Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Sprzedaż nowych samochodów

Najpopularniejsze. Skoda prowadzi w klasyfikacji i marek, i modeli dzięki Octavii. W 2011 roku po raz pierwszy więcej aut kupiły firmy niż osoby prywatne. Ilość rejestracji zmalała o jedną ósmą w porównaniu z 2010 rokiem.

2012-04-16
Top 10 modeli 2011 Top 10 modeli 2011

Rynek nowych aut osobowych skurczył się w Polsce w minionym roku o 12,51%. W roku 2011 zarejestrowano 274 473 sztuki (bez pick-upów), podczas gdy w 2010 - 313 728. Dlaczego tak się stało? Niepewna sytuacja gospodarcza, wyeliminowanie "kratek", ograniczenia w zaciąganiu kredytów i wzrost ich kosztów - wylicza Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

- Kryzys w Europie, nieustannie komunikowany w mediach, nie sprzyjał koniunkturze na rynku samochodowym - dodaje Marcin Okrój, dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland. - Niepokój powodował naturalną zmianę priorytetów zakupowych.

Spadki dotknęły większość segmentów, ale były i takie, które urosły. Najwięcej procentowo zyskały luksusowe (+33,85%). Ale nie jest tak, że im drożej, tym zawsze lepsza rynkowa kondycja, skoro duże i drogie SUV-y straciły 39,65%.

Udział diesli w rynku spadł o około 5% (do 38,31%). Olej napędowy stał się w ubiegłym roku droższy od benzyny, a silniki benzynowe są coraz oszczędniejsze.

Zwiększył się udział rejestracji na firmy, aż do 56 procent. Pierwszy raz więcej kupują przedsiębiorcy niż klienci indywidualni. Poza tym z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że ostateczny udział osobowych nabywanych przez firmy - w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne - jest wyższy. Samochody części przedsiębiorców, ze względu na przepisy ograniczające odliczenia VAT-u, są rejestrowane bezpośrednio na nich, jako na osoby fizyczne, a nie na firmy.

Piszemy o rejestracjach, gdyż są one bardziej miarodajne dla naszego rynku niż sprzedaż. Rejestracje wskazują, ile aut naprawdę trafiło na polskie drogi. Różnice względem danych o sprzedaży - zawsze wyższych - wynikają m.in. z reeksportu, czyli zakupów czynionych u nas przez mieszkańców innych państw oraz z przesunięcia rejestracji w czasie. Importerzy z reguły traktują jako sprzedane egzemplarze, które przekazali dealerom, a jak wiadomo mogą one stać w salonach nawet kilka miesięcy.

CZESKO-NIEMIECKA CZOŁÓWKA

Czeska marka obroniła pierwszą pozycję sprzed roku i sprzed dwóch lat. Mimo braku nowości, w 2010 r. wybieraliśmy Skody najczęściej - ich udział w rynku sięgnął 12%. Jak ocenia Wojciech Drzewiecki z Samaru, przyczyny sukcesu to silna aktywność marketingowa marki oraz dobre postrzeganie przez klientów, w tym flotowych.

Na pozycji wicelidera utrzymał się Ford. To także gracz numer dwa na rynku flotowym, po Skodzie. W przypadku Forda można wręcz pisać o marce flotowej: indywidualni klienci odebrali tylko 7030 Fordów, floty - 15 853 auta tej marki.

Trzeci był Opel z szeroką i w miarę świeżą ofertą, nową Astrą IV, Insignią. Czwarty, Volkswagen, to pierwsza marka, której rejestracje, nieznacznie, ale wzrosły w stosunku do 2010 r. Volkswagen dominuje na rynku aut używanych i powoli dociera do czołówki "salonowej". Toyota (5. miejsce) odnotowała 22-procentowy spadek. Marka ta - przypomnijmy - była numerem 1 w latach 2007-08. Fiat rządził rynkiem osobowych aut w okresie 2000-04. Teraz z jeszcze większym niż Toyota spadkiem (26%) ma o tyle trudną sytuację, że nie jest popularny we flotach. Indywidualni nabywcy zarejestrowali 11 663 Fiaty, floty 5828 - proporcja odwrotna niż w Fordzie.

Znak czasu to obecność w dziesiątce dwóch "koreańczyków" z koncernu Hyundai, czyli Hyundaia (8. lokata) i Kii (10.).

DLACZEGO IM POSZŁO?

W czołowej dwudziestce tylko sześciu markom wiodło się lepiej niż w poprzednim, 2010 roku. Poza Volkswagenem - Hyundaiowi (8. miejsce), Nissanowi (9.), Chevroletowi (13.), Suzuki (14.), Dacii (18.).

- Dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim pełnej dostępności nowych modeli, Micry oraz Juke'a, a także Qashqaia - mówi Maciej Klenkiewicz, dyrektor polskiego oddziału Nissan Sales Central & Eastern Europe Kft.

- Trafiamy w potrzeby Polaków - lapidarnie stwierdza Andrzej Żelazny, dyrektor generalny Chevrolet Poland. Najpopularniejsze modele to Aveo i Spark, nieduże, z ekonomicznymi silnikami benzynowymi.

Podobnie jest z Dacią, która stawia na produkty o bardzo niskich kosztach utrzymania, bez straty na jakości. Wprowadzenie w ub.r. fabrycznego zasilania LPG dla całej gamy Dacii uczyniło ją jeszcze bardziej atrakcyjną - uważa Grzegorz Paszta, attaché prasowy Renault Polska, importera rumuńskich aut.

Szefostwo Suzuki Motor Poland zwraca uwagę na inne elementy. Suzuki skoncentrowało się na promocjach z użyciem tzw. narzędzi finansowych (kredyt, leasing, ubezpieczenie), komunikowanych przez telewizję i internet. Poza tym polska centrala może elastycznie reagować na sytuację. Nie musi na przykład czekać tygodniami na zaakceptowanie swoich planów.

MILCZENIE MINISTERSTWA

  • Czy tak zwana kratka wróci od 1 stycznia 2013 roku?
  • Czy wprowadzenie, dla fi rm, pełnego odpisu VAT od ceny auta i tankowanego doń paliwa wpłynęłoby na zwiększenie sprzedaży nowych samochodów i w rezultacie dochodów budżetu? Tak jest w Niemczech - tam można kupić auto na fi rmę z pełnymi korzyściami podatkowymi i nie musi to być pick-up czy "kratka".
  • Czy przywileje podatkowe (pełny odpis VAT) dotyczące pick-upów zostaną utrzymane w następnych latach? Te trzy pytania przekazaliśmy mailowo i telefonicznie służbom prasowym Ministerstwa Finansów. Czekaliśmy ponad dwa tygodnie, żadna odpowiedź nie nadeszła.

MODELE ZDUBLOWANE

Ranking modeli otwiera Skoda Octavia. Na jej wynik zapracowała druga generacja - sprzed liftingu (Tour) i po liftingu. W przypadku wicelidera, Opla Astry, również były i są sprzedawane dwa modele - III (Classic) i IV. Trzecia w zeszłorocznych rejestracjach była Skoda Fabia. Potęga Skody bierze się z wyników Fabii i Octavii - razem przyniosły 26 733 rejestracje na 32 406 ogółem (82,5%).

ŚREDNIA CENA - PRAWIE 80 TYSIĘCY ZŁ

78 776 zł to średnia ważona cena sprzedaży osobowego auta zarejestrowanego w ub.r. W cennikach pod koniec lutego br. tyle kosztowały - z wyposażeniem standardowym, bez promocji - między innymi Skoda Octavia 1.4 TSI/122 KM (78 500 zł), Opel Astra IV GTC 1.4 Turbo/140 KM Enjoy (78 800 zł), Skoda Fabia 1.4 TSI/180 KM RS Combi (76 800 zł), czy hatchback Ford Focus 1.6/150 KM Trend Sport (77 850 zł). Indywidualni klienci kupowali w zeszłym roku taniej, za 68 244 zł, fi rmy drożej - za 88 208 zł.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Szczerze powiedziawszy nie stać mnie na nowy samochód, a zadłużać się nie chce, przynajmniej nie teraz. Postanowiłem wynająć samochód długoterminowo w Leasetake. Podpisałem umowę i każdego miesiąca płacę tyle samo i jeźdżę nowym samochodem. Wybór aut ogromny, ceny różne, generalnie im okres umowy dłuższy, tym bardziej się opłaca.
    ~Bartek, 2016-11-14 14:21:12
  • avatar
    zgłoś
    Szczerze powiedziawszy nie stać mnie na nowy samochód, a zadłużać się nie chce, przynajmniej nie teraz. Postanowiłem wynająć samochód długoterminowo w Leasetake. Podpisałem umowę i każdego miesiąca płacę tyle samo i jeźdżę nowym samochodem. Wybór aut ogromny, ceny różne, generalnie im okres umowy dłuższy, tym bardziej się opłaca.
    ~Bartek, 2016-11-14 14:20:21
  • avatar
    zgłoś
    Opel raczej nie choćby z tego powodu, że notuje bardzo duże spadki w Europie i tak do końca nie wiadomo jak będzie rozwijać się. VW - pewnie by chciał, ale mimo wszystko jest droższy niż Skoda co ma u nas decydujący wpływ.Niemniej w przypadku najmniejszego Citigo vs Up! różnice w cenie zaczynają się zacierać.
    garfield, 2012-04-18 19:24:24
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie to jeszcze trochę potrwa.
    ~Samuraj, 2012-04-16 15:18:56
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe czy i kiedy Opel lub VW wyprzedzą Skodę.
    rzęsor, 2012-04-16 15:08:06
  • avatar
    zgłoś
    Najpopularniejsze. Skoda prowadzi w klasyfikacji i marek, i modeli dzięki Octavii. W 2011 roku po raz pierwszy więcej aut kupiły firmy niż osoby prywatne. Ilość rejestracji zmalała o jedną ósmą w porównaniu z 2010 rokiem.
    auto motor i sport, 2012-04-16 10:35:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij