Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Volvo S60 Concept - pomysł na przyszłość

Wszystkie światła na Volvo! Na Detroit Auto Show zadebiutował koncepcyjny pojazd w stylu coupé. S60 Concept odważnie kroczy ku samochodowej awangardzie, a za rok w mniej szokującej formie ma znaleźć się w sprzedaży.

Volvo S60 Concept Volvo S60 Concept

Dynamiczny, ale nie agresywny. Inspirowany szwedzkim wzornictwem oraz... linią skandynawskiego wybrzeża z jego klifami i jeziorami" - tak główny stylista Steve Mattin opisuje swoje najnowsze dzieło. Samochód stylizowany na coupé jest czymś znacznie więcej niż tylko kolejnym wcieleniem konwencjonalnego, produkowanego od lat modelu S60. To laboratorium high-tech na kółkach, pełne zaskakujących rozwiązań, z których przynajmniej niektóre znajdą się w wersji seryjnej, gdy już w 2010 r. trafi do klientów. Dla 44-letniego Mattina, wcześniej przez 18 lat stylisty u Mercedesa, to drugi po XC 60 samochód stworzony dla Szwedów.

To, co w Volvo klasyczne i święte Mattin zachował, ale zinterpretował po swojemu. Jednak jako całość S60 Concept łamie wiele tradycyjnych reguł i dumnie manifestuje swoją odmienność oraz niepowtarzalny styl. "Definitywnie skończyła się era prostych kanciastych form" - twierdzi Mattin - "w przyszłości będziemy tworzyć auta stylistyką manifestujące swą moc, z szerokim tyłem nadwozia, który w każdym modelu będzie inny. Przód pozostanie nadal ścięty pionowo, a maska zachowa przetłoczenie w kształcie litery V".

„Dynamiczny i budzący respekt, ale nie agresywny - oto S60 Concept” - Steve Mattin, główny stylista

S60 ma 4,65 m długości, a jego rozstaw osi to 2,77 m - o 6 cm więcej niż u poprzednika. To wymiary przypominające te, jakie mają zasiedziali od lat w klasie średniej niemieccy konkurenci - Audi A4, BMW 3 i Mercedes klasy C. Ale Volvo chce ich przeskoczyć urodą nadwozia. Z konceptu w seryjnej wersji zostaną na pewno zachowane zaokrąglony dach - jak w autach typu coupé, będzie on jednak osadzony na tyle wysoko, by nie ograniczać pasażerom miejsca nad głowami - oraz boczne wcięcie nadwozia powyżej klamki. Ten drugi stylistyczny detal, odpowiednio przetworzony, pojawi się też we wnętrzu - na centralnej konsoli i wewnętrznej stronie drzwi.

Mimo że tył nadwozia jest mocno opływowy, co dodaje mu dynamiki, bagażnik będzie się otwierał klasycznie, jak w sedanie. Dla Steve'a Mattina tylne drzwi unoszone wysoko wraz z szybą to rozwiązanie niegodne auta klasy premium. Ci, którym szczególnie zależy na możliwościach ładunkowych będą mogli wybrać Sportkombi, które "na pewno nie będzie zwykłym, trochę pomniejszonym modelem V70".

Studyjny model pokazany w styczniu w Detroit wzbudził wielkie zainteresowanie mnóstwem nietypowych rozwiązań, ale nie wszystkie w tym kształcie znajdą się w seryjnym modelu. Nie mają na to szans chociażby tylne drzwi, które dzięki skomplikowanemu mechanizmowi otwierają się przeciwstawnie i niezależnie od drzwi przednich. Na dodatek, koncepcyjne Volvo zupełnie obywa się bez środkowego słupka dachowego, więc po otwarciu obydwojga drzwi całe wnętrze bez osłonek wystawia się na widok publiczny. Dla koneserów wysublimowanego dizajnu stworzono też lusterka zewnętrzne osadzone na szklanych stopkach i środkową konsolę z kryształu, która zdaje się wręcz zawieszona w powietrzu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Cenawersja seryjna od 28 500 euro
KonkurenciAudi A4, BMW 3, Mercedes C
Silnik benzynowy, R4, 1.6 z bezpośrednim wtryskiem GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection)
Napęd na koła przednie
Nadwozie czterodrzwiowy, czteromiejscowy sedan, długość 4,65 m, rozstaw osi 2,77 m, koła 20-calowe
Moc180 KM
Zużycie paliwa5,0 l/100 km
Emisja CO2119 g/km

Równie charakterystyczne są światła pionierskiego Volvo - z tyłu lampy przypominające kształtem hokejowe kijki (ten element pojawia się też w różnych miejscach we wnętrzu auta), z przodu zaś reflektory ze swobodnie umieszczonymi odbłyśnikami. Ich wnętrze wystylizowano tak przemyślnie, że wygląda, jakby kryły się w nim diamenty w kasetkach na biżuterię. Volvo porównuje je chętniej do małych stateczków pod pełnymi żaglami, na których wyruszali w świat Wikingowie. W każdym razie, zdaniem Szwedów, tak zaprojektowane reflektory to dowód najwyższej jakości i wyraźny znak, że mamy do czynienia z autem luksusowym. Reflektory o podobnej formie w przyszłości na pewno znajdą się też w innych eleganckich limuzynach - twierdzi Malte Mossner, stylista odpowiedzialny za ich wygląd.

Oczywiście Volvo nie byłoby sobą, gdyby w wypadku S60 tradycyjnie nie postawiło na bezpieczeństwo. Wzorem modelu XC60 nowy samochód zaopatrzono w system ostrzegania przed kolizją, łącznie z czujnikiem uruchamiającym pełne hamowanie, systemem ostrzegającym o zbliżaniu się pieszych oraz radarem pozwalającym utrzymać stałą odległość od poprzedzającego pojazdu.

Serce nowego Volvo to zastosowany po raz pierwszy 1,6-litrowy silnik o czterech cylindrach, wyposażony w bezpośredni wtrysk i turbosprężarkę. Jego moc sięga 180 KM. Dzięki sztuczkom wynikającym z zastosowania downsizingu (mała pojemność, duża moc) oraz za sprawą skrzyni biegów z dwoma sprzęgłami nowa jednostka napędowa ma zużywać tylko 5 l benzyny na 100 km i wydychać zaledwie 119 gramów CO2 na kilometr. Przygotowywane są nowe silniki Diesla z podwójnym doładowaniem.

Wygląda na to, że przyszli klienci Volvo będą mieli czym się cieszyć, jeśli szwedzka marka należąca do Forda wyjdzie obronną ręką z trwającego kryzysu. Świeże myślenie oraz innowacyjność techników i stylistów mogą jej w tym pomóc. S60 Concept jest więc dla Szwedów nie tylko okazją do pokazania nowych wynalazków, ale i źródłem wielkich nadziei.

Tekst: Roman Skąpski, Eberhard Kittler, Zdjęcia: Hans-Dieter Seifert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 123 100 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wszystkie światła na Volvo! Na Detroit Auto Show zadebiutował koncepcyjny pojazd w stylu coupé. S60 Concept odważnie kroczy ku samochodowej awangardzie, a za rok w mniej szokującej formie ma znaleźć się w sprzedaży.
    auto motor i sport, 2009-01-29 12:09:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij