Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Skoda Kodiaq – niedźwiedź z Mlada Boleslav

Model Kodiaq swoją nazwę zapożyczył od gatunku niedźwiedzia, który występuje na jednej z wysp Alaski. Auto stylistycznie bardzo przypomina koncepcyjny model Vision S.

Bartosz Broński 2016-09-01
Skoda Kodiaq

Podczas premiery studyjnego modelu Vision S, główny projektant Skody, Josef Kaban zapowiedział, że jest to auto, które w 90-95% jest seryjnym modelem. I rzeczywiście, z zewnątrz Kodiaq bardzo przypomina model studyjny. Z przodu samochód "uśmiecha się" dużym wlotem powietrza w zderzaku, niewielkie światła do jazdy dziennej w kształcie wieloboku wkomponowano tuż pod głównymi reflektorami, rozdzielonymi przez podwójnie żebrowany grill. Dwa osobne światła, mogą zapowiadać, jak będzie wyglądała odświeżona Octavia, której pierwsze nieoficjalne wizualizacje mogliśmy już oglądać jakiś czas temu.

  

Z tyłu auta klosze reflektorów mają ostre krawędzie oraz światła do jazdy dziennej w kształcie litery "C". Dwie końcówki układu wydechowego zostały ukryte za dodatkową nakładką.

W ofercie pojawi się paleta 14 kolorów lakieru – cztery jednolite oraz dziesięć metalizowanych. W Polsce samochód będzie oferowany w jednej z trzech wersji wyposażeniowych – Active, Ambition oraz Styl. Zapewne w przyszłym roku do nich dołączy wariant Laurin&Klement, a później być może Monte Carlo.

Skoda Kodiaq na targach Paryż Motor Show 2016

 

Skoda Kodiaq wymiary:

  • długość – 4697 mm
  • szerokość – 1882 mm
  • wysokość – 1676 mm
  • rozstaw osi – 2791 mm

Skoda Kodiaq została zbudowana na szeroko wykorzystywanej, modułowej płycie podłogowej MQB. Ma to odzwierciedlenie w masie auta - podstawowa wersja Kodiaqa waży 1425 kg. Twórcom udało również uzyskać nie najgorszy współczynnik oporu powietrza – 0,33.

7 liczbą rodzinną

Skoda Kodiaq, to pierwszy samochód z Mladej Boleslav, który będzie oferowany również wersji 7-osobowej. Samochód ma zapewnić duża przestrzeń w kabinie i co ciekawe jest tylko o 9,9 cm krótszy od Volkswagena Touarega. Czeski SUV daje możliwość wyboru pomiędzy 7-miejscowym wnętrzem, a potężnym bagażnikiem o pojemności 720 l i 2065 l (po złożeniu oparć tylnej kanapy).

Oczywiście takie warunki dostaniemy w 5-miejscowej wersji. Za dodatkowe dwa fotele trzeba będzie dopłacić. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i można ja przesuwać wzdłużnie o 18 cm i pochylać jej oparcia.

Nowością jest system ochrony krawędzi drzwi podczas wysiadania. Gdy otwieramy drzwi, to wysuwa się listwa, która chroni drzwi przed zarysowaniem i co ważniejsze dzięki takiemu rozwiązaniu unikniesz uszkodzenia innego auta stojącego obok na parkingu.

W aucie pojawia się na nowo zaprojektowany podłokietnik, pod nim (a nie w nim) mamy schowek, przez co nie musi otwierać podłokietnika, by coś do niego schować. To rozwiązanie proste i zarazem praktyczne. Skoda obiecuje, że takich nowych rozwiązań spod szyldu „Simply Clever” będzie siedem.

Silniki

Kodiaq nie zaskoczy nowymi jednostkami napędowymi, ale za to pojawią się nowe konfiguracje znanych silników. Na początku pojawią trzy silniki benzynowe TSI i dwa wysokoprężne TDI:

silniki benzynowe silniki wysokoprężne
1.4 TSI  125 KM i 200 Nm   2.0 TDI 150 KM i 340 Nm
1.4 TSI  150 KM i 250 Nm   2.0 TDI 190 KM i 400 Nm
2.0 TFSI  180 KM i 320 Nm      

W zależności od konfiguracji jednostki napędowe są łączone z 6-stopniową skrzynią mechaniczną lub 6-biegową skrzynią automatyczną DSG. Nowością jest także 7-biegowa przekładnia DSG, która może współpracować z silnikiem o maksymalnym momencie obrotowym do 600 Nm. 

Najmocniejsze jednostki - TDI (190 KM) i TSI (180 KM) współpracują z skrzynią DSG (7 biegów), a do silnika podstawowego 1.4 TSI przygotowano mechaniczną i automatyczną (DSG), obie o 6-przełożeniach. 

Oczywiście nie zabraknie napędu 4x4, który przygotowano w zestawie z większością silników. Realizowany jest on przez hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Tylna oś będzie dołączana bez ingerencji kierowcy. 

Zawieszenie

Układ kierowniczy jest wspomagany elektromechanicznie. Klient na życzenie będzie mógł zamówić elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+. Kodiaq opcjonalnie może posiadać układ Driving Mode Select, który pozwala ustawić jeden czterech trybów (Normal, Eco, Sport i Individual) pracy silnika, skrzyni biegów, układu wspomagania kierownicy itd. 

Poza tym nie zabraknie znanego z innych modeli adaptacyjnego zawieszenia DCC, które jest łączony z systemem Drive Mode Select. Kierowca może wybrać ustawienie sportowe, normalne i komfortowe zawieszenia. 

Nowy projekt kokpitu

Zdjęcia wnętrza poznaliśmy kilkadziesiąt godzin temu, a wyróżnia się ono pionowymi, wąskimi kratkami nawiewów. Przyciski, które można znaleźć po bokach ekranu w Superbie, w Kodiaqu zostały usunięte. Mamy za to obszary reagujące na dotyk rozlokowane na wyświetlaczu. Czy to rozwiązanie lepsze? Zobaczymy, gdy będziemy mieli styczność z autem. W standardzie ekran ma przekątną 6,5-cala, a opcjonalnie można zamówić większy – 8-calowy.

W bogatszych wersjach wnętrze może być wykończone skórą lub połączeniem skóry i alcantary. Listwy dekoracyjne występują w 5 różnych wariantach. Na życzenie można wybrać jedno z 10 rodzajów podświetleń drzwi.

 

Układy wspomagające

Można śmiało powiedzieć, że Skoda Kodiaq jest nafaszerowana nowościami, jak żaden inny samochód tej marki. Poza wyżej wymienionymi zadebiutują również nowe systemy wspomagające kierowcę:

  • układ wspomagania podczas manewrowania z przyczepą - gdy kierowca zacznie wolno cofać z przyczepą, to system przejmie kierowanie
  • układ monitorowania otoczenia podczas cofania - komputer zahamuje pojazd przy cofaniu, gdy tylko dostanie sygnał o zbliżających się prostopadle pojazdach
  • Area View – to układ widoku 360 stopni znany z innych samochodów, na ekranie będziemy mogli obserwować obraz z kamer znajdujących się w obudowach lusterka oraz z przodu i z tyłu SUV-a.
  • Na pokładzie nie zabraknie również takich systemów jak m.in.: Drive Alert (rozpoznający zmęczenie kierowcy) czy Crew Protect Assit (w razie zagrożenia domknie szyby w oknach, zamknie dach panoramiczny i napnie pasy bezpieczeństwa).

 

Multimedialny kombajn

Kodiaq będzie również wyposażony w nowe multimedia, jak chociażby urządzenie Columbus z funkcją Google Earth i Street View. A z kolei Skoda Connecte App pozwoli odbierać komunikaty na naszym smartfonie, gdy osoba, której użyczyliśmy auto będzie np. poruszać się z niedozwoloną prędkością.

Topowy zestaw multimedialny dodatkowy będzie wspierany przez 64 GB dysk twardy i napęd DVD. Opcjonalnie będzie można korzystać z modułu LTE. Oczywiście każdy z pasażerów pozwoli surfować internecie poprzez WiFi. Fani muzyki mogą cieszyć się sprzętem audio o mocy nawet 575 W.

Skoda Kodiaq będzie oficjalnie prezentowana na targach Paryż Motor Show,a do sprzedaży auto trafi na początku 2017 roku. Cena nie jest jeszcze znana, ale będzie nieco wyższa od ceny Superba, który kosztuje od 87 610 zł.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij