Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Autolab – samochodowe laboratorium Skody

Inny wymiar edukacji. Ruszyła pierwsza polska szkoła bezpieczeństwa drogowego. Do tego - objazdowa.

2012-07-09
Skoda Autolab Symulator dachowania pozwala odczuć czym jest wypadek. Najlepiej być wówczas na czczo.

Z Autolab - laboratorium przygotowanym przez Skodę - już można zapoznawać się w Poznaniu (do końca lipca, przy Centrum Handlowym M1). Jeszcze w tym roku wystawa zawita do Warszawy, a w 2013 r. odwiedzi Kraków i Trójmiasto. Autolab jest podzielone na strefy poświęcone bezpieczeństwu podróżowania, nowoczesnym technologiom z dziedziny wspomagania prowadzenia samochodu i oszczędnemu korzystaniu z auta. Każdy kto kupi bilet na wystawę Autolab dowie się dlaczego zapinanie pasów to podstawa bezpiecznej jazdy oraz jak należy zachować się w momencie wypadku. Co odważniejsi mogą sprawdzić jak smakuje... dachowanie w kontrolowanych warunkach. Kto zmienia biegi szybciej - kierowca czy dwusprzęgłowa przekładnia DSG? Czy zawsze lepiej wybrać krótszą trasę? Bliższe informacje pod adresem - www.skodaautolab.pl

BEZPIECZNA PODRÓŻ
Podróż zaczyna się już pod domem. Okazuje się, że prawidłowy załadunek samochodu nie jest wcale łatwy. Źle przewożony bagaż to duże zagrożenie dla pasażerów. Z punktu widzenia kierowcy najistotniejsza, prócz sprawności psychofi zycznej, jest prawidłowa pozycja do jazdy. Można też poćwiczyć zakładanie łańcuchów na koła.

TECHNOLOGIE
Auto to nie tylko blaszana puszka. Co kryje się pod lśniącym lakierem? Jak grube są drzwi? Jak wygląda poduszka powietrzna? Po co w skrzyni biegów jest tyle kół zębatych? Na te i wiele innych pytań każdy znajdzie tu zadowalającą odpowiedź. Na animacjach można zobaczyć, jak zachowuje się samochód wyposażony w systemy ABS czy ESP. Wszyscy, dla których zmorą podczas egzaminu na prawo jazdy była zatoczka mogą przekonać się, jak z tym manewrem radzi sobie nowoczesna technika. Reflektory ksenonowe to nie tylko efektowny gadżet - na drogę rzucają trzy razy więcej światła niż tradycyjne. Każdy będzie też wiedział, jakie korzyści dają kontrolowane strefy zgniotu.

STREFA EKO
Oszczędzaj środowisko i własne pieniądze. Dziś, kiedy litr paliwa kosztuje blisko 6 złotych, nikogo nie trzeba przekonywać do nauki oszczędzania. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że jazda na dystansie krótszym niż 4 kilometry jest najbardziej kosztowna. Zużycie paliwa w trakcie pierwszych 2-3 minut jazdy, nawet w najbardziej oszczędnym aucie, jest skrajnie wysokie. Poruszając się po mieście, lepiej nadłożyć drogi - na rzecz płynnej jazdy. Stojąc na światłach dłużej niż 30 sekund, wyłączaj silnik. Nawet jeśli Twój samochód nie ma systemu start/stop.

STREFA WYPADKU
Podczas wypadku ważny jest tylko człowiek. Lśniący lakier, piękna linia nadwozia są bez znaczenia w momencie kolizji. Wówczas liczy się to, na ile jesteśmy na nią "gotowi" oraz jakie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa ma nasz pojazd. Po 4 milisekundach zadziałały poduszki powietrzne, a wcześniej napinacze zaciągnęły pasy bezpieczeństwa. Wypadek trwa krócej niż opowiadanie o nim, dlatego od naszej przezorności tak wiele zależy. Luźno przewożone przedmioty mogą być śmiercionośne. 1,5-litrowa butelka może ważyć... 64 kg!

KINO
Zobacz i uwierz. Seanse odbywają się co 7 minut. Instruktorzy Szkoły Auto odwiedzili wszystkie europejskie kraje. Podpowiadają, jak poruszać się na tamtejszych drogach, na co zwracać uwagę i jakie nietypowe znaki drogowe można tam napotkać. Dowiesz się także jak należy zachować się w momencie kolizji, zarówno kiedy jesteś sprawcą, jak i poszkodowanym; czy zawsze należy wzywać policję, jakie dokumenty są niezbędne. Zobaczysz jazdę długimi tunelami - niektóre mają nawet kilkanaście kilometrów długości. Wszystkiego od razu nie zapamiętasz, ale pobyt w Autolabie nie jest limitowany. Ograniczają go wyłącznie godziny otwarcia i zamknięcia Centrum.

Jak to jest zrobione?

Autolab przypomina gwiezdne miasteczko. To siedem połączonych ze sobą różnej wielkości namiotów o metalowej, szkieletowej konstrukcji. Obiekt jest w pełni klimatyzowany, więc może działać przez cały rok; rozkładanie zajmuje około 3 tygodni, tyle samo trwa składanie. Przewiezienie go między miastami to cała operacja logistyczna. Centrum jest otwarte 6 dni w tygodniu, z wyjątkiem poniedziałków.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):a dlaczego niezdrowe?To Ty nie wiesz, że diesel najbardziej dostaje po **** w takich momentach? Zresztą nie tylko diesel - rozruch i gaszenie silnika jest zawsze dla niego obciążeniem co powiedział kolega wyżej.
    ~Samuraj, 2012-07-11 00:58:03
  • avatar
    zgłoś
    No właśnie, jak to jest z tym systemem start/stop? Podobno większość urządzeń najbardziej cierpi w momencie rozruchu. Więc silnik chyba też? Może zwiększone zużycie paliwa i wydzielanie spalin przy starcie jest w sumie mniejsze niż podczas 30 sekund pracy na biegu jałowym i na paliwie można zaoszczędzić (oraz pochwalić się w katalogu mniejszą emisją - przynajmniej na papierze) ale na trwałość różnych elementów mechanicznych mniej lub bardziej niekorzystny wpływ chyba ma.
    przydrożny, 2012-07-10 19:24:53
  • avatar
    zgłoś
    a dlaczego niezdrowe?
    esper, 2012-07-10 16:01:55
  • avatar
    zgłoś
    Gaszenie silnika podczas 30 - sekundowego postoju na światłach - może i to oszczędzanie paliwa, ale w przypadku diesla niezdrowe dla silnika. Oszczędność ponad wszystko?
    ~Samuraj, 2012-07-09 13:16:40
  • avatar
    zgłoś
    Inny wymiar edukacji. Ruszyła pierwsza polska szkoła bezpieczeństwa drogowego. Do tego - objazdowa.
    auto motor i sport, 2012-07-09 12:14:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij