Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Technika hamowania: Kop z całej siły

Jeździmy za szybko i nawet w sytuacjach krytycznych wielu z nas hamuje zbyt słabo. A połączenie tych dwóch grzechów może być zabójcze.  

2014-04-18
Szkoła auto

Nie jedź za szybko
Zdaniem 65 procent Polaków przekraczanie prędkości jest u nas powszechnie akceptowane. Ponadto jazda z prędkością 10–30 km/h ponad limit wydaje im się całkowicie bezpieczna. To wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego.

Dolicz czas reakcji
Współczesne auta potrafią zatrzymać się z prędkości 100 km/h na odcinku ok. 36 metrów. Ale to droga samego hamowania, trzeba doliczyć do niej czas reakcji kierowcy. Chwila od momentu dostrzeżenia przeszkody do wciśnięcia pedału hamulca trwa zwykle około sekundy. W tym czasie jadąc z prędkością 100 km/h auto pokonuje 28 metrów, czyli od chwili dostrzeżenia przeszkody do zatrzymania auta przejedzie ponad 60 metrów!

Odpuść 10 km/h
Uwzględniając czas reakcji, hamując z prędkości 50 km/h zatrzymasz auto po ok. 28 m, z 60 km/h – po 36 m, a z 70 km/h – po 48 metrach. Co to oznacza? Zakładając, że z 60 km/h wyhamujesz tuż przed przeszkodą, to przy hamowaniu z 70 km/h uderzysz w nią z prędkością ok. 40 km/h. A jeśli przeszkodą był pieszy, to prawdopodobieństwo, że potrącenie skończy się jego śmiercią wynosi aż 40 procent.

Zwolnij i kop z całej siły
Po zauważeniu przeszkody najważniejsza jest błyskawiczna reakcja – szybkie przełożenie stopy z pedału gazu na pedał hamulca, wciśnięcie go od razu z maksymalną siłą i trzymanie do końca – do zupełnego zatrzymania auta. Tu każdy metr może decydować o życiu pieszego. Gdy okaże się, że wyhamowanie przed przeszkodą jest niemożliwe, trzeba starać się ją ominąć. Nie odpuszczaj przy tym hamulca – dziś każde auto jest wyposażone w ABS, więc zareaguje na komendę wydaną kierownicą.

Za kółkiem we dwoje
Co prawda przepisy zwalniają z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa kobiety, u których ciąża jest widoczna, ale zadbaj o to, by Twoja partnerka jednak pasy zapinała – w trosce o zdrowie swoje i dziecka. Badania naukowców z uniwersytetów w Utah i Pittsburgu dowodzą, że kobiety w ciąży jeżdżące bez pasów podczas wypadków są trzy razy bardziej narażone na śmierć i dwa razy częściej doznają rozległego krwotoku wewnętrznego niż te, które w chwili wypadku miały pasy zapięte. Pas nie stanowi zagrożenia dla matki ani dla dziecka, o ile jest dobrze założony.
plus Pas jest zapięty prawidłowo, gdy jego część biodrowa opiera się na kościach miednicy, a część barkowa – między piersiami pasażerki.
minus Złe poprowadzenie pasa – układanie go na brzuchu, ponad nim, czy przeciąganie części barkowej wzdłuż ciała zwiększa ryzyko obrażeń matki i płodu.

Twój ekspert

Radosław Jaskulski - instruktor Szkoły Auto Skody

Czy to prawda, że prowadzenie auta z mocno odchylonym oparciem fotela może być niebezpieczne?
- Albert ze Szczecina

Jeżdżenie w takiej pozycji to błąd popełniany przez wielu kierowców. Po pierwsze pogarsza możliwość szybkiego obracania kierownicą, po drugie, w momencie kolizji grozi wysunięciem bioder spod pasa. Część biodrowa pasa musi spoczywać na miednicy, bo jeśli podczas wypadku napięty pas trafi na miękkie tkanki, może doprowadzić do poważnych obrażeń wewnętrznych – w sytuacji krytycznej pas wytwarza nacisk nawet 600 kg.

Jednak równie niebezpieczne może być siedzenie zbyt blisko kierownicy – jeśli podczas wypadku głowa i klatka piersiowa uderzą w twardą, wciąż napełniającą się, a nienapełnioną poduszkę powietrzną, ta może wyrządzić więcej szkód niż gdyby w ogóle jej nie było. Trzecim grzechem często popełnianym przez kierowców jest zbyt niskie ustawienie zagłówka – nawet niezbyt silne uderzenie z tyłu spowoduje, że uderzymy w zagłówek karkiem, a nie potylicą, co grozi poważnymi urazami szyi i kręgów. Jak siedzieć prawidłowo? Oparcie fotela powinno być wyprostowane, kierowca powinien móc położyć nadgarstki na szczycie kierownicy bez odrywania pleców od fotela, a zagłówek powinien się kończyć na wysokości szczytu głowy.

250 zł może Cię kosztować nieustąpienie drogi pojazdowi uprzywilejowanemu. Taryfikator przewiduje za to przewinienie jeszcze 5 punktów karnych. Gdy stoisz w korku, zostaw przed sobą trochę wolnego miejsca, by w razie potrzeby mieć pole manewru. Jeśli to konieczne, możesz nawet wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Twoja nieuwaga, roztrzepanie czy brak wyobraźni mogą spowodować, że karetce zabraknie kilku sekund, by dotrzeć do poszkodowanego na czas.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij