Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

VW Arteon - więcej niż Passat

VW Arteon ma być autem wielkim i eleganckim, a pod względem właściwości jezdnych mocno różnić się od Passata. Czy mu się to udaje sprawdzamy podczas podróży nad jezioro Garda. 

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Jeśli za 20 lat podróże samochodem miałyby zostać zdegradowane do poziomu „usługi transportowej”, a autonomiczne pojazdy zmuszą nas byśmy zamiast kierownicy trzymali w ręce smartfony i przeglądali Facebooka, gdyby algorytmy sztucznej inteligencji miały same obliczać najszybszą trasę – gdyby to wszystko naprawdę miało się zdarzyć, tym bardziej warto zapamiętać takie momenty: jedziemy sobie dokąd nam się podoba, zatrzymujemy gdzie nam się podoba, wysiadamy i cieszymy włoskim słońcem.

Już z powodu samego wyboru trasy, algorytm kierujący autonomicznym autem uznałby nas chyba za stukniętych. A to nasz fotograf zażyczył sobie, żeby tłem do zdjęć Arteona było jezioro Garda. Jednak zamiast pojechać tam jak się należy autostradą, wybraliśmy okrężną trasę i przejazdy przez alpejskie przełęcze. Podróż trwała przez to znacznie dłużej, ale ile sprawiała radości!

Więcej miejsca

Taka podróż pozwalała też dobrze poznać Arteona. Nowy ekskluzywny model Volkswagena zajmuje pozycję powyżej Passata, a pod względem przestrzeni w środku zbliża się nawet do Phaetona, niegdyś najbardziej wytwornej limuzyny z Wolfsburga. Chociaż jest od niego o 20 cm krótszy, pod względem wielkości wnętrza Arteon dorównuje autom klasy wyższej – pasażerowie siedzący z tyłu mają nawet więcej miejsca na nogi niż miały osoby podróżujące Phaetonem.

Powód jest prosty: do Arteona nie przewidziano silników ośmio- czy wręcz 12-cylindrowych, więc te które są można było zamontować poprzecznie do wzdłużnej osi pojazdu, co oszczędza miejsce; dlatego zostało go więcej w kabinie. Arteon, który ma nadwozie typu hatchback, pod wielką pokrywą kryje bagażnik o pojemności 563 litrów. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń staje się on wielki jak w kombi; pokrywa bagażnika może się otwierać elektrycznie.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Amortyzatory w pozycji Komfort+

Nie uważamy, że być autem praktycznym to grzech, ale Volkswagen ma dużo takich w ofercie. Arteon natomiast chce być jeszcze szczególnie elegancki, dlatego jest niższy od Passata, a błotniki ma szersze, co nadaje mu nieco sportowego wyglądu. Boczne szyby nie mają ramek – przypomina to modele coupe, a dzięki temu, że szeroka maska silnika zachodzi na boki nadwozia, gdy patrzy się na Arteona od przodu nie widać tylu szczelin, powstających w miejscach łączenia elementów karoserii. Poza tym Arteon, jako pierwsze osobowe auto Volkswagena może mieć 20-calowe koła.

Obręcze w rozmiarze 20 cali i do tego seryjne opony „35”? Czy naprawdę, jeśli chce się pięknie wyglądać trzeba cierpieć? Nie w Arteonie, bo specjalnie do niego opracowano nowy rodzaj amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia. Ich zawory mają większy maksymalny przekrój dlatego stawiają mniejszy opór przepływającemu przez nie olejowi. Żeby Arteon toczył się miękko po asfalcie zawieszenie DCC można, korzystając z menu komputera, ustawić nie tylko w trybie Comfort, ale nawet w Comfort Plus.

I rzeczywiście, zawieszenie z dużym wyczuciem tłumi poprzeczne nierówności drogi, a nadwozie nie wpada przy tym w kołysanie. Jeśli komputery stwierdzą, że pojazd znalazł się w niebezpiecznej sytuacji – na przykład w szybkim zakręcie – zmniejsza się średnica otworu zaworów i w ciągu ułamka sekundy zawieszenie Arteona się utwardza.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Mocny diesel, DSG i 4x4

Wszystko to można wypróbować właśnie w Alpach, bo serpentyn i szybkich zakrętów tu nie brak. Zaskakuje nas, że w zwykły dzień tygodnia niemal nikogo oprócz nas tutaj nie ma. Od czasu do czasu wyprzedzamy traktor albo ciężarówkę, co akurat okazuje się przyjemne, gdy pod maską ma się 240-konnego diesla. Dwulitrowy TDI biturbo jeszcze nieco poniżej 2000 obrotów osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm, a dzięki napędowi czterech kół Arteon bez najmniejszego poślizgu chwyta się oponami asfaltu.

Układ 4Motion ze sprzęgłem wiskotycznym przy tylnej osi, rozdzielającym siłę napędową pomiędzy przednie i tylne koła, jest seryjny w modelach z najmocniejszym dieslem, tak samo jak bardzo szybko zmieniająca przełożenia 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Progresywny układ kierowniczy

Szybkie zmiany przełożeń czuć szczególnie, gdy skrzynia pracuje w trybie ręcznym i przed ciasnym zakrętem kierowca zmniejszy przełożenie o jedno czy dwa, żeby w połowie zakrętu znowu ostrzej nacisnąć gaz. Spodobał nam się również sposób pracy seryjnego progresywnego układu kierowniczego, którego przełożenia dobrano tak, że im mocniej kierowca skręca kierownicę, tym bardziej bezpośredni staje się układ, co np. znacznie zmniejsza konieczność uciążliwego kręcenia kierownicą podczas manewrów na parkingu. Dzięki takiemu układowi Arteon – auto o długości 4,9 m - wydaje się nadzwyczaj zwinny.

Po 610 metrach stromego podjazdu pokonujemy kolejną przełęcz i zarządzamy krótką przerwę nad jeziorem Resia we Włoszech. Znajdowała się tu kiedyś wieś o nazwie Graun, dzisiaj z jeziora wystaje jedynie wieża kościoła, a sama wieś zniknęła pod jego falami, gdy budowano tu zaporę. O historii tego przedsięwzięcia można się dowiedzieć ze znajdującej się tutaj wystawy. Mamy czas, żeby ją zwiedzić, bo dotąd uzyskaliśmy lepszy czas niż zakładaliśmy.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Masaż i muzyka

Nie śpieszymy się też na ostatnich kilometrach przed jeziorem Garda. Dzięki ACC Arteon automatycznie utrzymuje stałą odległość od samochodu, który jedzie przed nami, a my spokojnie podziwiamy pierwsze palmy – dowód, że zjeżdżamy już w obszar Morza Śródziemnego.

Nie musimy się nawet martwić, że przekroczymy dozwoloną prędkość, bo umieszczona z przodu kamera rejestruje znaki drogowe i sprawia, że Arteon automatycznie dopasowuje się do obowiązującego limitu.

Włączamy sobie jeszcze funkcję masażu (dostępna w fotelach ErgoComfort), a w aplikacji Spotify wybieramy ulubioną playlistę. Dzięki możliwości korzystania poprzez multimedia Arteona z usług streamingowych oraz innych aplikacji na telefon, ulubionych kawałków słuchamy poprzez sprzęt hifi firmy Dynaudio, o mocy 700 wat. W tym czasie smartfon leży w specjalnym schowku i jest bezprzewodowo połączony z zewnętrzna anteną.

Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon

Bujna wyobraźnia i ceny

Nad jeziorem Garda też niewiele się dzieje, bez przeszkód podjeżdżamy więc do samego brzegu. Pewien urlopowicz opowiada nam, że w średniowieczu na tym wąskim jeziorze odbywały się prawdziwe bitwy morskie.

Coś nam mówi, że w dzieciństwie pewnie za długo bawił się w wannie plastikowymi łódeczkami, stąd ta bujna wyobraźnia. Staramy się zachować poważny wyraz twarzy. Tylko, że Wikipedia przyznaje mu rację – 1439 rok, bitwa pod Torbole, Mediolan przeciwko Wenecji. Tymczasem tu i teraz, niezależnie od tego, gdzie się zatrzymamy złocisty Arteon zawsze przyciąga uwagę przechodniów.

Zaskakujące, jak łatwo ten samochód przestawia się ze sportu na komfort i jak bardzo wrażenia zza kierownicy różnią się od tych z Passata. Ten fakt, niezależnie od tego, że Arteon jest przestronniejszy, ma usprawiedliwiać cenę wyższą niż cena Passata.

Wersja z 240-konnym dieslem w najbogatszej wersji wyposażenia R-Line z DSG i napędem na cztery koła kosztuje 200 490 zł, czyli o 22 400 zł więcej niż Passat Highline z takimi samymi silnikiem, skrzynią i układam napędowym. Najtańszy VW Arteon – 1.5 TSI Evo (150 KM) z napędem na przednią oś, w wersji Essence kosztuje 127 690 zł.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 127 690 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij