techniczne

Model1.21.5 dCi

Dane Techniczne

Model 1.2 1.5 dCi
Pojemność skokowa cm3 1149 1461
Moc maksymalna kW (KM) 43 (60) / 55 (75) / 74 (100) 47 (65)
przy obrotach 1/min 5250 / 5500 / 5500 3750
Maks. moment obrotowy Nm 93 / 107 / 145 160
przy obrotach 1/min 2500 / 4250 / 3000 1900
Dł. x. szer. x wys. mm 3600 x 1654 x 1470
Rozstaw osi mm 2367
Pojemność bagażnika l 165-285/959
Przyspiesz. 0-100 km/h s b.d. / b.d. / 9,8 b.d.
Śr. zużycie paliwa l/100 km b.d. / b.d. / 5,9 b.d.



Trudno projektuje się następcę tak długowiecznego auta jak Twingo?

Tak, jeśli nie wiadomo kto ma być odbiorcą. My wiemy bardzo dokładnie kto będzie kupował nowe Twingo.

Mimo to w ostatniej chwili zdecydowaliście się jeszcze na jakieś zmiany... Zgodnie z programem Renault Excellence Plan, nowy prezes - Carlos Ghosn - zalecił zoptymalizowanie kosztów projektu X44 pod kątem jakości w ogóle. W wypadku innych modeli już zaowocowało to zmniejszeniem aż o 40% kosztów napraw gwarancyjnych w 2006 roku, w porównaniu z rokiem 2005.

Ile kosztuje niezawodność?

Niezawodność nic nie kosztuje. Kosztuje jedynie dochodzenie do gwarantującej tę niezawodność jakości. W wypadku Twingo zdecydowaliśmy się na zmianę przedniej części nadwozia, ale jednocześnie odłożyliśmy prezentację auta na później.

Po raz pierwszy produkcję nowego modelu powierzyliście fabryce Renault w Słowenii.

Zakład w Novo Mesto produkuje Clio II, a 80% procesu produkcyjnego nowego Twingo jest identyczne jak przy wytwarzaniu tego właśnie modelu. To był naturalny wybór. W porównaniu z Clio II udział dostawców lokalnych w wypadku nowego Twingo zwiększył się jednak dwukrotnie. Teraz wynosi aż 60%, dzięki czemu możemy produkować taniej, szybciej i mamy większą kontrolę nad jakością dostarczanych części i podzespołów.

Rozmawiał: Maciej Ziemek

Pod względem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa już podstawowa wersja Twingo będzie uzbrojona w ABS z EBD i asystentem hamowania oraz w dwie poduszki powietrzne. Airbagi boczne i kurtynowe będą oferowane za dopłatą, podobnie jak ESP, które jednak bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego uzupełni dopiero za jakiś czas.

Precyzyjne prowadzenie i dobry komfort jazdy maluchowi Renault mają zapewnić zmodyfikowana i sprawdzona płyta podłogowa poprzedniego Clio oraz zawieszenie z przodu na kolumnach McPhersona, a z tyłu z belką skrętną o zaprogramowanym odkształcaniu. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, nie oferowane seryjnie tylko do podstawowej wersji, ma uczynić z Twingo mistrza poręczności. Nie dość że średnica zawracania auta z podstawowymi, 14-calowymi kołami wynosi poniżej 10 m, to jeszcze kierownicę będzie można obracać jednym palcem.

Gama jednostek napędowych nowego Twingo obejmuje po jednym silniku benzynowym i wysokoprężnym. 1,2-litrowa, benzynowa jednostka napędowa występuje jednak w aż trzech odmianach mocy - 60 KM, 75 KM i 100 KM (zarezerwowana dla wersji GT). 1,5-litrowy silnik dCi dysponuje mocą 65 KM. Ze wszystkimi jednostkami napędowymi standardowo współpracuje mechaniczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach. Do silnika 1,2-litrowego o mocy 75 KM będzie można zamówić przekładni ę Quickshift, czyli zautomatyzowaną przekładnię mechaniczną, która może pracować jak automat.

Oprócz silnej osobowości, wysokiego poziomu bezpieczeństwa i pewnych właściwości jezdnych, o atrakcyjności nowego Twingo przez długie lata ma stanowić szeroki wybór wyposażenia, kolorów nadwozia i tapicerki oraz dodatków "∫ la carte", czyli z możliwością ich dowolnego łączenia. Dopiero w czerwcu, kiedy nowe Twingo wejdzie do sprzedaży, będzie można przekonać się czy tak jest rzeczywiście. Jedno jest pewne -Renault dołożyło wszelkich starań, żeby wyrazistość Twingo wciąż była jego znakiem rozpoznawczym.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Renault

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 37 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Maluch Renault, który w niezmienionej formie przetrwał aż 15 lat, w końcu doczekał się następcy. Nowe Twingo, obficie „inkrustowane" najnowszymi zdobyczami motoryzacyjnej elektroniki, pozostaje jednak wierne koncepcji pierwowzoru.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij