Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.0

Sport: Przygotuj się do rajdu!

Refleks, balans, siła - to cechy dobrego rajdowca. Tylko u nas poznasz tajemnice przygotowania kierowców, a także dowiesz się co jeść, jak ćwiczyć i czego unikać przed startem w rajdzie.

2013-04-04

W wielkim sporcie za pięciosekundowym skokiem narciarskim czy rzutem lekkoatletycznym kryją się tysiące godzin bardzo różnych działań - treningowych, organizacyjnych, logistycznych. Jeśli to tenis stołowy – sprzęt mieści się w torbie; jeśli wielki rajd samochodowy w Australii (trzeba wysłać samochody i tony sprzętu) - sprawa jest o wiele trudniejsza. Zwłaszcza jak za miesiąc jest kolejny rajd , np. w Argentynie - na który trzeba mieć inne koła, inne opony, inną skrzynię biegów. Wyczynowy kierowca rajdowy musi być przygotowany fizycznie (to niezbędne przecież w każdym sporcie), ale i psychologicznie. W bardzo intensywne w tym sporcie treningi fizyczne wielu kibicom trudno uwierzyć. Przecież podobnie jak szachy czy brydż, rajdy samochodowe to sport… siedzący. Dopiero gdy na mecie odcinka specjalnego obserwujemy oblanego potem i ledwo żywego kierowcę, dajemy się przekonać, że na siedząco też może być ciężko. O przygotowaniach do takiego wysiłku rozmawiamy z Maciejem Oleksowiczem - polskim reprezentantem na rajdowe mistrzostwa świata w kategorii SWRC.

Ćwiczenie czyni mistrza

Kręcenie kierownicą tylko dyletantom wydaje się mało sportowe. I nie chodzi tylko o to kręcenie, bo nie to jest największym wysiłkiem, ale o połączenie ogromnego stresu w czasie ekstremalnej jazdy samochodem, ekstremalnej koncentracji i ogromnego, chociaż niewidocznego wysiłku związanego z wielkimi przeciążeniami, które działają na kierowcę i pilota w każdym zakręcie i przy każdym lądowaniu na twardym podłożu, bo przecież rajdowe auto często podróżuje w powietrzu - mówi Maciej.

Rajdy to sport siedzący. Ale z powodu przeciążeń wysiłek jest potworny

Przygotowania do rajdu (a zawodnik ma wielkie rajdy np. co 3 tygodnie) zaczyna się… dzień po poprzednim rajdzie. Od odespania i chwili relaksu, ale też od nowego "kopa psychicznego". Tzn. szybko trzeba sobie uzmysłowić, na jaki rajd jedziemy, np. z koła podbiegunowego w tropiki czy odwrotnie. Szybko przejrzeć materiały filmowe (w tym nakręcone kamerą pokładową "on boardy") pokazujące specyfikę rajdu, trudności, zakres temperatur. Do tego przejrzenie z pilotem papierów, map, dokumentów danego rajdu, bo wiedza to skarb bezcenny. To wszystko pozwala na rozpoczęcie układania planu różnych działań i zadań. Po ich rozdzieleniu kierowca może "pomyśleć o sobie".

Jazda w rajdach samochodowych wymaga dobrej wytrzymałości ogólnej, świetnego wyczucia równowagi i refleksu. Na rysunkach pokazujemy, ile ćwiczeń jest do tego potrzebnych. Istotnym elementem w sporcie jest dieta. - Jestem szczupły, więc jem wszystko, co lubię, bo moje dobre samopoczucie jest ważniejsze niż tabelki z kaloriami. Tuż przed rajdem moje menu jest coraz lżejsze i delikatniejsze. Przed startem unikam dziwnych, chociaż ładnie wyglądających egzotycznych potraw. W trakcie rajdu zupełnie bez eksperymentów, głównie odgrzewane delikatne spaghetti ze słoika, przywiezione z Polski, a przygotowane przez moją mamę - mówi Maciej. - W aucie wyczynowym nie ma klimatyzacji i wykładzin, w środku mamy np. 60 stopni. Trzeba więc dużo pić. Mnie w trakcie jazdy wystarczają 3 litry. Reszta wieczorem. Już w trakcie opisu trasy innym autem nie używam klimatyzacji, by przyzwyczaić się do takich temperatur - dodaje.

Rajdy samochodowe to nie tylko wydolność fizyczna, ale też ogromny wpływ – na wynik i bezpieczeństwo - sprawności psychicznej zawodnika. – Kluczowe elementy to koncentracja i refleks. Po konsultacjach z psychologiem nauczyłem się dobrych metod koncentracji - przyznaje Oleksowicz. Z refleksem sprawa jest bardziej skomplikowana. W sportach samochodowych trening kierowcy jest bardzo niesamochodowy. Sprzęt o ogromnej, często milionowej wartości ma tak małą trwałość i "czas przydatności do użycia", że testuje się go krótko, tyle ile potrzeba, żeby ustawić parametry zawieszenia, a do celów treningowych, poza bogatymi zespołami fabrycznymi, generalnie wykorzystywany nie jest. W rajdach na najwyższym poziomie ta trwałość to np. 10 dni jazdy. Trenuje się więc innymi autami, a niektórzy podpierają się różnymi elektronicznymi testerami i grami komputerowymi.

Sam rajd to wysiłek, emocje, nerwy, adrenalina, ale i bajeczna frajda. - Jeśli na końcu jest sukces - to świetnie - mówi Maciek. I dodaje - ale w rajdach często najtrudniejsza jest nie trasa, ale pogodzenie się z niezasłużoną porażką, gdy zupełnie bez powodu auto nagle przestaje działać. Wtedy po prostu boli. Ale trzeba wrócić do domu i dzień po rajdzie (po porażce może dwa dni później) wejść w ten kierat od nowa. Bo przecież będzie następny rajd.

Poniżej znajdziesz zestaw ćwiczeń, które sprawią, że Twoja forma przed rajdem będzie optymalna, a Ty będziesz miał siłę i wytrzymałość, aby każdy odcinek specjalny zakończyć z zapasem mocy.

Siła

Wzmocnij mięśnie, by panować nad maszyną Wystarczą trzy ćwiczenia obciążające największe grupy mięśniowe, by nabrać mocy całego ciała. Wykonaj po 3 serie każdego ćwiczenia, z obciążeniem na 15–20 powtórzeń.

1.
Nogi - przysiad ze sztangą

Stań w lekkim rozkroku, ze sztangą na barkach za głową (możesz trenować przy maszynie). Patrz przed siebie. Zrób przysiad, aż uda będą równoległe do podłoża, a potem wróć do pozycji wyjściowej.

2.
Klatka - wyciskanie sztangi na maszynie

Połóż się na ławeczce pod sztangą, tak by była nad Twoją klatką. Złap gryf nieco szerzej niż szerokość Twoich barków. Opuść powoli sztangę do klatki piersiowej, a potem dynamicznie wyprostuj ramiona, unosząc ją do góry.

3.
Plecy i obręcz biodrowa – Martwy ciąg


Stań przed sztangą na wysokości piszczeli, w lekkim rozkroku. Złap ją nachwytem, a potem wyprostuj plecy unosząc w ostatniej fazie sztangę do góry. Potem powoli wróć do pozycji startowej. Staraj się nie wyginać pleców w łuk.

Refleks

W rajdach refleks to życie W wielu bezpiecznych sportach słaby refleks zawodnika to przegrana rywalizacja. W wyczynowej jeździe autem nad przepaściami spóźnionym refleksem można przegrać wszystko.

Tenis stołowy i squash

Świetnym sposobem na poprawę refleksu jest gra w tenisa stołowego albo squasha. Poprawiają czas reakcji, jak również koordynację ręka-oko, zwiększając jednocześnie bardzo wytrzymałość.  

Balans

Prowadzenie auta to nie gra komputerowa Działają na Ciebie siły bezwładności, którym musisz przeciwstawić się silnymi mięśniami korpusu. Trenuj je w stanie nierównowagi. Zrób 3 serie, z maksymalną liczbą powtórzeń.

1.
Rowerek na niestabilnym podłożu

 

Połóż się na plecach na czymś niestabilnym (piłka Bosu, gruba poduszka albo materac). Spleć dłonie za głową i zbliżaj do siebie naprzemiennie łokcie i kolana (np. prawy łokieć do lewego kolana). Staraj się nie zginać za mocno szyi.

2.
Boczny mostek na piłce  

Połóż się na boku, opierając się przedramieniem na niestabilnym podłożu (poducha, piłka Bosu). Drugą rękę oprzyj na biodrze. Unieś biodra, tak by ciało tworzyło linię prostą. Wytrzymaj tak 30 sekund i zmień strony. Powtórz 2–3 razy.

3.
Pompki z ręką na piłce


Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij