Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Volvo XC60 - pierwszy kontakt z popularnym SUV-em

Volvo długo kazało czekać na nowe XC60, ale teraz po 9 latach od wprowadzenia modelu pierwszej generacji jego następca jest już gotowy.

Volvo XC60 Volvo XC60

Przyglądając się nowemu Volvo tylko pobieżnie można odnieść wrażenie, że to pomniejszone XC90, są jednak różnice i to nie tylko drobne – widać je po dokładniejszych oględzinach. Przednia szyba XC60 jest bardziej pochylona, przód nadwozia zawieszono niżej nad asfaltem niż to jest w większym Volvo, zwisy karoserii są krótsze. Tylny zwis jest w ogóle najkrótszy, jaki da się zaprojektować na płycie podłogowej SPA (Scalable Product Architecture). Płytę tę można porównać ze słynną platformą MQB Volkswagena, która umożliwia konstruowanie modeli o różnej wielkości.

Jedyny wymiar, który w XC60 jest taki sam jak w XC90 to odległość między przednią osią, a tablicą rozdzielczą – dzięki temu kierowca kompaktowego modelu ma równie dużo miejsca na nogi jak w większym aucie. Ogólnie, nowe auto w porównaniu z XC90 jest okrąglejsze i po rodzinnemu przytulne. A w porównaniu z poprzednim modelem nowe XC60 okazuje się dłuższe o 62 mm (długość nadwozia wynosi 4690 mm) i o 12 mm szersze (1902 mm), a jego rozstaw osi wzrósł o 91 mm do 2865 mm. Pod względem wysokości urosło o 14 mm i ma teraz wzrost równy 1658 mm. Nowe są również reflektory, w których charakterystyczny pas diod sięga aż do ramki okalającej osłonę chłodnicy.

Techniczną nowinką są wycieraczki XC60. W ich ramionach, na długości całego pióra, umieszczono dysze do spryskiwania szyby. Wycieraczki te mogą być ogrzewane (opcja), a wymiana zużytego gumowego pióra  nie wymaga równoczesnej wymiany całego ramienia.

Volvo XC60 Volvo XC60

Urok tkwi w szczegółach

Podczas wsiadania pasażerowie docenią, że drzwi XC60 otwierają się razem z szerokim ozdobnym progiem, co sprawia, że do wnętrza łatwiej się dostać (próg, który należy przekroczyć jest znacznie węższy), po drugie zaś – nie ma niebezpieczeństwa pobrudzenia spodni. Główny stylista Volvo, Thomas Ingenlath mówi nam, że właśnie takiego rozwiązania wyraźnie życzyli  sobie przyszli właściciele nowego XC60; być może niektórzy pamiętali je jeszcze z dawnych czasów, bo taki konstrukcyjny trick zastosował w 1978 roku Saab.

Volvo XC60 Volvo XC60

Chociaż XC60 i XC90 są utrzymane w podobnej stylistyce, to jednak są między nimi różnice. W XC60 pasażerowie siedzą dość nisko, w XC90 – majestatycznie jak na tronie. We wnętrzu mniejszego Volvo panuje atmosfera domowego wnętrza urządzonego w nowoczesnym stylu. W Volvo są szczególnie dumni z pewnego detalu – ozdobnej listwy na tablicy rozdzielczej, sięgającej od prawej strony do kierownicy.

Sprawia ona wrażenie, jakby była wykonana z drewna, które długi czas dryfowało gdzieś na falach oceanu, zmieniając kolor i strukturę. W rzeczywistości ten ozdobny element nie jest wykonany z jednego kawałka materiału, ale srebrzysta porowata okleina naprawdę przypomina wyrzucone przez morze i wyblakłe na słońcu drewno. Tu przed stylistami i inżynierami pojawiła się kolejna trudność – drewno oraz tworzywo sztuczne tablicy rozdzielczej rozszerzają się i kurczą pod wpływem temperatury, ale każde w inny sposób.

Volvo XC60 Volvo XC60

Żeby listwa nie „rozsadziła” ramki, w której jest umocowana, w ramce przewidziano pióro i wpust, dzięki którym „pracuje” ona w zakresie pewnej tolerancji. Ten drobny element konstrukcyjny znajdujący się pod prawym otworem nawiewu powietrza styliści Volvo zamaskowali, umieszczając na nim malutką szwedzką flagę.

To się nazywa skandynawskie wyczucie stylu i dbałość o detale! Po tym szczególe widać też, jak bardzo szwedzkiej marce zależy na odróżnieniu się od produktów jej właściciela, czyli chińskiego koncernu Geely. Znak numer 2: na szwach jasnej skórzanej tapicerki każdego fotela również znajduje się maleńka szwedzka flaga.

Volvo XC60 Volvo XC60

Stylowo, ale nowocześnie

Ekran o przekątnej 9-cali umieszczony w górnej części środkowej konsoli jest lekko zwrócony ku kierowcy. System multimedialny w Volvo XC60 współpracuje z interfejsami Android Auto i Apple Car Play. Tworzywo, z którego zrobiono tablicę rozdzielczą jest twarde, ale Szwedzi sprytnie nadali mu strukturę i kolor nawiązujące do skóry, której tak wiele jest we wnętrzu auta. Dzięki temu tej twardości plastiku nie widać. Światło do wnętrza auta wpada przez ogromny panoramiczny dach.

Volvo XC60 Volvo XC60

Bardzo stylowym gadżetem jest znajdujący się na środkowej konsoli między fotelami oryginalny walec, służący do wybierania trybów jazdy. Swoisty styl XC60 ma w wersji R-Design – jej wnętrze utrzymano w ciemnych kolorach, a zamiast owej drewnianej listwy, zastosowano w nim aluminiową. Styliści nie zapomnieli nawet o pedałach – w nowym modelu wykonano je ze stali szlachetnej. Są też elementy zapożyczone z XC90 – za aluminiową kratką głośników umieszczonych w drzwiach widać błyszczącą żółto-zielonym światłem membranę głośnika, będącego elementem systemu audio firmy Bowers & Wilkins.

Volvo XC60 Volvo XC60

Oczywiście bezpiecznie

Widoczność z wnętrza Volvo XC60 jest dobra, jedynie do tyłu widać nieco mniej, bo słupki dachowe są wyjątkowo szerokie. Tu pomaga zamontowana z tyłu kamera. Przed kierowcą najważniejsze dane są wyświetlane na monitorze head-up, który obywa się bez stosowanej w niektórych autach, wysuwanej przezroczystej płytki.

Miejsca we wnętrzu nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu, jest go nawet więcej niż tylko tyle, ile trzeba. Nowością okazują się schowki na drobiazgi umieszczone pod prawym i lewym siedziskiem z tyłu, w których bez kłopotu zmieści się iPad. Oczywiście Volvo sprawdziło wcześniej podczas testu, że w razie zderzenia czy gwałtownego hamowania przedmioty te nie wypadną ze schowków, mimo że nie są one zamykane.

Volvo XC60 Volvo XC60

Dla Volvo bezpieczeństwo jest jedną z najważniejszych wartości, dlatego XC60 ma z tej dziedziny wszystko, co jego większy brat, tyle że jeszcze udoskonalone. Na przykład system City-Safety przy prędkości od 50 do 100 km/h nie tylko zarządzi automatyczne hamowanie, ale jeśli uzna, że zderzenia nie da się uniknąć spowoduje odchylenie kierownicy tak, by auto ominęło przeszkodę.

W zakresie prędkości 60 do 140 km/h system ten - gdy pojazd przekroczy linię rozdzielającą pasy przeciwnego ruchu, a z przeciwka będą niebezpiecznie szybko zbliżać się inne auta – skręci kierownicę tak, żeby XC60 wróciło na swój bezpieczny pas ruchu. W tym samym zakresie prędkości działa nowy system monitorujący martwe pole – także on powoduje powrót samochodu na pierwotny pas, gdy z tyłu nadjeżdżają auta, a kierowca to przeoczy. System City Safety należy do wyposażenia seryjnego nowego Volvo XC60, a nowy system BLIS ostrzegający przed pojazdami w martwym polu jest elementem opcjonalnego pakietu IntelliSafe-Pro.

Volvo XC60 Volvo XC60

Regulowane zawieszenie

Nowe CXC60 może mieć koła w rozmiarze od 18 do 22 cali. W ramach wyposażenia dodatkowego jest dostępne pneumatyczne zawieszenie, które dopasowuje siłę tłumienia amortyzatorów do wybranego trybu jazdy (dostępne są tryby eco, Comfort, Dynamic i Offroad).

W trybie offroadowym zawieszenie podnosi się o 40 mm, w trybie eco obniża o 10 mm, w Dynamic o 20 mm, a podczas wsiadania do auta – obniża się o 30 mm. Za dopłatą jest dostępny mechanizm obniżający tył auta, co sprawia, że wkładanie walizek do bagażnika jest łatwiejsze. Standardowo zawieszenie nowego XC60 jest nieco wyższe niż w poprzednim modelu i wynosi 21,6 cm.

Volvo XC60 Volvo XC60

Diesel, „benzyna” i hybryda plug-in

Silników większych niż czterocylindrowe w Volvo nie będzie również w przyszłości, wszak dotychczas stosowane jednostki doskonale się sprawdzają. W Nowym XC60 wszystkie wersje silnikowe dostępne podczas rozpoczęcia sprzedaży mają napęd na cztery koła i wszystkie wyposażono w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów firmy Aisin.

Podstawowy model to XC60 D4 AWD w wersji Momentum z silnikiem o mocy 190 KM w cenie 184 500 zł. Model D5 AWD osiąga 235 KM i kosztuje 210 000 zł. Spośród egzemplarzy z silnikami benzynowymi T5 AWD o mocy 254 KM kosztuje 199 900 zł, T6 AWD (320 KM) – 226 400 zł, a hybryda plug-in T8 Twin Engine AWD (407 KM) to wydatek 273 300 zł. W sprzedaży samochód pojawi się latem.

Volvo XC60 Volvo XC60

Podsumowanie

Zgrabne z zewnątrz, z wnętrzem utrzymanym we własnym niepowtarzalnym stylu – nowe Volvo XC60 wygląda na bardzo udany samochód. Ma naprawdę dużo miejsca w środku (z przodu i z tyłu) i bardzo przytulnie urządzone wnętrze. Pod względem bezpieczeństwa oferuje wszystko co potrzebne, a nawet więcej, czego nie można już było powiedzieć o jego poprzedniku. Pod względem zastosowanych silników nie ma niespodzianek, spektrum mocy wynosi od 190 do 407 KM, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 191 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie widziałem go jeszcze na żywo ale jazda testowa to mój must have. Jeżeli będzie się go prowadziło tak samo dobrze jak xc90 to wróżę mu duży sukces w tym roku.
    ~Jonas, 2017-03-24 18:38:16
  • avatar
    zgłoś
    Bardzo udany model. Godny następca poprzedniej generacji. Pewno pojawią się wątpliwości co do 4-cylindrowych jednostek, ale myślę, że ludzie z czasem docenią możliwości tych silników. Pod warunkiem, że okażą się tak samo niezawodne jak te z większą liczbą cylindrow, a nie sądzę żeby jakiemukolwiek producentowi zależało na tym żeby być kojarzonym z silnikami słabej jakości.
    wojti87, 2017-03-22 11:28:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij