Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Top 5: Najlepsze silniki do BMW Serii 3

BMW Serii 3 to popularne auto na polskim rynku aut używanych. Użytkownicy cenią sobie wysoką jakość wykonania, sportowo nacechowany układ jezdny i dynamiczne i trwałe silniki. Właśnie o nich będzie tu mowa. Oto Top 5 silników pod maskę BMW 3.

2015-07-13
BMW 5

BMW Serii 3 w tym roku obchodzi 40. urodziny, o czym już wspominaliśmy. Przy okazji pojawiła się też odświeżona "trójka", a razem z nią nowe silniki. Jak w każdym nowym modelu są one czystsze, wydajniejsze i mocniejsze. Ale jak jest z ich trwałością? Do tego pytania trzeba będzie powrócić za kilka lat, kiedy na licznikach tych aut pojawią się duże liczby.

Przez cztery dekady istnienia tego modelu na rynku powstało "parę" ładnych silników, z których chcemy wybrać pięć najlepszych. Zapraszamy do przeglądu najlepszych silników BMW Serii 3.

BMW E30 318is

1. M30B23, 140 KM (E30, E36 318is)

Silnik o pojemności 1.8 może i ma tylko cztery cylindry, ale z "budą" BMW E30 i E36 radzi sobie nadzwyczaj sprawnie. To za sprawą jego konstrukcji. Bawarczycy stworzyli ten silnik inspirując się samochodami wyścigowymi z lat 80. i 90. Chodziło przede wszystkim o masę. 16-zaworowy motor jest lekki, niezawodny i lubi wysokie obroty. To daje dużo frajdy z jazdy, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Silnik jest też podatny na modyfikacje. To dobra i zła informacja. Dobra dla tych, którzy zamierzają startować w KJS-ach lub mieć pod "butem" trochę więcej mocy. Zła, ponieważ kupując przerobiony egzemplarz możemy trafić na mocno wyeksploatowany motor. W Polsce kupimy BMW 3 z tym silnikiem już za 2-3 tys. zł. Oczywiście, lepiej jest zainwestować więcej, sensowne egzemplarze kosztują powyżej 8 tys. zł. Górują modele E36, starsze mogą być już klasykami i ich cena jest automatycznie wyższa.

Silnik M20B25

2. Wszystkie silniki M20 (B20, B23, B25 i B27)

Te motory o pozornie skomplikowanych nazwach występowały głównie w modelu E30. Dlaczego pozornie? Otóż M20 to oznaczenie bloku, na którym były oparte poszczególne jednostki. Pozostałe liczby z literą "B" oznaczają skrót pojemności (B20 to 2.0, B23 to 2.3 itd.). Generalnie wszystkie jednostki są godne polecenia. Są to motory sześciocylindrowe o niezbyt szokującej dziś mocy - od 129 do 170 KM - ale wyróżniające się bardzo wysoką kulturą pracy i niezawodnością, za sprawą prostej konstrukcji. Na polskim rynku używanych z tymi silnikami dominują E30 Cabrio. Większość aut jest po tzw. swapie, czyli zamianie silnika z innego modelu.

BMW 330d E46

3. M57 (D30, TUD30) 330d E46
M50 (B25, B28, B30) 325i, 328i, 330i

To jeden z najlepszych diesli, jakie opuściły bawarską fabrykę. Jest dynamiczny, oszczędny, niezawodny i ma wysoką charakterystykę pracy. Montowano go także do Serii 5, 7, a także X3 i X5. W Serii 3 występował w wariantach mocy 184 i 204 KM. Trzylitrowy diesel może pochwalić się wysokim momentem obrotowym, odpowiednio 390 i 410 Nm. To pozwala bardzo dynamicznie przyspieszać już od niskich obrotów. Na rynku jest niewiele egzemplarzy w dobrym stanie, większość bowiem jest sprowadzana zza granicy, gdzie "nabito" kilkaset tysięcy kilometrów. Mówi się, że te motory spokojnie przetrwają przebieg nawet pół miliona, ale tylko pod warunkiem, że będą właściwie eksploatowane. Jak wiadomo, z tym jest różnie. Warto rozejrzeć się za wersją z automatyczną skrzynią biegów. Jest co prawda powolna, ale odchodzi nam problem koła dwumasowego, które w tak mocnym silniku i manualnej skrzyni biegów może uszczuplić kieszeń nawet o 3 tys. zł.

Przy okazji warto wspomnieć o benzynowym silniku o oznaczeniu M50, który wśród używanych BMW uznawany jest za jeden z lepszych jednostek na rynku. Najpopularniejsze odmiany miały trzy warianty: 2.5, 2.8 oraz 3.0, o mocach odpowiednio 170 lub 192 KM, 193 i 231 KM. Jednostka oparta na łańcuchu rozrządu jest wręcz bezobsługowa, ale podatna na przegrzanie. Jako, że najmłodsze "trójki" z takimi jednostkami mają 10 lat, mogą być mocno wyeksploatowane przez "młodych gniewnych". Silniki charakteryzują się bardzo dobrą elastycznością i zaskakującym, jak na tą pojemność spalaniem - średnio nawet 8,5 l/100 km.

BMW Serii 3 BMW Serii 3

4. N54 (335i)

International Engine of the Year 2007 i 2008 - taki tytuł uzyskał ten silnik w prestiżowym, międzynarodowym konkursie na najlepszy silnik. Nic dziwnego, z 3-litrowego, sześciocylindrowego motoru BMW uzyskało 306 KM, a jednostka przy oszczędnym traktowaniu potrafiła spalić nawet poniżej 9 litrów na 100 km. To już granice diesli. Silnik montowano nie tylko w Serii 3 E90, ale też w "piątce", "siódemce", X3, X5, X6 oraz Z4. W Serii 3 ten silnik występuje najczęściej w coupe i kabrio. Często klienci zamawiali do niego skrzynie automatyczne.

BMW M3

5. S65 - M3 E90

Na koniec wisienka. Wolnossące, czterolitrowe V8 z poprzedniej generacji BMW M3. Była to pierwsza "trójka" z literką M bez sześciocylindrowego silnika, który powrócił w najnowszym wcieleniu. Przepis na najlepsze V8? Prosty. BMW wzięło wyczynową jednostkę 5.0 V10 z modelu M5, ucięła dwa cylindry i zmniejszyła pojemność. Piękno tkwi w prostocie. Bawarczycy stworzyli silnik o mocy 420 KM, który kręcił się do niebotycznych 8400 obr/min, a przy tym spełniał normę Euro 5. Do produkcji użyto kosmicznych materiałów. Blok silnika wykonano z eutektycznegostopu aluminiowokrzemowego, gdzie wytwarzano w odlewni BMW Formel 1 w Landshut. Natomiast głowice cylindrów z hydroaluminium produkowano w Austrii. Oprócz tego aluminiowe tłoki pokryte powłoką stalową, korbowody ze stali stopowej magnezowej i stalowy wał korbowy. Dzięki takim materiałom silnik był lżejszy o 15 kg od swojego sześciocylindrowego poprzednika z M3 E46 i ważył 202 kg.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij