Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ukoić kierowcę

2008-01-21
Jaguar XF Błękitne, czytelne zegary XF-a

Dlatego niemieccy naukowcy z Technical University of Berlin zabrali się za pracę nad samochodem, który umożliwi ograniczenie liczby wypadków przezpoprawę komfortu psychicznego kierowcy.

Głównym przedmiotem zainteresowania badaczy jest deska rozdzielcza, która w stresujących sytuacjach ogranicza ilość prezentowanych informacji. Dzięki temu z pozoru prostemu zabiegowi osoba prowadząca samochód szybciej reaguje na zagrożenia, co wprost przenosi się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Budowa takiej deski nie należy jednak do łatwych zadań. Planowane obecnie prototypy mają monitorować aktywność mózgu kierowcy za pomocą EEG, i odpowiednio reagować, gdy ta się nasila.

Jednym z osiągnięć naukowców jest opracowanie metody wydzielenia z EEG sygnałów związanych jedynie z pracą kierowcy. Aby to uzyskać, musieli odfiltrować niepożądane impulsy, pochodzące na przykład ze skurczów mięśni twarzy. W początkowym okresie badań, "uczenie" urządzenia rozpoznawania odpowiednich sygnałów potrafiło zająć 100 godzin. Obecnie usprawnione metody analizy danych radzą sobie z treningiem już w 20 minut.

Uzyskane w opisany sposób przyspieszenie reakcji kierowcy sięga 100 milisekund. Przy prędkości 100 km/h jest to czas odpowiadający 2,8 metra przebytej drogi. W sytuacjach krytycznych to bardzo dużo - nawet kilka dodatkowych metrów pozwala uniknąć wypadku lub złagodzić jego skutki. Niemcy przetestowali swoje pomysły w rzeczywistym ruchu na autostradzie. Badani kierowcy w czasie jazdy musieli wykonywać dodatkowe zadania. Gdy za pomocą EEG wykryto przekroczenie pewnego poziomu aktywności mózgu, "przeszkadzajki" były wyłączane, co skutkowało poprawą refleksu o wspomnianą dziesiątą część sekundy.

Zanim jednak samochody zaczną czytać nam w myślach, potrzebne są pewne usprawnienia. Na przykład wyeliminowanie elektrod, które obecnie trzeba mocować do głowy monitorowanej osoby, może zająć około pięciu lat.

Przemysław Kobel
KopalniaWiedzy.pl

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Przeczytałem - i faktycznie, chyba tylko dla Ciebie jest niezrozumiały.
    ~Czytelnik, 2008-01-21 18:09:19
  • avatar
    zgłoś
    Przepraszam, może to tylko ja, ale wydaje mi się, że artykuł jest zupełnie niezrozumiały. Bardzo dużo szczegółów, ale żadnego tematu przewodniego. Trzeba przeczytać kilkakrotnie, żeby w końcu pojąć co autor miał na myśli. Może automatyczny tłumacz z niemieckiego zawiódł. A wracając do treści, to pomyślcie, czy nie rozproszyłoby Was, gdyby nagle w samochodzie zaczęły gasnąć różne kontrolki? Zanim uzyskałbym wzrost refleksu o 0,1 s zdążyłbym wpakować się w bagażnik samochodu przede mną. Pozdrawiam!
    ~JMaciek, 2008-01-21 14:10:17
  • avatar
    zgłoś
    Pojazdy poruszające się po naszych drogach są coraz nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nie wystarczają nawet najlepsze poduszki powietrzne, ani kontrolowane strefy zgniotu.
    auto motor i sport, 2008-01-21 12:25:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij