Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Testy zderzeniowe - 20 lat Euro NCAP

Mija 20. rocznica rozpoczęcia testów zderzeniowych, w których Euro NCAP ocenia poziom bezpieczeństwa samochodów. Na tę okoliczność przygotowano nietypowy test.

Wprowadzone dwie dekady temu, wciąż unowocześniane i zaostrzane testy zderzeniowe Euro NCAP pozwoliły na uratowanie życia ponad 78 000 ofiar wypadków samochodowych. Przez ten okres organizacja oceniła ponad 630 modeli, rozbijając przy tym 1800 aut, co kosztowało ponad 160 milionów euro.

20 lat temu był to projekt krytykowany przez producentów, którzy uważali, że wymogi bezpieczeństwa były zbyt wysokie i zdobycie najwyższej oceny (czterech gwiazdek) było niemożliwe. Dziś 9 na 10 aut sprzedawanych w Europie ma oceny Euro NCAP, a producenci ściśle współpracują z organizacją, by tworzyć jak najbezpieczniejsze samochody. Nie brakuje jednak opinii, że auta są budowane właśnie pod kątem wyników Euro NCAP i przy zmienionej metodologii, np. stosowanej przez amerykański instytut IIHS, nie zawsze okazują się naprawdę bezpieczne.

W pierwszych testach z siedmiu popularnych wówczas maluchów tylko Ford Fiesta i Volkswagen Polo zdobyły 3 na możliwe 4 gwiazdki. Dwie dostały Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa i Renault Clio. Za to Rover 100 zdobył tylko jedną gwiazdkę. Maksymalną ocenę, jako pierwsze, 5 miesięcy po wprowadzeniu testów zdobyło Volvo S40. Dziś maksymalna ocena to 5 gwiazdek i wcale nie jest regułą, że zdobywają ją wszystkie nowe modele. Dużą wpadkę zanotował ostatnio Ford Mustang – oceniono go na zaledwie 2 gwiazdki.

By pokazać jak wielki jest postęp w dziedzinie bezpieczeństwa podróżnych Euro NCAP przygotowało specjalny test, w którym rozbito współczesną Hondę Jazz i Rovera 100 sprzed 20 lat. Różnica jest spektakularna. Zobaczcie sami. Zapraszamy też do obejrzenia kolejnych materiałów video, pokazujących jak rozbijały się samochody 20 lat temu.



 

20 lat temu Ford Fiesta zdobył 3 na 4 możliwe gwiazdki.

 

Taką samą ocenę zdobył też Volkswagen Polo.

 

Opel Corsa uzyskał gorszą ocenę - tylko 2 gwiazdki.



 

Równie słabo wypadło Renault Clio.



 

Ale największą wpadkę zaliczył Rover 100 - zdobył tylko jedną gwiazdkę!

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    fajne info, o zwiększeniu skali dla volvo :), jednak co by nie mówić ale szwedzi kiedyś jak i obecnie projektują najbezpieczniejsze wozy
    ~alfred, 2017-02-07 11:12:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij