Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Szkoła wygrywania

2010-08-24
Bracia Bębenkowie Bracia Bębenkowie – nie tylko najskuteczniejsi, ale także najszybsi na większości oesów

Napęd na dwa koła da się lubić. Od lat nie wysiadał z auta z napędem 4x4, teraz rządzi w Citroen Racing Trophy Polska, za kierownicą przednionapędowego Citroena C2-R2 Max. Oto Michała Bębenka sposób na szybką jazdę. 

Już dwa razy Michał i Grzegorz Bębenkowie zakładali "koronę" wicemistrza Polski w rajdach samochodowych w klasyfikacji generalnej, wielokrotnie zajmowali miejsce na podium w klasie N-4, czyli najmocniejszych "seryjnych" samochodów z napędem na cztery koła, które ścigają się w rajdach. Jak większość rajdowców, Michał zaczynał karierę za kierownicą "ośki", ale szybko przesiadł się na samochód z napędem na cztery koła i tak już zostało.

Po zwycięstwie w klasyfikacji generalnej Rajdu Polski w 2008 r. i po triumfie w tym rajdzie w klasyfikacji grupy N, rok później - kiedy rajd był rundą mistrzostw świata(!) - wydawało się, że sympatyczni bracia Bębenkowie do końca kariery będą wierni "czterem łapom". Kryzys i kłopoty ze zgromadzeniem odpowiedniego budżetu zmusiły ich do zweryfikowania planów na sezon 2010.

W podjęciu decyzji pomógł Citroen i jego program Citroën Racing Trophy Polska, w którym zawodnicy są hojnie nagradzani za wyniki. W sumie, w każdej rundzie mistrzostw Polski do podziału jest aż 78 400 zł. Najszybszy za zwycięstwo w grupie R, w której ścigają się małe Citroeny C2-R2 Max, kasuje 20 tys. zł. Powrotu do ścigania się "ośką" Michał nie traktuje jak degradacji. "Nie taką ośką, jaką jest C2-R2 Max! Każdy z czterech dotychczasowych rajdów kończyliśmy z punktami w klasyfikacji generalnej RSMP. Na mecie Rajdu Bohemia zameldowaliśmy się na 7. miejscu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Na półmetku sezonu zajmujemy 12. miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, z dużymi szansami na miejsce w pierwszej dziesiątce i na mistrzostwo Polski w grupie R. Autem z napędem na cztery koła wcale nie byłoby łatwiej o lepszy wynik."

Żeby było łatwo, trzeba wiedzieć jak wykorzystać na maksa możliwości Maxa. "Oprócz braku mechanizmu różnicowego przy tylnej osi (śmiech), Citroen C2-R2 Max różni się wszystkim od moich wcześniejszych rajdówek. W porównaniu z moim ostatnim "tapczanem" - wielkim, ciężkim i wyposażonym w seryjny hamulec - autem słabo nadającym się do dynamicznej jazdy i wymagającym łagodnego traktowania, C2-R2 Max to samochód ostry jak brzytwa, najlepiej spisujący się w systemie zero-jedynkowym, czyli wszystko albo nic. Trudno pojechać nim na pół gwizdka. Tym bardziej, jeśli myśli się o dobrym wyniku." O sposobach Michała Bębenka na efektywne przyspieszanie, skuteczne hamowanie i szybkie pokonywanie zakrętów, czyli na to wszystko co składa się nie tylko na rajdową jazdę piszemy na kolejnej stronie.

ZAŁOGI UCZESTNICZĄCE W CITROËN RACING TROPHY POLSKA I PUNKTY W KLASYFIKACJI PO 4 Z 8 RAJDÓW W 2010 r.

Jan Chmielewski

Szymon Kornicki

Tomasz Gryc
Tomasz Porębski
Łukasz Markowski

Jan Chmielewski
pilot Robert Hundla

Trzeci rok za kierownicą C2-R2. Był już mistrzem Polski – w klasie R2B i A6. Skuteczny i coraz szybszy.

Punktów: 40

Szymon Kornicki
pilot Piotr Zegarmistrz

Już drugi sezon za kierownicą Citroëna C2-R2, którym  podróżuje oraz szybciej. Był na podium Rajdu Polski w CRTP.

Punktów: 19

Tomasz Gryc
pilot Michał Kuśnierz

Ścigają się w CRTP drugi rok. Znani są z dużej skuteczności – byli na mecie wszystkich tegorocznych rund.

 Punktów: 16

Tomasz Porębski
pilot Tomasz Spurek

Trzeci sezon za kierownicą C2-R2. W ubiegłym byli podwójnymi mistrzami, w tym – szczęście im nie dopisuje.

Punktów: 13

Łukasz Markowski
pilot Maciej Machela

Najwyżej punktujący debiutant w CRTP. Zaczął brawurowo od 3. miejsca w CRTP na Rajdzie Elmot.

Punktów: 12

 Marcin Dobrowolski Ariel Piotrowski Michał Kochanowski- Laren Tomasz Żerebecki Radosław Typa

Marcin Dobrowolski
pilot Michał Dobrowolski

Wierni C2-R2 od 3 lat. Wicemistrzowie
w klasie R2B z 2008 r., w tym roku dwa razy kończyli rajd na 7. miejscu w CRTP.

Punktów: 10

Ariel Piotrowski
pilot Ireneusz Pleskot

Zna się z C2-R2 już trzeci rok. Punktuje regularnie, chociaż nie idzie mu tak  dobrze jak w ubiegłych sezonach.

Punktów: 5

Michał Kochanowski-
Laren, pilot Marcin Celiński

Debiutant w CRTP, ale nie za kierownicą  C2-R2, którym startował w rajdowej
"drugiej lidze”.

Punktów:  5

Tomasz Żerebecki,
pilot Ewa Rybko

Debiutuje w CRTP. Jedyne punkty zdobył w najtrudniejszym
rajdzie sezonu – na szutrowych trasach Rajdu Polski.

Punktów:  3

Radosław Typa, pilot Daniel Siatkowski

Wrócił do Citroëna C2-R2 o rocznej przerwie spędzonej
za kierownicą auta
N-grupowego.

Punktów: 1

PRZYSPIESZANIE.
ELEKTRONIKA W SŁUŻBIE KIEROWCY

Dzięki profesjonalnemu systemowi launch control, w który jest wyposażony Citroën C2-R2 Max, maksymalnie skuteczne ruszanie z miejsca nie jest problemem nawet na luźnych nawierzchniach. Oczywiście, w momencie startu dochodzi do chwilowego zerwania przyczepności napędzanych kół, ale w autach z napędem na cztery koła jest podobnie. Elektronika dba o utrzymanie obrotów silnika i o dystrybucję siły napędowej do kół na takim poziomie, który gwarantuje szybki start i skuteczne rozpędzanie. Kierowca przejmuje kontrolę nad elektroniką wraz ze zmianą biegu z jedynki na dwójkę. Znakomitym ułatwieniem podczas prowadzenia Citroëna C2-R2 Max jest także sekwencyjna skrzynia biegów, która daje możliwość "przepinania" przełożeń "w dół" czy "w górę" w zakręcie - bez użycia sprzęgła i bez straty przyczepności. Równie istotny co elektronika w momencie startu jest... kierowca. Odpowiednie ustawienie auta na starcie i szybkość reakcji zależą już tylko od niego.

HAMOWANIE.
"STAJESZ" NA HAMULCU, A AUTO ZATRZYMUJE SIĘ JAK WRYTE

"Wydajność układu hamulcowego Citroëna C2-R2 Max jest absolutnie zaskakująca. Tak skutecznie nie hamował żaden z samochodów, którymi dotychczas jeździłem" - podkreśla Michał Bębenek. "Hamulce Maxa sprawiają, że auto idealnie nadaje się do bardzo dynamicznej jazdy i takiego traktowania wymaga od kierowcy. Jeszcze nigdy nie hamowałem przed zakrętami tak późno jak teraz." Zawieszenie, rozkład masy i możliwość regulacji siły hamowania pomiędzy koła przedniej i tylnej osi sprawiają, że nawet podczas gwałtownego hamowania mały Citroën C2-R2 Max zachowuje się bardzo stabilnie. "Po prostu, dojeżdżam do zakrętu, staję na hamulcu, skręcam i odjeżdżam" - podsumowuje Michał Bębenek sposób obchodzenia się ze swoją aktualną rajdówką. I dodaje - "tylko czasem przyhamowuję lewą nogą." W "zestawie" z sekwencyjną skrzynią biegów układ hamulcowy Citroëna C2-R2 Max pozwala dawkować siłę hamowania bardziej precyzyjnie niż w mocniejszych samochodach N-grupowych i zapewnia znacznie większe opóźnienie. "Większa masa własna N-grupowych samochodów z napędem na cztery koła i z seryjnymi hamulcami sprawia, że na długich odcinkach specjalnych - gdzie wymagana jest duża ilość hamowań - skuteczność hamulców stopniowo maleje, przez co traci się zaufanie do jazdy na 100%. W Maksie jeszcze nie miałem problemów z hamulcami, co nie znaczy, że nie trzeba o nie dbać i ich oszczędzać. Krótko mówiąc - im mniej hamowań, tym lepiej."

POKONYWANIE ZAKRĘTÓW.
TRZEBA TRZYMAĆ IDEALNY TOR JAZDY

Na rajdach asfaltowych przednionapędowy Citroën C2-R2 Max - w przeciwieństwie do samochodów z napędem na cztery koła, które pozwalają kierowcy na odrobinę fantazji i potrafi ą wybaczyć więcej błędów - wymaga perfekcyjnego toru jazdy i zegarmistrzowskiej precyzji w prowadzeniu. Po prostu, im krótszym torem się jedzie, tym szybciej jest się na mecie. Każde zblokowanie kół podczas hamowania przed zakrętem czy uślizg przedniej osi w trakcie pokonywania zakrętu natychmiast przekłada się na stratę czasu. W wypadku rajdów szutrowych idealny tor jazdy ma nawet większe znaczenie, bo o kolejnych zakrętach trzeba myśleć dużo wcześniej niż w czasie jazdy po drogach asfaltowych. Oczywiście, podczas przyspieszania z wolnych zakrętów Citroën C2-R2 Max nabiera prędkości znacznie oporniej niż auta z napędem 4x4, ale już na łukach od trzeciego biegu wzwyż można nim jechać bardzo płynnie. Jazda efektownymi poślizgami jest możliwa, ale nie ma sensu z uwagi na stratę czasu. Trzeba trzymać idealny tor jazdy i dać autu jechać. Każdy wyjazd poza ten tor negatywnie rzutuje na prędkość przejazdu przez zakręt, albo nawet kilka zakrętów.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 490 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pozostaje tylko odpowiedź na jeszcze nie zadane pytanie: czy DS3 WRC ("wurc nowej ery") powali na łopatki Skodę Fabię R2000 i "wieśniaka" Countrymana (o ile Skoda wystawi swoje "new-WRC")?DS3 WRC i Fabia S2000 (R to inna grupa - obecnie właśnie Bębenków) chodzą w innej wadze, więc pewnie powali. Citroen przeniósł do DS3 WRC wiele wyprobowanych już w C4 rozwiązań i to jest samochód do walki o zwycięstwa w 2011 roku. Countryman to nowy projekt, póki co do testowania, bez pełnego programu strartów w mistrzostwach świata w przyszłym roku. Liczyć może się w 2012, a w 2011 jego każdą wysoką pozycję należy będzie traktować jako niespodziankę. Skoda WRC nie wystawi i pewnie będzie robić kolejne ewolucje Fabii S2000 na IRC i regionalne mistrzostwa, ale może VW pokusi się o rajdówkę z najwyższej półki, choć najwcześniej za dwa lata. Teraz zobaczymy co Sainz i Al-Attiyah zdziałają w Dakarze.
    eri, 2010-12-23 00:42:18
  • avatar
    zgłoś
    Z dobrym zapleczem doświadczenia i tytułów to kto wie, ale przekonamy się za jakiś czas.
    ~Samuraj002, 2010-12-22 01:17:27
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Nie od dziś wiadomo, że Citroen robi świetne rajdówki, a bracia Bębenkowie tylko to potwierdzili (i potwierdzają wciąż). Przyznaję Ci słuszność. Jak by się ktoś pytał, jaki jest nowożytny ideał rajdowego samochodu dowolnego kalibru - odpowiedź jest jedna. Fruwająca żaba, w dowolnej odmianie - C2 R2, C4 WRC czy kiedyś Xsara jako "wurc" lub Saxo kit car. Każde z nich w swojej klasie mogło wiele udowodnić. Pozostaje tylko odpowiedź na jeszcze nie zadane pytanie: czy DS3 WRC ("wurc nowej ery") powali na łopatki Skodę Fabię R2000 i "wieśniaka" Countrymana (o ile Skoda wystawi swoje "new-WRC")?
    airmatic, 2010-12-22 00:52:22
  • avatar
    zgłoś
    Nie od dziś wiadomo, że Citroen robi świetne rajdówki, a bracia Bębenkowie tylko to potwierdzili (i potwierdzają wciąż).
    ~Samuraj002, 2010-12-21 21:12:32
  • avatar
    zgłoś
    He, he, no nie powiem, robi wrażenie. ;-)
    jarek13, 2010-12-21 17:42:37
  • avatar
    zgłoś
    Napęd na dwa koła da się lubić. Od lat nie wysiadał z auta z napędem 4x4, teraz rządzi w Citroen Racing Trophy Polska, za kierownicą przednionapędowego Citroena C2-R2 Max. Oto Michała Bębenka sposób na szybką jazdę.
    auto motor i sport, 2010-08-24 11:06:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij