Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Wywiad ze stylistą Renault

Stylista Renault. Dzięki niemu auta tej francuskiej marki mają swój rozpoznawalny styl. Jesienią tego roku Patrick Le Quément, twórca prowokujący, schodzi z samochodowej sceny.

Patrick Le Quément Urodził się w Marsylii, do szkoły chodził w Anglii, w Niemczech był stylistą u Forda - teraz Patrick Le Quément ma zamiar zająć się projektowaniem... łodzi.

To była miłość dopiero od drugiego wejrzenia - jedenaście razy ubiegał się o posadę stylisty w Renault i za każdym razem mu odmawiano. Za to od BMW dostał propozycję objęcia stanowiska zamiast Chrisa Bangle'a, z kolei VW już wcześniej widział go jako pierwszego stylistę całego koncernu. Ale serce Patricka Le Quémenta biło po francusku i to tak mocno, że w 1987 roku nie mógł odmówić Renault i jednak został głównym stylistą marki: "Spędziłem wcześniej ponad połowę życia poza Francją. Żona i ja po prostu chcieliśmy wrócić" - twierdzi rodowity marsylczyk, przez wiele lat pracujący u Forda w Anglii, Niemczech i w USA.

Od tego czasu minęło ponad 20 lat, powstały takie modele jak Espace, Twingo, Vel Satis czy Avantime. Jesienią 64-letni Le Quément przekazuje pałeczkę byłemu styliście Mazdy Laurensowi van den Ackerowi. Jak się z tym czuje? "Na początku niezbyt dobrze. Oczywiście wiedziałem kiedy nadejdzie mój czas. Ale przyszłość wydaje się taka odległa" - filozofuje miłośnik Ferrari 250 GT, który na emeryturze ani myśli poświęcać się jeździe na rowerze czy wędkowaniu. "Dostałem już całkiem sporo propozycji i w przyszłości zajmę się projektowaniem łodzi".

Projektowanie jest nie tylko jego pracą, ale i eliksirem życia. To dlatego każdego ranka dokładnie za pięć siódma zjawia się w biurze. Do zadań podchodzi strategicznie: "Uważam się za modernistę, stylistyka łączy się u mnie z funkcją, musi być przemyślana i inteligentna". Bauhaus to styl, który ukształtował Le Quémenta, bo "piękno nie powstaje wtedy, gdy się jeszcze coś doda, tylko wtedy, gdy niczego nie można zabrać".

Jego ponaddwudziestoletnia kariera w Renault miała swoje wzloty i upadki. Do największych sukcesów należy pierwsze Twingo, które wniosło wyrazisty styl w bezbarwny wtedy świat małych samochodów i święciło triumfy przez 13 lat. Ale to, że nie udało się Le Quémentowi ponownie wprowadzić Renault do grona producentów aut luksusowych pozostawia w nim "uczucie frustracji. A przecież nasz model koncepcyjny Initiale był tak udanym projektem!" Jednak gdy powstawała wersja seryjna, wkradły się błędy, dobrano inne wyposażenie, a Le Quément nie mógł już walczyć w pierwszym szeregu o swój projekt, bo równolegle powołano go na stanowisko osoby odpowiedzialnej za jakość w całym koncernie.

W żadnej innej firmie samochodowej nie ma stylisty, który posiadałby taką władzę jak Patrick Le Quément. Za rządów poprzedniego prezesa - Louisa Schweitzera - wszedł nawet do zarządu koncernu, co do tej pory nigdy w żadnej firmie w tej branży się nie zdarzyło. Jednym z jego największych mistrzów był szef stylistów Forda z lat 70. i 80.: "Uwe Bahnsen nauczył mnie myśleć strategicznie i troszczył się o moje wykształcenie menedżerskie".

Więcej emocji oraz mniej emisji - o to Le Quément walczył już 20 lat temu. Jako dowód pokazuje małą broszurę, opracowaną na potrzeby studyjnego Renault Scénica w 1990 roku - w projekcie widać nacisk na ochronę środowiska. Dlaczego ten temat zyskał na znaczeniu dużo później? "Sam nie rozumiem dlaczego to tak długo trwało. Ale jestem zaskoczony tym jak szybko zmienia się obecnie nastawienie ludzi i powstaje w tej sprawie społeczny nacisk. Musimy na to reagować, klienci oczekują od nas w tej sprawie przełomu".

Jego największe marzenie to wskrzeszenie sportowego modelu o nazwie Renault Alpine - niestety nie udało mu się go spełnić. "To dosyć bolesna sprawa. W ciągu ostatnich 22 lat robiliśmy trzy podejścia. Przy tym ostatnim byliśmy już na właściwej drodze, ale przyszedł kryzys gospodarczy i wszystko wstrzymano".

Być może jednak, co się odwlecze to nie uciecze. W każdym razie swojemu następcy Le Quément nie tylko pod postacią tego projektu pozostawia wielką spuściznę.

KOSMOPOLITA

Patrick Le Quément - urodzony w lutym 1945 roku w Marsylii. Kształcił się na uczelniach brytyjskich, kończąc m.in. wzornictwo przemysłowe na uniwersytecie w Birmingham. W 1966 r. pracował w fabryce aut Simca, w 1968 przeniósł się do Forda, w którego zakładach (w wielu krajach) przepracował siedemnaście lat, pełniąc także funkcje kierownicze. W 1985 roku został dyrektorem ds. strategii wzornictwa w grupie Volkswagen-Audi. Pracę w zespole Renault rozpoczął w 1987 roku.  

Tekst: Birgit Priemer
Zdjęcia: Achim Hartmann

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 33 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Stylista Renault. Dzięki niemu auta tej francuskiej marki mają swój rozpoznawalny styl. Jesienią tego roku Patrick Le Quément, twórca prowokujący, schodzi z samochodowej sceny.
    auto motor i sport, 2009-08-05 10:45:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij