Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Znaczki samochodowe: Znasz ich znaczenie?

Dlaczego Audi ma cztery okręgi, Alfa Romeo węża, a BMW niebiesko-białe trójkąty? Wyjaśnijmy znaczenie logo 10 motoryzacyjnych marek.

Konrad Maruszczak 2015-09-07
Logo BMW

Historia logo motoryzacyjnych producentów jest długa i zawiła. Niektórzy czerpali inspirację z gwiazd, inni z krzyży czy wiatraków. Na znaczki motoryzacyjne patrzymy bardzo często, ale czy zastanawiamy się co tak naprawdę oznaczają?

Docieramy do kart historii 10 marek i ich logo i wyjaśniamy dlaczego wyglądają tak, a nie inaczej.

Logo Alfa Romeo

1. Logo Alfa Romeo

To prawdopodobnie jeden z najładniejszych i najbardziej tajemniczych znaczków w motoryzacji. Tajemniczy do teraz, bo rozbrajamy właśnie jego znaczenie.

Czerwony krzyż na białym tle, umieszczony po lewej stronie to flaga Mediolanu. To tam została wynaleziona marka Alfa Romeo. Tu sprawa jest prosta. Komplikuje się jednak po prawej stronie. Spróbujmy to uprościć: był sobie pewien ważny gość w Mediolanie, zwany Otone Visconti. Ten jegomość walczył przeciwko arabskiemu rycerzowi i zabił go. Zabrał mu ważne dla Mediolanu symbole i oddał miastu. Wąż lub smok przedstawia ten akt. Bestia wypluwa nowego, oczyszczonego człowieka i przywraca honoraria miastu. Ot, taka legenda.

Audi, RS5 Audi RS5

2. Logo Audi

Tutaj sprawa jest prostsza niż w Alfie. Żadnych węży, smoków i rycerzy. Cztery okręgi w logo reprezentują cztery firmy (Audi, Horch, DKW, i Wanderer), które stworzyły w 1932 roku markę Auto Union, z której z kolei powstało Audi. Prosto, czysto i schludnie. To jeden z niewielu znaczków w motoryzacji, który przez ponad 80 lat praktycznie się nie zmienił.

Historia logo BMW Zdjęcie pochodzi z reklamy z 1929 roku, kiedy pierwszy raz pokazano napis "BMW" u góry.

3. Logo BMW

Historia tego znaczka jest dość znana. Niebiesko-białe trójkąty przedstawiają kręcące się śmigło samolotu. Dlaczego samolotu? Zanim BMW produkowało samochody, zajmowało się silnikami do latających maszyn. Kolory w logo nie są bez znaczenia - niebieski i biały to barwy landu Bawarii.

Logo Chevrolet

4. Logo Chevroleta

Wokół znaczka amerykańskiej marki krążą aż cztery historie. W pierwszej mówi się, że William C. Durant, współzałożyciel marki zainspirował się... gazetą, którą czytał w hotelu Parisian. Inni twierdzą, że Durand w przerwie pomiędzy zupą a potrawką z kurczaka zarysował na serwetce logo, przypominające to dzisiejsze. Trzecia wersja jest taka, że William pożyczył wzór logo od firmy Coalettes. W końcu finalna historia jest taka, że logo Chevroleta to przekrzywiony krzyż ze szwajcarskiej flagi. Bo przecież Louis Chevrolet tam się urodził.

Ferrari Enzo Jana Pawła II

5. Logo Ferrari

To logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnym znakiem firmowym na świecie. A historia czarnego konia na żółtym tle brzmi tak: czarny rumak po raz pierwszy został namalowany na samolocie Francesco Baracca - heroicznego pilota I WŚ. Po wojnie, w 1923 roku Enzo Ferrari spotkał rodziców lotnika. Jego ojciec, Enrico Baracca powiedział: umieść czarnego konia swoich samochodach, przyniesie Ci szczęście. Enzo dodał kontrastujące, żółte tło oraz litery S i F (od Scuderia Ferrari). Odpowiedź na pytanie czy koń przyniósł szczęście jest dziś oczywista.

Logo Lamborghini

6. Logo Lamborghini

Kolejna włoska legenda w naszym zestawieniu. Symbol byka to znak zodiaku założyciela marki, Ferruccio Lamborghini (ur. 28.04.1916). Włoch był także fanem walki byków, więc ten w logo wygląda tak, jakby przymierzał się do ataku na torreadora.

Test długodystansowy Mercedes Klasa C200 Jeden z najbardziej rozpoznawanych znaków firmowych świata

7. Logo Mercedes Benz

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - chyba każdy z nas zna to powiedzenie. Znaczenie logo Mercedesa jest bardzo... kontrowersyjne. Otóż trójramienna gwiazda reprezentuje dominację niemieckiej marki na lądzie, powietrzu i morzu. Na szczęście dziś, Niemcy nie chwalą się tą dominacją...

Mitsubishi logo

8. Logo Mitsubishi

Pierwsze skojarzenie patrząc na logo Mitsubishi? Wiatrak. Niestety nie o to chodzi. Znaczek, który znamy dziś przez lata przechodził transformację. Zaczęło się od trzech, połączonych liści dębu. Był to znak firmy, u której rozpoczął pracę Yataro Iwasaki, założyciel Mitsubishi. W szukaniu pomysłu na własne logo zainspirował się liśćmi (jap. Mitsu) oraz hishi (mówi się bishi) czyli diament lub romb. I taki znak Iwasaki nadał w 1914 roku swojej firmie.

Logo Porsche

9. Logo Porsche

Logo sportowej, niemieckiej marki to zmodyfikowany herb landu Wirtembergii, której Stuttgart, gdzie produkuje się auta Porsche, jest stolicą. "Gałązki" umieszczone w lewej górnej oraz prawej dolnej krawędzi znaczka są rogami jeleni, jednego z symboli Wirtembergii.

Logo Subaru

10. Logo Subaru

Subaru po japońsku znaczy zjednoczony. To też "Plejady" lub "Siedem Sióstr" czyli najbardziej znana gromada otwarta na niebie. Można ją zobaczyć gołym okiem. Sześć gwiazdek w logo Subaru świadczy nie tyle o jakości, ale o sześciu firmach, które wchodzą w skład giganta Fuji Heavy Industries.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij