Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Zimowy quiz cz.1 - pytania i odpowiedzi

Poniżej znajdziecie pytania i odpowiedzi z pierwszej części naszego quizu. Wraz z odpowiedziami dołączamy porady ekspertów. Zastosuj się do nich, a zima będzie Ci niestraszna!

Marcin Klimkowski, Roman Popkiewicz, Maciej Ziemek, Krzysztof Wicentowicz 2014-12-18
Zimowy quiz

Na pierwszej stronie znajdziecie pytania z pierwszej części quizu, a na drugiej odpowiedzi wraz z poradami naszych ekspertów. Kolejna część quizu już niebawem.

 

Część I - Ruszasz i rozpędzasz się

1. Przysypany śniegiem samochód – w pierwszej kolejności musisz:
A. uruchomić, aby silnik się zagrzał i odśnieżyć
B. odśnieżyć, uruchomić silnik i poczekać aż się zagrzeje
C. odśnieżyć, uruchomić silnik i po chwili ruszyć

2. Jeśli na zewnątrz jest 0 st. C, po przejechaniu ilu kilometrów w mieście nowoczesny benzynowy silnik osiąga temperaturę, która zapewnia nawiew ciepłego powietrza do wnętrza:
A. 3 km 
B. 5 km
C. 7 km  

3. Aby podczas jazdy szybko odparować szyby, trzeba:
A. przełączyć obieg powietrza na wewnętrzny 
B. uruchomić klimatyzację (jeśli jest) 
C. skierować nawiew powietrza na przednią szybę, włączyć dmuchawę i uchylić boczne szyby 

4. Gdy podczas ruszania na śliskiej nawierzchni koła napędzane wpadną w poślizg, powinieneś:
A. natychmiast zdjąć nogę z gazu i szybko wcisnąć pedał sprzęgła 
B. ująć delikatnie gaz 
C. puścić pedał sprzęgła do końca i dodać gazu

5. Ruszając w kopnym śniegu powinno się najpierw:
A. skręcić kierownicą i na skręconych kołach próbować jak najszybciej wydostać się z zaspy 
B. delikatnie ruszyć z miejsca, aby wyczuć przyczepność, minimalnie rozpędzić auto i dopiero potem skręcać 
C. ruszając do przodu i cofając rozbujać auto tak, by utorować jak najdłuższe proste koleiny i dopiero wtedy próbować wydostać się z zaspy

6. Jeśli auto jedzie w głębokich koleinach i chcesz z nich wyjechać w prawo, powinieneś:
A. dojechać do prawej krawędzi koleiny, skręcić kierownicą w prawo i dodać gazu 
B. jechać środkiem kolein, rozpędzić auto i skręcić kierownicą w prawo 
C. zwolnić, zbliżyć się maksymalnie do lewej krawędzi koleiny, następnie skręcić kierownicą w prawo

7. Gdy samochód jedzie po oblodzonej nawierzchni, podczas zmiany biegu na wyższy ważne jest, aby:
A. po puszczeniu sprzęgła zbyt mocno nie wcisnąć pedału gazu 
B. zbyt szybko nie puścić pedału sprzęgła 
C. najpierw szybko puścić pedał sprzęgła, dopiero potem dodać gazu

8. Jeśli koła z prawej strony auta „złapią” miękki śnieg i samochód zacznie się obracać w prawo, powinieneś: 
A. z wyczuciem skręcić kierownicą w lewo, czyli wykonać kontrę 
B. zdecydowanie dodać gazu, trzymając kierownicę do jazdy na wprost 
C. skręcić kierownicą w prawo  

9. Podczas rozpędzania samochodu na drodze o niskiej przyczepności biegi powinno zmieniać się:
A. dużo później niż podczas jazdy na suchym asfalcie 
B. w tym samym momencie, co podczas jazdy na asfalcie 
C. jak najwcześniej, aby silnik pracował na jak najniższych obrotach 

10. Jeśli podczas podjazdu pod nieduże wzniesienie droga robi się tak oblodzona, że koła napędzane zaczynają buksować, musisz:
A. przewidzieć, że taka sytuacja może nastąpić i rozpędzić samochód tak, aby pokonać wzniesienie 
B. zatrzymać się w czasie podjazdu i próbować delikatnie ruszyć 
C. dodać gazu

Oto prawidłowe odpowiedzi i rady ekspertów. Sprawdź, czy dobrze odpowiedziałeś!

1. Odpowiedź prawidłowa – C
Grzanie samochodów do momentu, aż w środku zapanuje pożądana temperatura, nie jest ani ekologiczne, ani ekonomiczne. Silnikowi trzeba dać jednak kilka sekund na nasmarowanie wszystkich elementów zanim ruszysz. Im większy mróz, tym dłużej powinien pracować (od kilku do kilkunastu sekund, a nie minut). Przypominamy o odśnieżaniu – jechanie zaśnieżonym samochodem jest nie tylko niebezpieczne i nieeleganckie wobec innych uczestników ruchu, na których lecą płaty śniegu, ale także zakazane przez przepisy: grozi mandatem.

2. Odpowiedź prawidłowa – A
Wbrew temu, co sądzi spora grupa kierowców, że trwa to wieczność, ciepłe powietrze zaczyna płynąć do kabiny już po przejechaniu w mieście 3 km. Tak wynika z testów różnych aut, które przeprowadziliśmy w okresie zimowym. Jeżeli silnik Twego auta grzeje się zdecydowanie dłużej, radzimy wizytę u mechanika i kontrolę termostatu

  Tomasz Kuchar
Największa różnica w jeździe latem i zimą to przyczepność kół do nawierzchni, prędkość jazdy, a co za tym idzie – przeciążenia. Na śniegu, wbrew pozorom, opanowanie poślizgu może być prostsze. Dochodzi bowiem do niego przy zdecydowanie mniejszej prędkości i towarzyszy mu mniejsze przeciążenie (samochód łatwiej opanować, a jego reakcje nie są tak gwałtowne).
   

3. Odpowiedź prawidłowa – B i C
Klimatyzacja zimą? Skuteczniej niż nawiew osusza powietrze, a to wilgoć w kabinie sprawia, że szyby pokrywają się parą. Uchylenie tylnych szyb, choćby na centymetr, sprawi, że cyrkulacja wewnątrz auta będzie lepsza. Pod warunkiem, że szyby nie są przymarznięte. Wtedy lepiej chwilę odczekać z ich otwarciem, aby nie uszkodzić uszczelek.

4. Odpowiedź prawidłowa – B
W autach z TCS i ASR elektronika dba o to, aby koła napędzane nie buksowały. W autach bez tych systemów musisz przejąć ich zadanie. Ujmij delikatnie gazu. Trzeba uważać na sprzęgło, gdyż niewprawnie nim operując łatwo je spalić – radzi Radosław Jaskulski.

5. Odpowiedź prawidłowa – B i C
Delikatność i płynność ruchów to dwa słowa klucze podczas jazdy zimą (i wykonywania manewrów). Utorowanie kolein może pomóc, ale musisz robić to z wyczuciem i nie na tak zwanym półsprzęgle. – W autach z napędem na obie osie polecam zwiększenie obrotów do 1,7–2 tys., po czym „strzelenie ze sprzęgła”, by auto złapało przyczepność i ruszyło, zanim elektronika zacznie sterować rozkładem siły napędowej – mówi Radosław Jaskulski.

  Janusz Dudek
O tym, że trzeba będzie ruszyć można pomyśleć parkując. Jeśli zanosi się na odwilż, lepiej nie zostawiać auta na zmrożonym błocie, bo będzie kłopot z wyjechaniem. A parkując na pochyłym terenie, lepiej zostawić odciążone koła napędowe.  
   

6. Odpowiedź prawidłowa – C 
Przede wszystkim musisz wytracić prędkość. Nawet przy niewielkiej powinieneś liczyć się z nagłą reakcją samochodu – radzi Tomek Kuchar. Wyjeżdżaj delikatnie i z wyczuciem, koleiny pokonuj tak, jak wjeżdżasz na krawężnik. – Koła powinny być skierowane do przeszkody pod jak największym kątem, wtedy mniejsza jest szansa, że się z niej ześlizgną – dodaje Janusz Dudek.

7. Odpowiedź prawidłowa – A i B 
Zbyt szybkie puszczenie pedału sprzęgła może sprawić, że koła napędzane zaczną się ślizgać, dlatego musisz z wyczuciem operować sprzęgłem. – Delikatne puszczenie pedału sprzęgła zagwarantuje, że nie dojdzie do zjawiska, kiedy silnik zahamuje koła napędzane. Kiedy latem jest dobra przyczepność, odczuwamy to jako szarpnięcie; na lodzie grozi natychmiastowym poślizgiem kół napędzanych – wyjaśnia Jerzy Szymłowski.

8. Odpowiedź prawidłowa - A
Miękki śnieg na poboczu lubi „wciągnąć” auto, przez co jest ono niesymetrycznie przyhamowywane. Ani się obejrzysz, a – jeśli nie podejmiesz akcji – skończysz w rowie. – Delikatne odbicie kierownicą w lewo, przy jednoczesnym wciśnięciu hamulca powinno pomóc, jeśli prędkość nie jest oczywiście zbyt wysoka – wyjaśnia Radosław Jaskulski.

    Radosław Jaskulski
Ruszanie z drugiego biegu, zwłaszcza w autach z silnikami Diesla, jest bezsensowne. To mit, że w ten sposób da się ruszyć skutecznie. Obroty za wysokie, prędkość za niska – nic z tego nie będzie. Ruszamy płynnie i delikatnie – to się sprawdzi na pewno. 
   

9. Odpowiedź prawidłowa – C
Eksperci od doskonalenia techniki jazdy używają ciekawego porównania: na nawierzchni o niskiej przyczepności powinno się jechać tak, jakby stosowało się zasady eco-drivingu, czyli starając się zużyć jak najmniej paliwa. Oznacza to, że musisz zmieniać biegi jak najwcześniej i utrzymywać silnik na jak najniższych obrotach. 0

10. Odpowiedź prawidłowa – A
Przewidywać, przewidywać i jeszcze raz przewidywać – zachęca Tomek Kuchar. Bezpieczna jazda zimą wymaga od kierowców o wiele więcej wyobraźni i przewidywania (także zachowania innych kierowców) niż w pozostałych porach roku.    

 

Jak bezpiecznie ocenić i wyczuć możliwości własnego samochodu?
W zimie wszystko jest przerysowane. Każdy błąd widać natychmiast i przy mniejszej prędkości. Właśnie dlatego ich konsekwencje są najczęściej mniej tragiczne niż latem, kiedy złudzenie doskonałej przyczepności skłania do poruszania się z nadmierną prędkością – mówi Tomasz Kuchar. Według rajdowego mistrza, właśnie zimą warto trenować, zwłaszcza jeśli nie ma się wielkiej wprawy, bo większości praw fizyki i własnych reakcji można bezpiecznie doświadczyć, kiedy samochód porusza się wolniej.

Nasi eksperci zachęcają do ćwiczeń. Wystarczy, że własnym autem udasz się na zaśnieżony czy oblodzony plac, z dala od drzew, słupów i krawężników. Zanim zaczniesz uczyć się kontrować kierownicą i poznawać, co oznacza utrata przyczepności i jakie są metody jej odzyskiwania, oswój się – zgodnie radzą eksperci – z drogą hamowania przy różnych prędkościach i spróbuj wyczuć, kiedy zaczynają się uślizgiwać koła osi przedniej podczas jazdy po okręgu. Kluczowe zimą może okazać się właściwe wykorzystanie zalet ABS -u, dlatego warto potrenować jego efektywne wykorzystanie.   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij