Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Tercet pragmatyczny

Na drogach zobaczymy je dopiero w przyszłym roku, i to koło wakacji. Już dziś jednak Citroën i Peugeot pokazują, jak będą wyglądać ich SUV-y, zbudowane we współpracy z Mitsubishi.

2006-01-05
Citroen C-Crosser Jak na samochód z gatunku SUV, C-Crosser Citroena jest dość wyrafinowany stylistycznie.

Samochody z napędem na cztery koła od lat świetnie sprzedawały się w Ameryce Północnej. W Europie jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych był to raczej niszowy segment rynku. Potem zainteresowanie terenówkami zaczęło rosnąć. To pewien paradoks, bo dzikie tereny w Europie znaleźć coraz trudniej. Boom na samochody terenowe, które z czasem przekształciły się w SUV-y, wyniknął raczej z mody. Z mody na niekonwencjonalne auta z jednej strony oraz mody na aktywny tryb życia - z drugiej. Dzisiaj w Europie samo-chody terenowe i SUV-y to około sześciu procent sprzedaży, co przekłada się na ponad milion pojazdów rocznie.

Teraz ostatni nieobecni w tym segmencie rynkowym pilnie nadrabiają zaległości. Obok VW i Fiata, należy do nich francuski koncern PSA, grupujący marki Peugeot i Citroën. Ponieważ producenci ci nie mają specjalnego doświadczenia w budowie SUV-ów czy ze stosowaniem napędu 4x4, podjęli współpracę ze specjalistami. Wybór padł na japońskie Mitsubishi, które nie tylko oferuje kilka modeli terenowych, ale ma też na koncie jedenaście zwycięstw w prestiżowym rajdzie terenowym Paryż-Dakar.

Decyzja o współpracy zapadła na początku 2005 roku, kiedy Mitsubishi prowadziło już zaawansowane prace nad nową generacją Outlandera. Skonstruowano dla niego nową płytę podłogową, przeznaczoną dla pojazdów segmentu C oraz przystosowaną do montowania najnowszych systemów napędu na cztery koła AWC (All Wheel Control). Mitsubishi utrzymuje, że przy jej opracowywaniu wykorzystano doświadczenia uzyskane w sportach samochodowych.

Pierwszym autem zbudowanym z użyciem nowej platformy był Outlanderw wersji na rynek japoński. Jest on tam sprzedawany od października 2005 roku i cieszy się dużym wzięciem. Wersja europejska, która ma się od japońskiej istotnie różnić, będzie święcić premierę wiosną 2007 r. Na październikowym salonie w Paryżu Mitsubishi pokazało jedynie Outlandera Concept. Auto odznacza się wyrazistą stylistyką, z opracowaną dla europejskich modeli Mitsubishi osłoną chłodnicy zwaną "Góra Fuji".

Francuzi z PSA dostosowali podwozie Mitsubishi do swoich wymagań, szczególnie w zakresie komfortu. Zmodyfikowano układ hamulcowy, układ kierowniczy i tylne zawieszenie. Oczywiście każde z aut charakteryzuje się odpowiednią dla danej marki stylistyką, urządzeniem wnętrza i wyposażeniem.

Najbardziej elegancki wydaje się Citroën, który otrzymał nazwę C-Crosser. Jego sylwetka jest dość opływowa i jednocześnie - jak na SUV-a - smukła. Auto mierzy 4,64 m długości, przy szerokości 1,81 m oraz wysokości 1,73 m (wraz z relingami dachowymi). Chromowane listwy z logo marki oraz wydłużone reflektory dodają pojazdowi dynamiki, którą podkreśla lekko opadająca linia dachu. Z kolei typowe cechy SUV-a, czyli moc i solidność konstrukcji, są podkreślone przez brzuchatą maskę, potężne nadkola i wyraźnie zaznaczone progi.

Na razie nie wiemy jak C-Crosser będzie wyglądał w środku, podano jednak trochę szczegółów. Wnętrze powinno być naprawdę przestronne, bowiem rozstaw osi C-Crossera wynosi 2,67 m. Wiadomo też, że SUV Citroëna będzie miał możliwość przewożenia nawet siedmiu pasażerów. Trzeci rząd siedzeń będzie po złożeniu całkowicie wpuszczany w pod- łogę. Nowatorska ma być konstrukcja kanapy w drugim rzędzie. Będzie ona przesuwana wzdłużnie na odcinku 80 mm oraz elektrycznie składana za pomocą silników elektrycznych sterowanych przełącznikami umieszczonymi w bagażniku. Składać będzie można poszczególne części kanapy, asymetrycznie dzielonej w proporcji 2/3-1/3. Pokrywa bagażnika otwiera się dwuczęściowo. Dopuszczalne obciążenie dolnej części klapy to 200 kg, co nie tylko umożliwia załadunek ciężkich przedmiotów, ale pozwala też wykorzystać ją do siedzenia.

SUV Peugeota został oznaczony symbolem "4007". Czwórka to przynależność do klasy średniej, podwójne zera informują o tym, że auto jest nowym projektem, wykraczającym poza tradycyjne serie modelowe Peugeota. Natomiast siódemka oznacza, że jest to samochód aktualnej generacji.

Peugeot 4007 ma niemal identyczne wymiary co Citroën C-Crosser, ale nieco inny charakter. "Kocie oczy" reflektorów i "paszcza" osłony chłodnicy mają za zadanie połączyć agresywny styl z elegancją. Jak u lwa, czyli dzikiego kota. Tylne lampy, z rubinowymi przezroczystymi kloszami, są dość wąskie, przez co patrzącemu z tyłu wydaje się, że w aucie jest za dużo blachy. Poza tymi nadającymi charakter detalami, nadwozia obu samochodów są jednak prawie takie same - włącznie z całkiem zgrabnym, trapezowatym trzecim oknem z boku. O rozwiązaniach we wnętrzu Peugeot mówi niewiele, podkreślając jedynie jego komfort oraz wysoką jakość zastosowanych materiałów.

Do napędu Citroëna C-Crossera oraz Peugeota 4007 koncern PSA zastosuje nowy silnik wysokoprężny z serii HDi. Jest on zasilany wtryskiem typu common-rail oraz seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych (FAP). Z 2,2 litra pojemności skokowej turbodiesel uzyskuje moc 115 kW, czyli 156 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi natomiast 380 Nm. Silnik został dostosowany do tego, by spalać do 30 procent biopaliwa.

Zespół napędowy nowy 2.2 HDi będzie tworzyć z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Do wyboru będą tryby jazdy z napędem na jedną oś, na wszystkie koła oraz 4x4 z blokadą mechanizmu różnicowego - przeznaczony na trudniejsze warunki. Wyboru trybu pracy napędu kierowca dokonuje za pomocą przełącznika, umieszczonego przy dźwigni zmiany biegów.

Mitsubishi do napędu Outlandera Concept wybrało również silnik Diesla. Dwulitrowa jednostka bazuje na konstrukcji Volkswagena, używanej już w modelu Grandis. Dzięki chłodnicy powietrza doładowującego oraz technice czterozaworowej, dwulitrowy turbodiesel uzyskuje moc 140 KM. Również i ten motor współpracuje z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów.

Outlander Concept jest jedynym z trójki krewniaków, którego wnętrze już dziś możemy zobaczyć. Kokpit prezentuje się nowocześnie, stylistyką nawiązując do wyrazistego nadwozia. Mitsubishi podaje, że koncepcyjny Outlander - pokazywany na Mondial de l'Automobile - jest bardzo bliski wersji seryjnej, która ma się pojawić na europejskich drogach w kwietniu 2007 r. "Zbiegiem okoliczności", nowy Outlander także będzie mieć możliwość przewożenia siedmiu pasażerów, automatycznie składaną tylną kanap ę oraz dzieloną pokrywę bagażnika; jego długość całkowita wynosi 4,64 m. Wygląda na to, że japońsko-francuska współpraca przy konstruowaniu trójki SUV-ów nie ograniczyła się do wykorzystania tej samej płyty podwoziowej.

Tekst: Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia: Mitsubishi, PSA

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 123 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dlaczego w tych modelach nie jest dostępny automat w dieslu ?!!! Nawet za dopłatą ... Beznadzieja
    ~Automat, 2008-02-26 11:41:59
  • avatar
    zgłoś
    Na drogach zobaczymy je dopiero w przyszłym roku, i to koło wakacji. Już dziś jednak Citroën i Peugeot pokazują, jak będą wyglądać ich SUV-y, zbudowane we współpracy z Mitsubishi.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij