Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Wodorowa Toyota FCV: Wodór na młyn

Jeździ prawie bezszelestnie, aby wprawić koła w ruch, potrzebuje wodoru i tlenu, a na koniec wypluwa tylko parę wodną. Seryjna Toyota FCV w przyszłym roku trafi do Europy.

Szymon Piaskowski 2014-12-10
Toyota FCV

Chociaż jazda na wodór (który należy do 10 najczęściej występujących pierwiastków na świecie) i powietrze, brzmi jak sen szalonego naukowca, podchody producentów do tego rodzaju napędu trwają już kilkanaście lat. Nie jest to łatwy temat, choć wodór można bardzo ekologicznie wyprodukować – np. z energii uzyskanej z elektrowni słonecznych czy wiatrowych albo z biomasy.

Wodór ma też wyższą gęstość energetyczną niż tradycyjne akumulatory – co oznacza, że potrafi wytworzyć więcej „kalorii”. Z drugiej strony, trudno go przechowywać (w normalnych warunkach wodór jest gazem, więc łatwo przenika przez inne materiały), a miejsca gdzie można go zatankować w tej chwili liczy się na palcach jednej ręki. Choć to akurat będzie się zmieniać – dostawcy wodoru oraz producenci aut (Mercedes, Nissan, Hyundai i Toyota ) mają wspólnie budować stacje tankowania tego gazu, m.in. w Niemczech, Danii, Austrii, we Włoszech czy w Wielkiej Brytanii. Pierwsza taka stacja działa już we Freiburgu w Niemczech, kilkadziesiąt kolejnych powstanie w przyszłym roku. W porównaniu z liczbą tradycyjnych stacji będzie to ułamek ułamka, ale w końcu od czegoś trzeba zacząć...

Przewidywany zasięg auta to 500 km, tankowanie wodoru ma trwać 3 minuty.

Toyota obiecuje, że model FCV będzie normalnym autem klasy średniej – wygodnie pomieści cztery osoby, rozpędzi się do setki w około 10 sekund, a bez tankowania, które ma zająć jedynie trzy minuty, przejedzie nawet 700 km. W dodatku wodorową Toyotę będzie można odpalić nawet przy 30-stopniowym mrozie.

W modelu FCV energia elektryczna wykorzystywana do napędu pochodzi dosłownie z powietrza i wodoru. Wodór dostarczany jest do anody, a powietrze do katody. Elektrony pochodzące z wodoru przechodząc zewnętrznym obejściem poza elektrolitem wykonują pracę tworząc prąd, który zasila silnik. Dzięki wysokiej kaloryczności wodoru aż 83% energii z tego pierwiastka można przekształcić w energię elektryczną – silnik spalinowy ma o połowę mniejszą efektywność. Finalnymi „odpadami” tej reakcji są tylko ciepło i para wodna.

Tył auta wygląda dyskusyjnie, ale zamiast złego CO2 wypluwa tylko wodę

 

Jeśli napęd wodorowy wciąż kojarzy Ci się z pożarem sterowca Hindenburg, Toyota uspokaja, że zbiorniki są wykonane z włókna węglowego i wytrzymują nacisk ponad 1,5 tony na cm2. W dodatku wodór (jako że jest 14 razy lżejszy od powietrza), w przeciwieństwie do paliw płynnych po wydostaniu się ze zbiornika momentalnie unosi się do góry – co ma być bezpieczniejsze.

Samochody hybrydowe potrzebowały 15 lat, żeby ugryźć widoczny kawałek rynkowego tortu, kiedy do stołu zasiądą auta napędzane wodorem?

Auta na wodór w Polsce - czy to możliwe?
Dr Jacek Pawlak - prezes Toyota Motor Poland
Czy samochody z ogniwami paliwowymi mają szansę zyskać popularność?
Szybkie tankowanie i duży zasięg takich aut oznaczają, że możemy zapomnieć o samochodach elektrycznych, których zasięg jest nieporównanie mniejszy, a ładowanie baterii czasochłonne. Elektryczne sprawdzą się tylko na krótkich dystansach miejskich. Na co dzień będziemy jeździli hybrydami, hybrydami plug-in, a chwilę później samochodami z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Co blokuje rozwój napędu wodorowego w Polsce?
Dzisiaj nie ma u nas ani jednej stacji tankowania wodoru. Liczymy jednak, że – podobnie jak w przypadku sieci do ładowania aut elektrycznych – to się zmieni. Początkowo Toyota FCV będzie oferowana tylko w Wielkiej Brytanii, Danii i Niemczech.

 

Dane producenta Toyota FCV
Cena ok. 50 tys. euro
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu elektryczny
Zasilanie ogniwo paliwowe
Moc maksymalna 100 kW/136 KM
Maks. moment obr./przy obrotach b.d.
Przeniesienie napędu na przednie koła; przekładnia bezstopniowa
Osiągi
0–100 km/h ok. 10,0 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 0,0 l/100 km
Emisja CO2 0 g/km
Nadwozie
4-drzwiowy, 4-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4870 x 1810 x 1535 mm, rozstaw osi 2780 mm, masa własna b.d., pojemność bagażnika b.d.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Wodorowa Toyota FCV nie produkuje żadnego CO<sub>2 </sub>, nie zużywa ani kropli paliwa, ani nawet nie wytwarza dźwięków. W Europie ma pojawić się w przyszłym roku, a czy w Polsce takie auta mają sens?</p><br /><br /><a href="/wydarzenia/nowy-model-wodor-ogniwa-wodorowe-Toyota-FCV,18565,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-10 09:20:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij